رشد بهداشت و درمان ایران به لطف انقلاب / پیشرفت پزشکی خیره کننده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مناسبت دهه مبارک فجر در گفت و گو با عصر هامون گفت: متاسفانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود جدی دارو، پرستار و تجهیزات متخصص مواجه بودیم. این کشور توسط پزشکان و پرستاران بنگلادشی، پاکستانی، هندی و حتی فیلیپینی اداره می شد، بنابراین در بسیاری از مناطق، به ویژه مناطق روستایی، بیمار حتی نمی توانست با پزشک ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: در آن زمان بسیاری از بیماران مجبور بودند برای بسیاری از جراحی ها و درمان ها به خارج از کشور بروند.

به گفته شهریاری، خوشبختانه تعداد زیادی متخصص، فوق تخصص، بهداشت، پرستار و بخش بهداشت آموزش دیده اند و تعداد دانشکده ها افزایش یافته است به طوری که هم اکنون تقریباً 64 دانشگاه و دانشکده پزشکی در سراسر کشور وجود دارد.

وی افزود: تقریباً تمام عمل ها در داخل کشور انجام می شود و به دلیل قیمت پایین، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور در تابستان برای اعمال جراحی به ویژه قلب و عروق، زیبایی، چشم و اندام به ایران می آیند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: حتی از کشورهای همسایه هم افراد زیادی برای درمان به ایران می آیند. در زمینه تحقیقات پزشکی در زمینه سلول های بنیادی، ما جزو معدود کشورهای مشهور دنیا هستیم. این بیماری نه تنها برای درمان به خارج از کشور فرستاده نمی شود، بلکه کارکنان کافی را آموزش داده ایم تا پزشکان و پرستاران خود را به راحتی در کشورهای شمال اروپا، استرالیا، آلمان و کانادا بپذیرند.

وی افزود: ما قبلا از کشورهایی مانند بنگلادش، پاکستان و هند پزشک وارد می کردیم، اما اکنون کشورهایی مانند نروژ، فنلاند، هلند، کشورهای اروپایی و استرالیا داوطلبانه به پزشکان ایرانی در آنجا خدمت می کنند، پرستاران و پزشکان ما حتی در آمریکا هستند. گفت: خوش بگذره

آموزش سالانه بیش از 10 هزار نفر در زمینه پزشکی


شهریاری گفت: در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت زیادی داشته ایم. سالانه بین 8000 تا 10000 پزشک، دندانپزشک و داروساز در کشور آموزش می بینند. ما در حال حاضر متخصصان داخلی ایرانی را در بسیاری از شهرهای کوچک ساکن در این مناطق داریم.” آنها آموزش دیده اند.


وی تاکید کرد: وضعیت کشور از نظر پزشکی خوب است و می توان گفت اگر در حوزه سلامت روزی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و نوزادان بسیار بالا بود یا بیماری های عفونی مانند فلج اطفال و مالاریا نگران کننده بود. ما.” خوشبختانه با اقدامات بهداشتی خوبی که انجام شده است توانسته ایم بسیاری از بیماری ها را حذف و کنترل کنیم.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اذعان داشت: امروز از ترس هایی که در گذشته دیده ایم و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی ناشی از پیشرفت، بی اطلاع هستیم، همانطور که در کشورهای اروپایی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر بیشتر است. تصادفات


وی با تاکید بر اینکه در حوزه بهداشت و درمان که یکی از نکات مثبت و مهم انقلاب و جمهوری اسلامی است، توانسته ایم اقدامات زیادی انجام دهیم، گفت: در زمینه تولید واکسن جزو شش کشور برتر دنیا هستیم. جهان. ما کرونا تولید می‌کنیم، برخی کشورها یک یا دو نوع واکسن تولید کرده‌اند، اما می‌توانیم چندین پلتفرم تولید کنیم که بر اساس آن واکسن در کشور تولید شود.


شهریاری افزود: در زمینه واکسن آنفلوآنزا همواره تولید بومی داشته ایم و موفقیت های زیادی در این زمینه حاصل شده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید