رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دولت سیزدهم


ساعت: 06:17
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817375

در حالی که دولت قبل با شعار سیاست خارجی در خدمت اقتصاد روی کار آمد، ضعیف ترین نتایج را در جذب سرمایه گذاری خارجی داشت. این در حالی است که دولت سیزدهم در 6 ماهه اول در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت برای دستیابی و حفظ رشد اقتصادی 8 درصدی جذب انواع سرمایه گذاری داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده است و در عمل آمارهای منتشر شده حکایت از افزایش سرمایه گذاری در کشور دارد.

در شرایط اقتصادی کنونی که از یک سو نرخ تورم در کشور بسیار بالا و از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین است، حل این دو مشکل اصلی نیازمند یک سیاست مضاعف و همزمان است، یعنی. تورم نیز ارائه دهد. رابطه بین این دو جزء نزدیک و بسیار حساس است. نباید به گونه ای سیاسی شود که رشد اقتصادی باعث تحریک تورم شود یا برعکس، سیاست های کنترل و کاهش تورم منجر به رکود اقتصادی شود.

این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد. به همین دلیل از یک سو رشد اقتصادی 8 درصدی را در بودجه 1401 در نظر گرفته است و از سوی دیگر سعی در به حداقل رساندن تورم دارد. روند کاهشی تورم در ماه های اخیر با توجه به اهداف تعیین شده، نوید موفقیت در این حوزه را می دهد.

رشد اقتصادی نیز مثبت و رو به افزایش است. به طور کلی تولید ناخالص داخلی در 6 ماهه اول سال 1400 رشد مثبتی داشته و طبق آمار مرکز آمار معادل 5.9 درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی معادل 3.3 است.

در دو سال گذشته بسیاری از واحدها و بنگاه های تولیدی یا تعطیل شده اند و یا با نیم ظرفیت و گاهی با یک سوم ظرفیت فعالیت می کنند. با برنامه ریزی و حمایت دولت، به ویژه با وجود کاهش اثرات تاج و توانایی کنترل بیماری از طریق واکسیناسیون جهانی، پر کردن جای خالی دور از دسترس نیست. آنچه در اینجا مهم به نظر می رسد، تداوم رشد اقتصادی و پایداری بلندمدت آن است. تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری است و این نکته از چشم دولت و تیم اقتصادی دولت دور نیست.

سرمایه گذاری نیاز به تسهیلات دارد. پول لازم باید توسط بانک های داخلی و خارجی تامین شود. بانک ها نباید کار خود را انجام دهند، بلکه باید تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کنند. به طور کلی یکی از دلایل اصلی جذب سرمایه گذار خارجی کمبود سرمایه داخلی است.

از ابزار پرداخت می توان برای شروع پروژه های جدید یا تکمیل و ارتقاء پروژه های موجود استفاده کرد. به عنوان مثال با ارائه تسهیلات می توان از انواع بنگاه های موجود به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط ​​برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید یا پرکردن جای خالی حمایت کرد.

تسهیلات برای بهبود فضای کسب و کار، امنیت سرمایه گذاری و سایر پیش نیازها فراهم شده است. در تمامی این حوزه ها دولت سیزدهم با همکاری مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها از جمله قوه قضائیه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. به عنوان مثال، تمام تلاش دولت این است که روند زمانی صدور مجوز کسب و کار را به حداقل ممکن کاهش دهد. این امر می تواند فضای کسب و کار را در کشور بهبود بخشد. تسهیل فرآیند راه اندازی کسب و کار باعث جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی می شود.

در سال 1400 قبل از تشکیل دولت سیزدهم و تا پایان مردادماه دو جلسه شورای سرمایه گذاری خارجی به ترتیب در تاریخ 28/2/28 و 1400/4/15 تشکیل شد. نتیجه این دو جلسه تصویب 67 طرح سرمایه گذاری خارجی در قالب طرح های جدید و افزایش سرمایه طرح های موجود بود که ارزش آن توسط سرمایه خارجی این طرح ها 468 میلیون دلار به تصویب رسید.

با تشکیل دولت سیزدهم، سه جلسه شورای سرمایه گذاری خارجی در تاریخ های 1400/4/23، 25/8/1300 و 7/10/1300 تشکیل شد. در این جلسات 135 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 5.4 میلیارد دلار به تصویب هیأت مدیره رسید، بنابراین مقایسه دو شورا قبلی در سه ماهه نخست سال با سه شورای اخیر از دولت سیزدهم نشان می دهد که در سه جلسه اخیر هیأت خارجی سرمایه گذاری از نظر تعداد پروژه ها و همچنین میزان سرمایه مصوب افزایش چشمگیری داشته است.

در 10 ماهه سال گذشته 340 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است. وارد کشور شده و سرمایه گذاری های خارجی خاصی در کشور انجام شده است. از این رقم، 276 میلیون دلار مربوط به دولت سیزدهم و تنها 64 میلیون دلار در چهار ماهه نخست سال که دولت قبل در راس آن بود، بوده است.

گفتنی است روسیه در زمینه تامین مالی دو قرارداد وام دولتی با فدراسیون روسیه به ارزش مجموعا 2.2 میلیارد یورو و وام برای چهار پروژه دیگر درخواست کرده است. یک میلیارد یورو توافق شده و پیگیری های لازم در حال انجام است و روسیه قسمت اولیه را پرداخت کرده است.

به عنوان بخشی از برنامه توسعه کلان دولت که بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی در تاریخ کشور نیز محسوب می شود، شاهد سرمایه گذاری 48 میلیارد دلاری شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی کشور بودیم که این شرکت ها نیز قرارداد امضا کردند.

در عمل اقداماتی که تاکنون در دولت سیزدهم انجام شده است منجر به چشم انداز روشنی از آینده اقتصادی کشور برای سرمایه گذاران شده و همین امر موجب افزایش سرمایه گذاری شده است.

آمارهای فصلی سرمایه گذاری از تابستان 1399 رشد مثبتی را نشان می دهد و در مجموع در نیمه اول سال 1400، سرمایه گذاری 5.4 درصد افزایش یافته است که برای بخش ماشین آلات 3.8 درصد و برای بخش ساختمان 7.1 درصد است.


کاهش سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی

دولت قبل علیرغم شعار ارتباط و تعامل با دنیا به ویژه با غرب، ضعیف ترین نتایج را در جذب سرمایه گذاری خارجی داشت.

9db5adcf 5002 4767 baee 7e3410055c1d خبر خاکستری

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید