رشد 70 تا 120 درصدی صادرات ایران به کشورهای همسایه طی 4 ماه گذشته


ساعت: 18:47
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818265

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: صادرات ایران به کشورهای همسایه طی چهار ماه گذشته و پس از اجلاس شانگهای بین 70 تا 120 درصد افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی صفری گفت: از چهار ماه گذشته و پس از اجلاس سران شانگهای و دیدار رئیس جمهور کشورمان با سران کشورهای عضو، شاهد این افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشورمان بوده ایم.

وی افزود: صادرات به ترکمنستان 70 درصد، ازبکستان 100 درصد، قزاقستان 112 درصد، قرقیزستان 60 درصد و تاجیکستان 100 درصد افزایش یافته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: حجم مبادلات تجاری دوجانبه ایران و روسیه در این مدت به 6.4 میلیارد دلار رسید که 1.1 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی جات از کشورمان به روسیه بوده است.

صفری گفت: حجم تجارت با عراق حدود 15 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به تمرکز رئیس جمهور بر دو برابر شدن صادرات به کشورهای همسایه در مدت چهار سال، گفت: تلاش می کنیم در مدت زمان کوتاه تری به این هدف برسیم.

دیپلمات ارشد کشور به ایجاد بستر برای توسعه کریدورهای تجاری به عنوان محور دیگر برنامه های وزارت امور خارجه اشاره کرد و افزود: پس از اولین کریدور ما یعنی کریدور اکو یعنی پاکستان، ایران و ترکیه کریدور بعدی چابهار و بندرعباس به آسیای مرکزی است.

صفری از علاقه و علاقه کشورهای آسیای میانه به راه اندازی انبار در بندرعباس و چابهار استقبال کرد و گفت: در این کریدور ایران مسیر مهمی برای صادرات و واردات کالا از کشورهای مختلف خواهد بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اهمیت کریدور ریلی شمال – جنوب را یادآور شد و افزود: در نظر داریم تا پایان خط ریلی رشت – آستارا از بندر امیرآباد – انزلی کالا را به دریای سیاه منتقل کنیم. . سیستم عامل.”

وی گفت: به دنبال فعال سازی کریدور جاده ابریشم از طریق ایران و ایجاد زیرساخت های لازم هستیم که چین، قزاقستان، ایران و ترکیه را به هم متصل می کند.

صفری به برنامه های وزارت امور خارجه برای اجرای شعار سال اشاره کرد و افزود: مشخصات حدود 300 شرکت دانش بنیان که دارای کالاهای صادراتی هستند از طریق سایت وزارت امور خارجه معرفی شده و ماموریت های ما در خارج از کشور مبنای آنها خواهد بود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید