انجام رتبه بندی نهایی معلمان تا پایان سال/تشکیل کمیسیون به دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به آلودگی هوا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه خط اول شبکه خبر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی در خصوص تعطیلات مدارس بر اساس آلودگی هوا گفت: این معضل یک معضل مزمن است؛ در حالی که این معضل یک مشکل مزمن است. من در هیئت دولت به رئیس جمهور گزارش دادم و ایشان هم دستور دادند که بلافاصله کمیته ای به وزیر کشور تشکیل شود و چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا علیرغم اینکه مدارس در دنیا تعطیل نشدند، مدارس ما تعطیل شد و ضررهای زیادی از دست دادیم. در این دولت افتتاح مدارس پیگیری شد. تعطیلی مدارس بدون توجه به پیامدهای بهداشتی، یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی دانش آموزان را به تاخیر می اندازد، لذا از آنان می خواهیم هر چه سریعتر این موضوع را حل کنند.

نوری با بیان اینکه برخی از مدارس ما دو شیفت هستند و این خود باعث کاهش زمان آموزشی می شود، افزود: تعطیلی غیرمنتظره مدارس باعث سردرگمی در برنامه ریزی آموزشی می شود. البته در آموزش مجازی همین قابلیت سامانه «شاد» کمک خوبی است، اما این سامانه بیش از یک سوم اثربخشی خود را نخواهد داشت، زیرا شاد یک سامانه آموزشی تکمیلی در دوره های آموزشی است.

وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا تا چند روز دیگر حل نمی شود، افزود: درخواست کرده ایم در صورت امکان مدارس را در آخرین مراکز تعطیل قرار دهیم. به عنوان مثال، آنها می توانند کارمندان را از راه دور بخواهند تا زمانی که آلودگی به سطحی برسد که مورد توجه دانشجویان قرار گیرد. البته آلودگی این چند روز به خصوص در تهران به حدی بود که دانش آموزان نمی توانستند به مدرسه بروند.

وزیر آموزش و پرورش از مردم و صاحبان صنایع خواست به کاهش آلودگی هوا کمک کنند و گفت: به عنوان مثال رفتار ترافیکی باید به گونه ای باشد که تا حد امکان از آلودگی کاسته شود و دانش آموزان بتوانند به مدرسه بروند. در حال حاضر خودروهای تک سرنشین زیادی را در خیابان ها می بینیم. به هر حال، برخی از وسایل نقلیه و برخی کارخانه ها هستند که می توانند برای کاهش ترافیک ساخته شوند.

وی افزود: هم اکنون در شرایط تعطیلی مدارس، شبکه سراسری شاد را داریم که دانش آموزان از آن استفاده می کنند و آن شبکه مشکلی برای خدمت رسانی به دانش آموزان ندارد. در طول روزهای کرونا، شبکه شاد در برخی روزها به یازده میلیون نفر پاسخ داد و اکنون در شهرهای بزرگ قرنطینه است و اینترنت در حال پاسخگویی است.

* حدود 809 هزار معلم از مزایای کلاس اول برخوردار شده اند

نوری درباره رتبه بندی معلمان گفت: حدود 809 هزار معلم از مزایای رتبه اول بهره مند شده اند و احکام صادر شده است. همکاران من در حال بررسی امتیاز نهایی هستند.

وی با بیان اینکه صدور رتبه بندی دانشگاه ها برای هر رتبه 100 ساعت زمان می برد، افزود: رتبه بندی آموزش و پرورش با سرعت بیشتری در حال انجام است و به معلمان با توجه به میزان اعتبارات بودجه پرداخت می شود. البته برخی از افراد مانند کارکنان ادارات که مشمول بخشنامه 230 سال 1358 نیستند، یعنی. آموزشی نبود، قانونگذار این را رد کرد که از روش‌های دیگر مانند ویژه‌های فوق‌العاده استفاده کنیم و از طریق هیئت مزد و مزد پیگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره معلمان طرح مراحآفرین نیز گفت: برای معلمان طرح موسوم به مراحآفرین بلاتکلیفی وجود داشت که در حال رفع مشکلات هستیم. در هر صورت رتبه بندی نهایی معلمان در حال انجام است و حداکثر تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی درباره رتبه بندی مدارس نیز گفت: رتبه بندی مدارس یکی از اهداف سند تحول اصلی است و پس از رتبه بندی معلمان انجام می شود; رتبه بندی معلمان برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی، افزایش صلاحیت حرفه ای و رقابت در نظام آموزشی انجام می شود و رتبه بندی مدارس نیز باید چنین باشد.

نوری تصریح کرد: پژوهشی را در پژوهشکده آموزش و پرورش انجام دادند و پس از یک دوره 6 ماهه تحقیق و بررسی نظام های ارزشیابی مدارس، الگویی استخراج شد که باید در تضاد آراء قرار گیرد و الگوی مورد توافق آموزش و پرورش قرار گیرد. متخصص پیدا کنید

* راه حل هایی برای مشکل کمبود نیروی کار

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: سال ها کمبود معلم با آموزش تکمیلی معلمان شاغل و بازنشسته برطرف شد. از سال 1392 به بعد بحث خرید خدمات مطرح شد که ابتدا هنرستان ها و سپس سایر نهادهای آموزشی درگیر شدند و از سال 1392 معلم و دبیر خرید خدمات وارد آموزش و پرورش شدند.

وی افزود: این مشکل باعث شده که توجه از دانشگاه فرهنگیان خارج شود و کم توجهی به این دانشگاه ماموریت گرا باعث شده است که جایگاه تربیت معلم را از دست بدهیم. همچنین حدود 3500 ورودی و ناهماهنگی در مقابل حدود 35 هزار مستمری بگیر ایجاد می شود.

نوری از تصمیم به استفاده از فضای مازاد دانشگاه ها برای دانشگاه فرهنگیان خبر داد و اظهار داشت: مصمم هستیم دانشگاه فرهنگیان را از نظر کمی و کیفی احیا کنیم و بیش از 400 هزار متر مربع فضا را مرمت کرده ایم و این کار در حال انجام است. همچنین می توان با روش های تلفیقی و ترکیبی، ظرفیت دانشگاه را افزایش داد. مثلاً بهترین دانشجویان سال سوم و چهارم در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند.

وی گفت: برای نیروهای طرح امین، حق التدریس و نهضت سوادآموزی می توان ساز و کاری را پیش بینی کرد تا بعد از آزمون و گزینش وارد چرخه جذب شوند که البته باید مجوز بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نارضایتی و کمبود نیروی انسانی از موارد مختلفی نشات می گیرد، به عنوان مثال برخی نیروی انسانی سابقه کار خود را تکمیل کرده اند، افزایش تعداد دانش آموزان و برخی مهاجرت ها نیز نمونه آن است. ما 300 “کلاس درس” برای یک نفر و 5000 مدرسه با کمتر از 5 نفر داریم، بنابراین تراکم زیاد است. پسرم در یک مدرسه دولتی با تراکم 37،38 دانش آموز درس می خواند. البته سعی کردیم تراکم کلاس را بالای 40 نفر کاهش دهیم اما هیچ جا امکاناتی وجود نداشت.

* 34 هزار مدرسه فرسوده در کشور

نوری به وضعیت بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سهم بودجه ما از کل بودجه دولت در سال 1400 حدود 9.6 درصد بوده و در سال 1401 به 13.1 درصد رسیده است که البته افزایش حداقل دستمزد 3 میلیون و 400 در هر 5 نفر است. میلیون 600 کاهش کیفیت را در پی داشت، اما سرانه قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، 2100 سالن ورزشی راه اندازی کردیم و 2 هزار میلیارد تومان برای باغات زمستانی خریداری شد.

وی با بیان اینکه 8 هزار مدرسه زیرمجموعه داریم و هدف گذاری کرده ایم که تا پایان سال تحصیلی جدید بچه ها از مدارس جدید بهره مند شوند، گفت: شوند افزود: 115 میلیون دلار برای پارچه های فرسوده داده شده که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از 34 هزار فضای تخریب شده داریم و ایشان در دیدار با رئیس جمهور در کمیته اقتصادی دولت دستور دادند که در صورت تصویب تا سقف 700 میلیون دلار از منطقه نفتی برای بازسازی مدارس تخریب شده اختصاص یابد. ، بنابراین مقداری از کمبود را کاهش می دهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر کتاب‌های درسی و حذف مطالب غیرضروری، تصریح کرد: کتاب‌های درسی برای زمان خود خوب است، اما هدف باید آینده باشد و واقعاً آینده‌نگر باشد. اما به طور کلی ما زمان حال را می بینیم و کتاب ها را می نویسیم.

وی ادامه داد: در تعیین اهداف باید نیازهای دانش آموزان را در نظر بگیریم و آنها را در نظر بگیریم و بدانیم آنها چه می خواهند. نکته بعدی محتوا است. محتوا فقط یک کتاب درسی نیست، باید یک بسته آموزشی باشد. ما در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می دانیم زیرا در پایان یک تست از کتاب درسی وجود دارد.

نوری افزود: مورد بعدی روش تدریس است که معلم باید توانایی آن را داشته باشد و در نهایت آخرین مورد سنجش است. همکاران من برای رسیدن به این اهداف طرحی دارند و این زندگی تحول است.

تعدادی از کتاب ها تغییر کرده است. سپس این طرح با 8 جنبه مورد بررسی قرار گرفته و سپس به سراغ سند تحول مدرسه می رود، البته با تکیه بر تجربیات کشورهای دیگر.

وی با تاکید بر کسب مهارت های پایه توسط دانش آموزان، افزود: مهارت های پایه مانند مهارت های تفکر یا سواد اقتصادی است. ما در مهارت اصلی که سعی کردیم تقویت کنیم ضعیف بودیم. آموزش و پرورش به سمت امتحانات و حافظه بود، اما ما باید به سمت ارزیابی کیفی سوریه با معیارهای دقیق برویم.

* معرفی زبان های خارجی از آلمانی به چینی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره یادگیری زبان های خارجی در مدرسه گفت: امروزه دانش آموزان انگلیسی می دانند زیرا با دستگاه های مدرن کار می کنند. البته در بسیاری از جاها، همکاران با استفاده از روش های مهارت محور، دانش آموزان را وارد میدان کردند. ما همچنین زبان های مختلفی را در مرکز رشد فکری داریم. اما در مدارس ما چندین زبان از آلمانی تا چینی را به عنوان انتخاب از 1404 و 1403 اضافه می کنیم.

وی در خصوص انجمن اولیا و مربیان گفت: در بیش از 70 درصد مدارس انجمن اولیا وجود دارد و مردم کمک می کنند، البته کمک به معنای کمک مالی نیست و باید از اولیا تشکر کرد. حضور والدین در خانه در کنار والدین در مدرسه باعث از بین رفتن تعارضات بین الگوهای آموزشی می شود در این راستا سعی می کنیم همراهی اولیا و مربیان را تشویق کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید