پرس تی وی نقش موثری در مقابله با جنگ رسانه ای کشورهای غربی علیه افکار عمومی جهان داشت / لزوم توسعه و حمایت از پرس تی وی برای خنثی کردن اقدامات رسانه ای دشمنان

ساعت: 18:26
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803076

این کارشناس امنیت بین الملل گفت: پرس تی وی با جنگ رسانه ای رسانه های غربی علیه افکار عمومی جهان و ایران مواجه شده و بسیاری از حقایق موجود در پرونده مذاکرات برجام را آشکار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل بازرگان، کارشناس امنیت بین الملل، نقش پرس تی وی را در آگاهی بخشی سیاست خارجی برجسته کرد و گفت: افکار عمومی در جهان و ایران در حال تیراندازی، مقابله است.

ابوالفضل بازرگان به افول قدرت آمریکا و ظهور ابرقدرت های جدید در جهان و همچنین ظهور نظم بین المللی از یک دولت تک قطبی اشاره کرد و گفت: عواقب این وضعیت را می توان در منطقه دید. متحدان سنتی ایالات متحده در طول سال ها و دهه ها دستخوش تغییرات مختلفی در سیاست خارجی خود شده اند زیرا آنها دیگر ایالات متحده را تنها ابرقدرت جهان نمی دانند و معتقدند که باید روابط خوبی با قدرت های جدید برقرار کنند. نمونه بارز آن رفتار ترکیه است که یکی از اعضای ناتو و متحد راهبردی دیرینه ایالات متحده بود، اما چندین سال است که با روسیه روابط جدی برقرار کرده و از آمریکا فاصله گرفته و حتی تحت فشار قرار گرفته است. تحریم های آمریکا یا کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات که به طور سنتی به آمریکا وابسته بوده اند، دیگر آمریکا را به تنهایی برای امنیت کافی نمی دانند و مجبورند با ابرقدرت های جدید همکاری کنند.

وی در ادامه با تشریح رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی گفت: این دولت در سیاست خارجی نسبت به دولت قبل تغییرات زیادی داشته است. در دولت قبل متاسفانه بیشتر تمرکز سیاست خارجی بر حل مشکلات از طریق رفع تحریم ها و مذاکره با غرب بود. همچنین در دولت قبل، دستیابی به توافق به عنوان ابزاری برای یک حزب سیاسی داخلی مهمتر از دستیابی به یک توافق خوب بود که ادامه یابد و منافع ما را تامین کند. به همین دلیل در دوران برجام و قبل از روی کار آمدن دولت بایدن برای دستیابی به توافق عجله داشت. اما با تغییر دولت وقفه ای ایجاد شد و دیگر شاهد عجله برای توافق به هر قیمتی نیستیم.

این پژوهشگر امنیت بین الملل با اشاره به چند دهه مقاومت ایران در برابر آمریکا افزود: در این مدت نه تنها قدرت خود را حفظ کرده ایم بلکه بسیار قدرتمندتر شده ایم و قدرت نظامی و حوزه نفوذ خود را در منطقه افزایش داده ایم. این بدان معناست که ورق بازی و ابزار چانه زنی ما در حال حاضر در منطقه و در برابر ایالات متحده بزرگتر شده است. ایران امروز به عنوان یک قدرت منطقه ای شناخته می شود و علیرغم همه تهدیدها و فشارها در دهه های اخیر نتوانسته اند سرنوشت ایران را به عنوان کشورهایی مانند افغانستان، لیبی، عراق و … تغییر دهند.

بازرگان افزود: در دولت قبل کمتر به چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه توجه داشتیم و فرصت بسیار خوبی بود که در سال 2020 به عنوان بزرگترین رقیب نظم آمریکا به چین برویم. خوشبختانه دولت جدید در رویکردهای خود تفاوت های زیادی نشان داده است و مهم ترین تفاوت آن این است که توافق با آمریکا را دستاورد حزبی نمی داند و حتی ممکن است مورد انتقاد اعضای حزب قرار گیرد. بنابراین عجله ای برای رسیدن به توافق وجود ندارد و می تواند با اعتماد به نفس بیشتری از تاکتیک ها استفاده کند و روی یک توافق خوب تمرکز کند.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای خوب دولت جدید این بود که به محض شروع به کار، بلافاصله اعلام نکرد که به مذاکرات برمی گردیم. این از نظر تاکتیکی بسیار خوب بود، زیرا ما نشان ندادیم که به این توافق پایبند هستیم. همچنین در این دوره شش ماهه، برای بازگشت به مذاکرات، توانستیم ابزارهای مذاکره خود را افزایش دهیم. او همچنین با قدرت های جدیدی مانند چین و روسیه تماس داشت و عضویت در معاهده شانگهای برگ برنده دیگری بود. همه اینها از جمله باعث شد با ما مذاکره کنیم و راه را برای توافق بهتر هموار کنیم.

بازرگان با تاکید بر نقش تاثیرگذار رسانه ها در روابط بین الملل گفت: دولت ها از رسانه ها در دو بعد استفاده می کنند که شامل تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی برای توجیه اقدامات سیاست خارجی و هدایت افکار عمومی بین المللی است. در حال حاضر بیشتر رسانه های بین المللی در انحصار چند کشور خاص و در دست غرب و آمریکاست. کدام رسانه های تاثیرگذار بر افکار عمومی جهان و کدام رسانه های فارسی زبان در خارج از کشور به دنبال تخریب افکار عمومی ایران هستند.

وی ادامه داد: در این راستا کار با رسانه جمهوری اسلامی ایران فوق العاده سخت است زیرا با غول رسانه ای روبرو هستیم که باید با آن مبارزه کنیم و آثار فعالیت آن را کاهش دهیم. به همین دلیل است که فعالیت پرس تی وی به عنوان مهمترین شبکه خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی بسیار مهم و ارزشمند است. این شبکه جسورانه در این منطقه حضور دارد و بارها با سانسور و فیلترینگ مواجه شده و شبکه های اجتماعی آن نیز مسدود شده است. به همین دلیل از فعالیت پرس تی وی بسیار استقبال می شود.

ابوالفضل بازرگان کارشناس امنیت بین الملل به نقش پرس تی وی در ارتقای سیاست خارجی پرداخت و افزود: افکار عمومی جهان و ایران در حال راه اندازی، مقابله هستند. از سوی دیگر پرس تی وی بر خلاف برخی رسانه ها به سادگی بر لزوم دستیابی به توافق به هر قیمتی تاکید نمی کند. بلکه منافع ملی را در اولویت قرار داده و به نظر من در این راستا به خوبی کار می کند. اما با وجود تلاش های پرس تی وی، متاسفانه موضوع این است که حجم رسانه ای دشمن بسیار زیاد است و باید فعالیت رسانه ای خود را افزایش دهیم. در واقع رقبای ما در این زمینه سرمایه گذاری زیادی می کنند و از روش های هوشمند برای هدایت افکار عمومی استفاده می کنند. بنابراین ما نیز باید در این جنگ پیشرفت کنیم و با آنها ادامه دهیم. یکی از راه ها توسعه فعالیت پرس تی وی و سایر شبکه های خارجی است که می تواند دامنه نفوذ را افزایش داده و اقدامات رسانه ای دشمنان را خنثی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید