رسانه شورای عالی امنیت ملی: ایران متن موجود را به عنوان توافق نهایی نمی پذیرد

رسانه شورای عالی امنیت ملی: ایران متن موجود را به عنوان توافق نهایی نمی پذیرد

روز جدید رسانه نورنیوز شورای عالی امنیت ملی نوشت: البته وقتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرف های اصلی مذاکرات، متن موجود را به عنوان توافق نهایی نمی پذیرد، هیچ نهاد دیگری نمی تواند درباره نهایی شدن متن توافق صحبت کند. توافق.

از روز گذشته در حالی که مذاکره کنندگان طرف های شرکت کننده در مذاکرات وین همچنان مشغول تبادل پیشنهادات و ایده های خود برای خارج کردن مذاکرات رفع تحریم ها از وضعیت فعلی بودند، برخی از روزنامه نگاران برجسته غربی و سیاستمداران اروپایی از نهایی شدن متن برجام خبر دادند. توافق .

پس از این اقدام بلافاصله کلیدواژه «متن نهایی توافق» بارها از سوی رسانه های غربی بازنشر شد و همراه با برخی ابراز خوش بینی از سوی مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات، فضایی یک طرفه و متفاوت از واقعیت ها را ایجاد کرد. در اتاق مذاکره

اگرچه رسانه های کشورمان بلافاصله به خط انحرافی ایجاد شده توسط رسانه های غربی واکنش نشان دادند و تاکید کردند که متن معاهده نهایی نشده است، اما این رویکرد رسانه ای هدفمند از سمت غربی میز مذاکره وین همچنان با جدیت دنبال می شود.

امروز و درست پس از پایان آخرین دور مذاکرات لغو تحریم ها در وین، این خط خبری به صورت گسترده تری دنبال شد و مقامات اروپایی حاضر در این مذاکرات نیز با صراحت بیشتری درباره تهیه متن نهایی مذاکرات صحبت کردند.

روایت مقامات ایرانی تفاوت قابل توجهی با اظهارات غربی ها داشت و تنها بر این موضوع متمرکز بود که «انریکه مورا» معاون هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نظراتی را به طرف های مذاکره کننده در وین ارائه کرد و این ایده ها لازم بود. در پایتخت ها با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد

البته زمانی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرف های اصلی مذاکرات، متن موجود را به عنوان توافق نهایی نپذیرد، هیچ ارگان دیگری نمی تواند درباره نهایی شدن متن توافق صحبت کند.

اشاره به نهایی شدن متن توافق از سوی طرف غربی، موید این رویکرد غیرقابل قبول است که پس از نهایی شدن متن توافق، قابل بحث نیست و طرفین تنها باید موضع نهایی خود را نسبت به این متن اعلام کنند.

برجسته کردن این رویه که در تضاد کامل با اصول مذاکرات است، در واقع تلاشی برای ایجاد جایگاه و نقش ویژه اتحادیه اروپا است که هرگز مورد توافق طرف های مذاکره قرار نگرفت.

برای توصیف دقیق؛ اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات نمی تواند پیشنهادات خود را به عنوان «متن نهایی» ارائه کند، زیرا تصمیم گیری در این راستا صرفاً در دست طرف های مذاکره است.

ساعاتی پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: همانطور که اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرد، متنی که ارائه کردند بهترین و تنها مبنای برای دستیابی به توافق است.

وی تاکید کرد: تا جایی که به ما مربوط می شود، موضع ما روشن است. ما آماده هستیم تا به سرعت توافق را بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا منعقد کنیم. وی گفت: ایرانی ها بارها گفته اند که آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستند. منتظر می مانیم تا ببینیم آیا عملکرد آنها با حرف هایشان مطابقت دارد یا خیر.

اتخاذ این موضع از سوی آمریکا که عمدتاً مسئول شکل‌گیری شرایط کنونی است و همچنان با استفاده از ابزار سیاست فشار حداکثری ترامپ تلاش می‌کند دیدگاه‌های بلندپروازانه خود را بر مذاکرات تحمیل کند، به وضوح نشان داد که تأکید بر «نهایی‌سازی» این رویکرد هماهنگ رسانه‌ها و مقامات غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای پذیرش متن توافق شده بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

در پایان آخرین دور مذاکرات در وین، مقامات ایرانی تاکید کردند که پیشرفت نسبی در برخی موضوعات حاصل شده است، اما این اظهارات لزوما به معنای دستیابی طرفین به متن نهایی توافق نیست.

پس از یازده ماه مذاکره در وین که با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود، آنچه باعث شد متن توافقنامه تا کنون نهایی نشود، رفتار غیرصادقانه غرب و تلاش برای اعمال فشار به ابزارهای غیرقابل مذاکره است. ایران.

اتخاذ این رویکرد صرفاً سیاسی از سوی غربی ها تاکنون هیچ تأثیری بر مواضع اصولی ایران نداشته و تأثیری بر استراتژی اصولی مذاکره کنندگان ایرانی برای احقاق حقوق ملت ایران از این پس نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید