راهکارهای اقتصادی معاونت کنترل قیمت استاندار کهگیلویه و بویراحمد / مقاومت فشرده برای ایجاد میدان میوه و تره بار


زمان: 19:19
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820123

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:

معاون اقتصادی استانداری به مخالفت شدید با ایجاد میدان میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: با اخذ مجوز و راه اندازی مرغداری های جدید در صدد شفاف سازی قیمت های مصرف کننده هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان عسکری در گفت و گو با صبح زاگرس در خصوص برنامه ها و راهکارهای تیم اقتصادی دولت در استان کنترل قیمت اظهار کرد: وقتی صحبت از قیمت ها در فضای اقتصادی به میان می آید، قیمت مهمترین پارامتر در تخصیص منابع است.

معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه قیمت ها موضوعی کلیدی است، گفت: اگر آمارها درست باشد و ایران نیز بالاترین آمار تورم را در استان داشته باشد، شاخص قیمتی که برای سنجش تورم استفاده می شود، شاخص لاسپرس در سال جاری است. این شاخص برای مصرف‌کنندگان است. «ماهانه اعدادی بین 360 تا 400 مورد اندازه‌گیری می‌شود و تغییرات این اندازه‌گیری با استفاده از شاخص لاسپر در تعریف آن یعنی تورم به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه در این شاخص دو سوال درباره گروه کالایی وجود دارد که وزن بالاتری در سبد مصرفی استان دارد و کدام گروه های کالایی بیشترین تغییرات را دارند، گفت: مدیر اقتصادی باید وزن و ضریب آماری را داشته باشد. و میزان تغییر به خاطر داشته باشید که ممکن است با مسائل کنترل قیمت مواجه شوید.

عسگری با بیان اینکه کنترل قیمت همانطور که پیش بینی می شود در نظام اقتصادی ایران و نظام اقتصادی جهان به صورت مطلق وجود ندارد، یعنی نمی توان محصولات را با قیمت مشخصی به فروش رساند، زیرا سیستم، نظام قیمتی مصوب است. در مواردی، قیمت ها مبنایی نیست و مردم مورد سوء استفاده قرار می گیرند و مردم متضرر می شوند.

معاون اقتصادی با بیان اینکه استان در چند حوزه بیشترین وزن را دارد، گفت: یکی از این موضوعات، اجاره بها است که حدود 17 درصد وزن گروه کالایی در سبد هزینه خانوار را تشکیل می دهد. وزن زیادی دارد و باید به خوبی مدیریت شود، اما قانون مدونی برای کنترل اجاره بها وجود ندارد و مجلس باید قیمت ها را به گونه ای معرفی و مدیریت کند که مصرف کننده بتواند هزینه ها را در بودجه تامین کند. فقدان قوانین در زمینه اجاره مسکن و اجاره اماکن تجاری مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی افزود: خرید و فروش مسکن و زمین به عنوان دارایی باید از مدار خارج شود و به عنوان یک کالا مورد نیاز باشد، نه به عنوان کالای سوداگرانه یا مبادله ای، به این معنی که برخی منابع در طبیعت و اقتصاد محدود است. در مکانیزم قیمت، زمانی که تولیدکننده با سیگنال افزایش قیمت مواجه می شود، تولید را افزایش می دهد، به طوری که افزایش تولید به معنای افزایش عرضه و افزایش عرضه به معنای کاهش قیمت است.


d880985e b747 460a ade6 b1576649f3e1 خبر خاکستری

این مقام مسئول گفت: متراژ زمین ثابت است و هر چه قیمت آن بیشتر باشد، هیچکس نمی تواند مبلغ را افزایش دهد، بنابراین از سازوکار قیمت تبعیت نمی کند و دولت باید قیمت ها را قانون معرفی و تنظیم کند. ممکن است اما این موضوع در مجلس جایی ندارد، گفت: زمانی که زمین مورد استفاده برای مسکن توسط دلالان و دلالان سهام بهره برداری می شود قیمت آن بالا می رود.

وی اقتصاد استان را مصرفی می داند و اینکه بسیاری از کالاها از خارج از استان می آید و کمتر کالایی به استان های دیگر صادر می شود چرا که صنایع ما صنایع قوی و تولید در سطح کشور نبودند، گفت: وقتی خودرو از استان های دیگر بار می خواهد حمل و نقل به استان ها استان شامل هزینه بار و حمل و نقل می شود، مثلاً اگر بار از استان اصفهان به تهران باشد، دو طرفه است، یعنی. وقتی بار به حومه شهر می رسد این ماشین یک بار دارد و این مشکل باعث هزینه های بیشتر می شود یعنی. یک بار متحمل می شود، اما قیمت رفت و برگشت می شود، بنابراین در حمل و نقل که رشد قیمت بسیار بالاست و وزن زیادی دارد، باید اقدامات دیگری انجام دهیم.

وی پوشاک و کفش را از دیگر گروه‌های کالایی می‌داند که استان بیشترین سهم را در آن دارد و در صورت تغییر جزئی قیمت‌ها، تاثیر وزن بر قیمت تاثیر زیادی خواهد داشت و به طور موثر بر شاخص لاسپر تاثیر می‌گذارد. ماه گذشته زمینی برای میوه و تره بار وجود نداشت و نبود این میدان در گذشته باعث شد رویه ای در بین صنف میوه و تره بار ایجاد شود تا از شکل گیری مزرعه میوه و تره بار جلوگیری شود تا بتوانند میوه فروشی کنند. برای جلوگیری از شکل گیری میوه و تره بار از شیراز و میادین میوه و تره بار سایر استان ها میوه می دهند و به دلخواه خود فاکتور می نویسند بدون اینکه کنترلی بر فاکتور قیمت در استان های دیگر و در استان این میوه ها باشد. به هر قیمتی که بخواهند می فروشند.

عسگری با اشاره به اقدامات کنترلی قیمت میوه و تره بار و اینکه این اقدامات با مقاومت شدیدی در بازار یاسوج و برخی ادارات مواجه شد، گفت: اگر چنین مشکلاتی در حوزه میوه و تره بار رخ دهد، ریشه آن است. با وجود اینکه ایجاد میدان میوه و تره بار یاسوج تاثیر خوبی بر قیمت میوه داشته است، اما در اهداف فاصله وجود دارد، در دهدشت میدان میوه و تره بار وجود ندارد و در گچساران میدان میوه و تره بار ضعیف است. .

معاون اقتصادی استاندار، برنامه های اجرایی برای تقویت میادین میوه و تره بار را تشریح کرد و گفت: زمانی که سیب های تولیدی سایپا به میدان شیراز می رود، هزینه تحویل حداقل یک میلیون تن است و بازار استانی میدان شیراز تا زمانی که میوه ها انجام نشود، دوباره این قیمت را پرداخت خواهد کرد. نرسیده به استان که با وجود میدان میوه و تره بار در یاسوج این قیمت از قیمت تمام شده حذف می شود.

وی افزود: تا به امروز مجوز احداث مرغداری به مدت 5 سال در استان وجود ندارد و این یک مشکل است زیرا نیاز ما به گوشت مرغ بسیار بیشتر از عرضه فعلی استان است و 70 تا 80 تن داریم. مصرف روزانه که تنها 60 تن آن در استان است، ادامه داد: تولید می شود و مابقی که گاهی به 40 تن می رسد باید از استان های دیگر وارد شود و منجر به افزایش قیمت می شود، بنابراین با اخذ مجوز برای ساخت مرغ جدید اقدام می شود. در مزارع تلاش می کنیم تا نیازهای استان را تامین کنیم و مصرف کننده بتواند کالا را با قیمت مشخصی خریداری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید