رابطه فرهنگ، سنت و اصالت


ساعت: 17:17
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837307

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام در چهار بخش موسیقی و آیین های بومی و محلی، غذاهای سنتی، صنایع دستی و سوغات به همراه نشست های تخصصی گردشگری با حضور 30 ​​استان در خرم آباد امروز به مدت 5 روز میزبان تمامی اقوام ایرانی است. و سنت ایرانی را به تصویر می کشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جدال سنت و مدرنیته در سال های اخیر همواره یکی از چالش های حامیان این دو حوزه بوده است. سنت ها معمولاً برای هر چیزی که مربوط به گذشته است احترام زیادی قائل هستند و آنها را با خاستگاه قومی میهنی خود پیوند می دهند و خطوط قرمز خود را در این زمینه ها می گذارند. برعکس، دوستداران مدرنیته همواره در تلاش هستند تا با جدیدترین روش ها، فناوری ها و هر آنچه مربوط به آینده است ارتباط برقرار کنند و در این راه عقب نمانند.

البته هستند افرادی که با احترام به اصول، سنت ها و ریشه های خود سعی می کنند خود را با فناوری های جدید وفق دهند تا زندگی را آسان کنند.

هنرهای آیینی و سنتی، موسیقی محلی، صنایع دستی، غذاهای محلی و هر آنچه که به معنای فرهنگ، ریشه و اصالت یک ملت است را می توان برای نشان دادن ریشه های زنده این فرهنگ سرشار از جذابیت بصری و مفهومی به کار برد. حال تصور کنید جشنواره ای میزبان همه اقوام ایران باشد تا هر قوم و هر استانی بتواند تمام دستاوردهای فرهنگی و سنتی خود را برای ارائه، دیده شدن و ارتباط بیشتر با یکدیگر به نمایش بگذارد.

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام در چهار بخش موسیقی و آیین های بومی و محلی، غذاهای سنتی، صنایع دستی و سوغات به همراه نشست های تخصصی گردشگری با حضور 30 ​​استان در خرم آباد امروز به مدت 5 روز میزبان تمامی اقوام ایرانی است. و سنت ایرانی را به تصویر می کشد.

شاید یکی از راه های توسعه گردشگری و جذب سرمایه از این طریق همین جشنواره ها باشد و با بازدید از این جشنواره علاوه بر آشنایی با فرهنگ و عناصر سنتی اقوام مختلف ایرانی، با نگاهی تیزبین و اقتصادی بتوان توجه ویژه به توسعه گردشگری با توجه به امکانات فرهنگی سنتی هر استان؛ مکان های بکر و کمتر شناخته شده هر استان، صنایع دستی برای اقوام مختلف، موسیقی محلی در نقاط مختلف ایران، هر کدام ظرفیت زیادی دارند که می توان از آن برای توسعه گردشگری در بستری فرهنگی با هوش اقتصادی هر کدام استفاده کرد.

علاوه بر نگاه توسعه‌محور گردشگری، دیدن عناصر فرهنگی اقوام مختلف ایران در یک نمایشگاه، وحدتی را به همراه دارد که شاید در کمتر جایی بتوان این همه اصالت فرهنگی ایران را دید و لمس کرد.

گوش دادن به جاذبه های موسیقی محلی از اقوام مختلف، چشیدن غذاهای مختلف در نقاط مختلف ایران، گشت و گذار در لباس ها، بازی ها، صنایع دستی و آداب و رسوم مختلف گوش، حلق و بینی، ایرانی، ترکی، بلوچ و … بدون شک در هر دیدار یک عاشق است. فرهنگ ها و آیین های سنتی و محلی می تواند جذاب باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید