رئیس قوه قضائیه: محکومانی که ناامنی ایجاد کردند و در اغتشاشات نقش موثری داشتند نباید تبرئه شوند.

رئیس قوه قضائیه: محکومانی که ناامنی ایجاد کردند و در اغتشاشات نقش موثری داشتند نباید تبرئه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی رئیس قوه قضائیه گفت: در جریان رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر در اعراف، عده ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کرده و نقش موثری در اغتشاشات داشتند، ظلم می کنند. از این رو نباید با این دسته از محکومان ارتباط برقرار کرد، بلکه نباید افراد بی گناه یا کمتر گناهکار را بدون دلیل ولو برای مدت کوتاه بازداشت کرد.

رئیس کل دادگستری گفت: کسانی که کسبه و کامیون داران را تهدید می کنند یا محیط زیست را برای مردم خطرناک می کنند از جمله افرادی هستند که نباید فقط به پرونده خود و پرونده هایی که ایجاد کرده اند نگاه کنند و ساده انگارانه برخورد کنند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی ادجه‌ای صبح امروز سه‌شنبه (31 آذرماه) در چارچوب بازدیدهای محل از مراجع و مراکز قضایی، از دادسرای و دادگاه انقلاب اسلامی تهران بازدید کرد پرونده مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

در این بازدید رئیس قوه قضائیه به طور ویژه به بررسی و بررسی وضعیت دستگیرشدگان در جریان اغتشاشات پرداخته و توصیه ها و دستوراتی را در خصوص تسریع در تکمیل و رسیدگی به پرونده های قضایی آنان به ویژه مواردی که به نوعی با گروه های تروریستی مرتبط است. او گفت که خدمات خارجی و فعالیت های مخرب با هم مرتبط هستند.

قاضی در بازدید از شعبه های دادگاه انقلاب تهران به بررسی پرونده برخی از متهمان آشوب حاضر در جلسه دادگاه پرداخت.

رئیس قوه قضائیه نیز در این بازدید بر اهمیت و ضرورت انتقال متهم از زندان به دادگاه در موعد مقرر و بدون تاخیر و تاثیر این امر در تنظیم و هماهنگی پرونده های قضات توسط یک نفر تاکید کرد. از سوی قضات دادگاه انقلاب، وضعیت انتقال متهم از زندان به دادگاه. وی با طرح این سوال که آیا مسئولان زندان متهم را دقیقا و در موعد مقرر به دادگاه منتقل و به دادگاه می آورند یا خیر؟ قاضي مذكور در پاسخ به رئيس كل دادگستري، زمان معرفي متهم را مساعد دانست.

رئیس قوه قضائیه همچنین با حضور در یکی از شعبه های دادگاه انقلاب با دیدن متهمی که با چتر در جلسه دادگاه حاضر شده بود از قاضی سوال کرد که آیا چتر روی سر او پوشش دائمی و دائمی اوست یا خیر؟ آیا فقط برای حضور در دادگاه چادر را انتخاب کرده است؟ قاضی مربوطه در پاسخ به رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بر اساس دستورات معظم له، الزامی برای محجبه بودن برای متهمان زن وجود ندارد و اغلب متهمان با همان پوشش معمولی که در انظار عمومی ظاهر می شوند، در دادگاه حاضر می شوند. البته به حیا

رئیس دادگاه در این خصوص خاطرنشان کرد: رعایت دستورالعمل عدم پیاده روی با چادر در دادگاه و دادسرا ضروری است.

گفتنی است در این بازدید رئیس قوه قضائیه دستور بازدید مستمر ضابطین مربوطه از بازداشتگاه ها و آشنایی کامل با پیچیدگی های رسیدگی به پرونده های زندانیان را صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای پس از بازدید فوق الذکر در جمع قضات و مسئولان دادسرا و دادگاه انقلاب حضور یافت و طی سخنانی با اشاره به دفاتر متعدد دادسرا و دادگاه های انقلاب وی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: قضات و ضابطان دادسرا و دادگاه های انقلاب در سراسر کشور در 4 دهه اخیر نقش مهمی در تامین امنیت مردم و کشور، دفع کرده اند. اشرار، تعقیب و مجازات غارتگران بیت المال و مبارزه با جنایات سازمان یافته و مواد مخدر و در نتیجه شهدای گرانقدری چون آیت الله قدوسی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ویژگی های بارز دادگاه و دادسرای انقلاب تهران تصریح کرد: دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی تهران هم از نظر سوابق قضایی و هم از نظر مردم بزرگوار و بزرگواری که در حال خدمت هستند مجموعه ممتازی است. آی تی. در این مجموعه دادسرا، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و همچنین دادگاه ماده 49 وجود دارد. از سوی دیگر در برخی موارد اختیارات ویژه ای به این نهاد قضایی داده شده است، مانند پرونده های اصل 49، اما باید از قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اسلامی حمایت کنیم تا بتواند با همین ظرفیت و شکل به کار خود ادامه دهد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: از نیمه اول سال 59 این شایعه مطرح شد که انقلاب تمام شده و دیگر نیازی به مجموعه دادگاه های انقلاب نداریم. اما گذشت زمان نشان داد که وجود و تشکیل دادگاه‌های انقلاب چقدر مهم و حیاتی است. چرا که انقلاب اسلامی ما همواره و به طور مستمر بر خلاف منافع نامشروع سلطه گران و مستکبران عمل می کند، لذا با انواع جنگ ها از سوی آنها مواجه است و امروز هم می بینید که جنگ ترکیبی را بر مردم ما تحمیل کرده اند.

عدالت، انصاف و قانون مداری باید محور کار قوه قضائیه باشد

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قانون، عدالت و انصاف از عوامل اصلی پیشرفت پرونده ها در دستگاه قضایی است خطاب به قضات دادسرا و دادگاه انقلاب تهران گفت: همیشه خداوند را ناظر خود بدانید. اعمال در احکام و دادرسی و تحت هیچ شرایطی افراط و تفریط نکنید.» و اجازه ندهید که عواطف و عواطف بر شما چیره شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در جریان رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر در اعراف، عده ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کرده و نقش موثری در اغتشاشات داشتند به مردم ظلم می کنند. بنابراین نباید با این دسته از محکومان ارتباط برقرار کرد، بلکه نباید افراد بی گناه یا کمتر گناهکار را بدون دلیل ولو برای مدت کوتاه بازداشت کرد.

رئیس کل دادگستری افزود: کسانی که مشاغل و رانندگان کامیون را تهدید می کنند یا محیط زیست را برای مردم خطرناک می کنند از جمله افرادی هستند که نباید به پرونده خود و پرونده هایی که ایجاد کرده اند نگاه کنند و با آنها برخورد ساده ای داشته باشند.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: فردی که توسط سرویس های بیگانه و دشمن آموزش دیده و تلاش می کند برای شهروندان ما بلاتکلیفی ایجاد کند با سایر افرادی که از روی سهل انگاری یا شاید به دلیل مقید نبودن کاری انجام می دهند متفاوت است.

قاضی همچنین دستورات تکمیل سریع پرونده آن دسته از عوامل کم‌مصرف اغتشاشات را که جوان هستند یا ممکن است در زندگی خانوادگی خود با مشکلات خاصی روبه‌رو باشند، صادر کرد و همچنین بر اعمال دوستی‌های قانونی با آنها در صورت داشتن شرایط تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: قضات دادگاه انقلاب باید بر اساس قانون، ضمن رسیدگی دقیق و قاطع به پرونده های اغتشاشات، به اعمال دوستی های قانونی و تسامح اسلامی نسبت به عوامل کمتر مقصر اغتشاشات توجه کنند. عوامل اصلی، به خطر انداختن امنیت مردم و صدور دستور بازدارنده در این زمینه.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در پایان توصیه های تخصصی و کاربردی برای افزایش بهره وری دادسرا و دادگاه انقلاب، کوتاه شدن روند قضایی، کاهش تردد پرونده ها بین مراجع مختلف و کاهش تخلف از آرای صادره ارائه کرد. دادگاه های بدوی

دیدگاهتان را بنویسید