رسانه های مخالف با روایت کذب خود سعی در تسلط بر افکار عمومی دارند/ در حوادث اخیر جنگ رسانه ای علیه ایران در حال شکل گیری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس خسروانی کارشناس رسانه در گفتگو با دیار آفتاب; وی تصریح کرد: بحران و رسانه در دوره جدید دو واژه به هم پیوند خورده اند، بنابراین هر جا که بحرانی پیش بیاید، رسانه پای ثابت آن است.

وی افزود: کشور ما همواره به دلایل مختلف در معرض انواع بحران ها بوده و هست و به همین دلیل رسانه ها همیشه نقش آفرینی کرده و آثار مثبت و منفی خود را بر جای گذاشته اند و ما نیازمند رسانه و نحوه مدیریت رسانه و نباید از آن غافل شد

این کارشناس رسانه بیان کرد: امروزه نحوه ارائه بحران در رسانه ها تاثیر مستقیمی بر افکار عمومی دارد و واکنش آنها را مشخص می کند، به عبارتی رسانه ها در شرایط بحرانی ابزار بسیار قدرتمندی برای تاثیرگذاری و تاثیرگذاری بر محاسبات و موقعیت فکری هستند. تشکیل افراد. هستند.

خسروانی افزود: امروز صاحبان قدرت رسانه ای می توانند اراده، نظر و خواست خود را به مردم تحمیل کنند و اگر طرف مقابل در این عرصه آمادگی، برنامه ریزی و مدیریت رسانه ای نداشته باشد قطعا شکست خواهد خورد.

وی با بیان اینکه کارشناسان ارتباطات معتقدند رسانه ها متاثر از بحران هستند و در بحران تاثیر دارند، تصریح کرد:

این کارشناس رسانه با اشاره به نقش رسانه ها در اغتشاشات اخیر کشور افزود: مانند بقیه اغتشاشاتی که در دو دهه اخیر در کشور رخ داد، نقش رسانه ها نیز در حوادث اخیر مهم است. بنابراین در فضای مجازی به آن جنگ رباتیک می گویند.

خسروانی ادامه داد: یعنی در جنگ رسانه ای که علیه کشور ما رخ داد، بیشتر ربات ها حمله می کردند نه افراد واقعی، به عبارتی با ارتشی از ربات ها مواجه بودیم و این وضعیت آنقدر غیرعادی بود که خود رسانه ها. غرب به غیر واقعی بودن آن پی برد.

وی تصریح کرد: جیمز دور، فعال رسانه ای آمریکایی می گوید 80 درصد حساب های توییتر ربات هستند و واقعی نیستند و به گفته او نه تنها توییتر، بلکه سایر شبکه های مجازی نیز در همین وضعیت قرار دارند.

یکی از اعضای انجمن روزنامه نگاران مسلمان افزود: واشنگتن پست در یکی از گزارش های خود درباره رویدادهای اخیر ایران اعلام کرد که فرماندهی ارتش آمریکا سنتکام تعداد زیادی اکانت مجازی جعلی را علیه ایران سازماندهی کرده است تا به همان اندازه ناآرامی ایجاد کند. ممکن است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: به عبارتی در اغتشاشات اخیر با جنگ روایتی مواجه شدیم و رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران با روایت خود از این حادثه سعی در تسلط بر افکار عمومی ایران و جهان داشتند. بر این اساس وی پیشتر اعلام کرده بود که جنگ روایت‌ها درباره ایران در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است و موج هشتگ مهسا امینی در فضای توییتر مصنوعی و ربات‌محور است.

خسروانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت، بر بیان حقایق انقلاب تاکید کردند و گفتند: من همیشه می گویم: شما حقایق جامعه خود را بگویید. مملکت خودت و انقلابت.» اگر نگویید دشمن می گوید، اگر انقلاب را نگویید، دشمن بگوید، اگر نگویید حادثه دفاع مقدس، دشمن بگوید. آن طور که خودش می خواهد توجیه می کند، دروغی می گوید که 180 درجه خلاف حقیقت است، جای ظالم و مظلوم را عوض می کند، اگر ماجرای تسخیر لانه جاسوسی را نگویید – که متأسفانه ما نگفتیم – دشمن خواهد گفت و کرد؛ دشمن با داستان های دروغ گفت..

این کارشناس رسانه گفت: سال ها پیش اندیشکده رند در کتاب «جنگ های شبکه ای» نوشته بود که در جنگ های فردا، برنده کسی نیست که بزرگترین بمب ها را داشته باشد، بلکه برنده بهترین روایت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید بپذیریم که سال‌هاست وارد عصر رسانه‌های هوشمند شده‌ایم و در این دوران فردی برنده است که در حوزه‌های شناختی، ادراکی و رسانه‌ای بتواند اولین و دقیق‌ترین روایت را از یک رویداد بسازد. یک حادثه، مشکل یا چالش هنرمندانه آن را در اذهان و قلب مردم جای دهید.

وی با بیان اینکه قبل از اتفاقات اخیر برخی معتقد بودند که محتوا بر بستر اولویت دارد و غالب است، گفت: اما وقتی اتفاقات اخیر را بررسی می کنیم متوجه می شویم که حاکمیت بستر بر محتوا به وجود آمده است و اینها هستند. پلتفرم هایی که با استفاده از ابزارهای مجهز به آن می توانند محتوای مخالف دیدگاه خود را حذف و کنترل کنند و یا حذف برخی از اپلیکیشن ها از سیستم عامل اندروید و حذف محتوای مذهبی و ضد صهیونیستی در اینستاگرام نشان داد که پلتفرم ها می توانند اعمال قدرت کنند. بر محتوا و آن را هدایت و بر اساس منافع خود و آن طور که دوست دارند اداره کنند.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: امروز ملی شدن فضای رسانه ای و تعریف فضای مجازی راهکاری اساسی و بلندمدت برای مقابله با این تهدید بزرگ است که نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای جهان در این مسیر در حال حرکت هستند. تا از قدرت امپراتوری های رسانه ای دوری کنیم.ایشان سلامت باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید