رضا پهلوی چگونه مخالفان را در انحصار خود درآورد؟

رضا پهلوی چگونه مخالفان را در انحصار خود درآورد؟

عمر ائتلاف اپوزیسیون خارجی جمهوری اسلامی دو ماه طول نکشید. ائتلافی که در ابتدا با نام هشت نفر و یک هفته بعد با حضور چهار نفر تشکیل شد، اکنون به ارتش شکست خورده ای تبدیل شده است که اعضای آن یک به یک در حال منشعب شدن هستند.

حقیقت این است که رضا پهلوی این روزها شبیه یک شخصیت کارتونی شده است که نقش اصلی اش نابود کردن سایر رقبا و ربودن قدرت آنهاست. در حال حاضر، او یک به یک با شرکت کنندگان احتمالی ملاقات می کند و مخاطبان آنها را جذب می کند و به راحتی خود را از آن جدا می کند. حامد اسماعیلیون آخرین نمونه بود که برخی از هوادارانش به رضا پهلوی پیوستند. حامد اسماعیلیون چنین تربیت سیاسی مهمی نداشت و به سادگی در دام رضا پهلوی افتاد.

اتفاقی مشابه برای عبدالله مهتدی افتاد و دور نیست که برخی از هواداران مهدادی نیز جذب رضا پهلوی شوند. علاوه بر این، رضا پهلوی خود را نماد «تمامیت ارضی ایران» معرفی می کرد و با این اندیشه به راحتی می توانست مهدی را از دور حذف کند. نازنین فنادی و گلشیفته فراخانی از طرفداران یا طرفداران سیاسی هیچ جریانی نیستند که نگرانی در مورد آنها وجود داشته باشد.

نزدیک به یک دهه است که رضا پهلوی با کمپین‌های مختلف به نام «دستور کار خرابکارانه» رقبای احتمالی را حذف کرده است. پروژه ققنوس، کمپین نه به جمهوری اسلامی، میثاق نو، میدان میلیون، فیروزی رستاهیز، شورای ملی ایران و ما نماینده هستیم از مهم ترین کمپین هایی هستند که مدعیان رضا پهلوی در آن حذف می شوند. در این میان فقط جمهوری اسلامی بیشترین شانس را دارد که خود رضا پهلوی در حد حرف و ادعای خودش نباشد.

حامد اسماعیلیون، یکی از چهره های کلیدی پرونده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و یکی از اولین امضاکنندگان «منشور همبستگی و سازماندهی»، اوایل هفته جاری رسما اعلام کرد که دیگر عضوی از این سازمان نیست. آن منشور اسماعیلیون ابتدا در بیانیه ای با عنوان «گزارش به مردم» در توئیتر خود و سپس در گفتگو با ایران اینترنشنال علت خروج از منشور را توضیح داد.

به گفته اسماعیلیون، مشکل اختلاف بین اعضای منشور از زمان تشکیل این گروه در دانشگاه جورج تاون وجود داشته است، اما او امیدوار است که این مشکلات بدتر نشود. او می گوید این مشکل در همان جلسه دانشگاه جورج تاون در اواخر فوریه سال گذشته آغاز شد.

چرا حامد اسماعیلیون از منشور همبستگی خارج شد؟

قرار بود نشست جورج تاون در واشنگتن آمریکا با حضور هشت تن از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی برگزار شود که در نهایت تنها چهار نفر از مهمانان به نام های مسیح علینژاد، حامد اسماعیلیون، نازنین فنادی و رضا پهلوی حضور داشتند. .

اسماعیلیون می گوید مشکل اصلی او و «نزدیک به اکثریت» رویکرد غیر دموکراتیک رضا پهلوی است. او می‌گوید نظر کلی این بود که سازمان و سازوکاری برای ائتلاف ایجاد شود و با این سازوکار با سران کشورهای دموکراتیک مذاکره شود، اما ظاهراً رضا پهلوی با این نظر موافق نیست.

اسماعیلیون اگرچه ارتباط اظهارات خود با سفر رضا پهلوی به اسرائیل را تکذیب کرد و حتی تاکید کرد که این بیانیه را پس از سفر خود منتشر کرده است تا تردیدی وجود نداشته باشد که این سفر در تصمیم وی برای خروج از منشور موثر بوده است، اما به نظر می رسد که رضا پهلوی در مذاکره با اسرائیل فراتر از تصمیم امضاکنندگان منشور غیردموکراتیک تلقی می شد.

حامد اسماعیلیون می گوید رضا پهلوی «هیچ رغبتی» به ایجاد سازوکارها و تشکیلات و اساسنامه نویسی نداشت و در این شرایط شکست منشور قطعی است. وی در جایی دیگر از بیانیه خود، لو رفتن مذاکرات درون ائتلاف خارج از گروه بدون مشورت اعضا را دلیل دیگری برای اعتراض خود به رضا پهلوی عنوان کرد.

وی در توییت چند روز پیش رضا پهلوی آخرین ضربه به گروه منشرو را درز این گروه خواند. اشاره اسماعیلیون به توئیت رضا پهلوی درباره پیوستن نیروهای سکولار و دموکراسی خواه از طیف های مختلف به گروه منشور بود. رضا پهلوی در این توئیت نتیجه مذاکرات نافرجام در این گروه را بدون هماهنگی با اعضای گروه منشور فاش کرد و گفت: هدف، تلاش و ترجیحات من همیشه تا حد امکان نیروهای سکولار و دموکراسی خواه از طیف های مختلف بوده است. با یکدیگر همکاری کنند، اما در پیوستن به افراد توافقی در مورد پیشنهاد به گروه منشور حاصل نشد.

اسماعیلیون توضیح می‌دهد: «ما هنوز سازوکاری برای پیوستن به گروه‌ها نداشتیم و مذاکرات هنوز تمام نشده بود، اما عدم اجماع آشکار شد. ظاهراً این اختلاف مربوط به پیوستن «گروه‌های فشار بیرونی» به گروه منشور است که می‌خواهند مواضع خود را به شیوه‌ای غیردموکراتیک و سازمان‌یافته بر جمعیت تحمیل کنند.

اسماعیلیون در گفت وگو با ایران اینترنشنال این گروه ها را «مشروطه خواهان» یا «امپریالیست ها» خواند که «به روش های دموکراتیک اعتقادی ندارند و حملات سازمان یافته ای را علیه اعضای گروه انجام می دهند تا «به آنچه می خواهند بگویند» دست بزنند.

اسماعیلیون می گوید: «همانطور که مشروطه خواهان در این گروه نبودند، گروه های بلوچ و چپ نیز حضور نداشتند، اما سعی داشتند دیدگاه خود را بیان کنند.

تاریخ بنغازی در ایران چه بوده است؟

حامد اسماعیلیون در بخشی دیگر از سخنان خود به انتشار شایعاتی مبنی بر تخریب چهره خود در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در نقاطی از سرزمینم به بنغازی نمی پردازم.

اخیراً در شبکه های اجتماعی صحبت هایی مبنی بر «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کردستان» و بنغازی ایران در نشست هالیفاکس در کانادا مطرح شده است. اسماعیلیون و مسیح علینژاد از چهره های سرشناس اپوزیسیون بودند که در نشست هالیفاکس شرکت کردند. اسماعیلیون هر گونه صحبت در مورد ایران را در نشست امنیتی هالیفاکس کانادا تکذیب کرد و گفت که در این نشست در کانادا برنامه ای در این زمینه مطرح نشده است.

بنغازی به معنای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کردستان به منظور آزادسازی آن منطقه است. این طرح منجر به فروپاشی دولت معمر قذافی در جنگ داخلی لیبی در سال 2011 شد. ایجاد منطقه پرواز ممنوع و حملات هوایی غرب به مواضع ارتش لیبی باعث سقوط قذافی شد.
وی پیش بینی کرد که جبهه ها و ائتلاف های مختلف تشکیل شود اما این جناح ها با هم متحد نشوند.

حامد اسماعیلیون بارها از توافق «تقریباً اتفاق نظر» اعضای ائتلاف درباره رویکرد غیردموکراتیک رضا پهلوی صحبت کرده است، اما هیچ یک از امضاکنندگان منشور از جمله شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، نازنین فنادی و مسیح علینژاد تاکنون به اظهارنظر او پاسخ نداده‌اند. بده

واکنش ها به خروج اسماعیلی از منشور همبستگی

به گزارش رویداد۲۴، خروج اسماعیلی از منشور همبستگی واکنش های زیادی را به همراه داشته است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از اسماعیلیون به دلیل پایبندی به اصول و رویکردهای غیردموکراتیک تمجید کردند، اما در همان زمان بسیاری از مخالفان از عملکرد او انتقاد کردند.

حجت کلاشی، مؤسس سازمانی به نام «سازمان مشروطه ایران» درباره شکست منشور مهسا و عصبانیت حامد اسماعیلیون گفت که این منشور از ابتدا مرده به دنیا آمد. وی منشور همبستگی را با پدیده «هالک ایرانی» مقایسه کرد و گفت: برخی از اعضای این منشور مانند هالک ایرانی هستند که در رویارویی واقعی خود را نشان داده است.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی اسماعیلیون را به غیرسیاسی بودن متهم کردند که به دلیل عدم آمادگی سازمانی و سیاسی، منشور همبستگی را شکست داد. یکی از کاربران توییتر نوشت: «اگر اسماعیلیون به جای پرواز به اوکراین، بلیت ترکیه می‌خرید، امروز با خانواده‌اش کتاب داستان می‌نوشت و هر چند ماه یک بار به ایران سفر می‌کرد و از وزارت ارشاد گدایی می‌کرد!»

مولود حاجی زاده، روزنامه نگار نیز در توئیتی نوشت: «بدون توهین و بی احترامی، حامد اسماعیلیون می تواند یک فعال مدنی و قاضی قدرتمند باشد، اما در عرصه سیاست؟ فکر نمیکنم. سیاست جای تصمیم گیری بر اساس احساسات نیست و بیش از هر چیز عقلانیت می خواهد تا تحت تأثیر احساسات ندانسته چمن جمهوری اسلامی را بازی نکنید.

کاربر دیگری به نام مهدی ام‌جی که یکی از اکانت‌های فعال علیه نظام جمهوری اسلامی است، می‌گوید: «آنچه از این گفتگو فهمیدم این بود که این شورا قرار بود شاهزاده را مهار کند، اما حتی پس از ورود به شورا، شاهزاده همچنان بود. به گفته آقای اسماعیلیون، سرزنش مردم، توئیت بدون اجازه، رفتن به سفرهای خارجی و ملاقات با مقامات، اساساً “غیر دموکراتیک” بود.

تاریخچه اختلاف حامد اسماعیلیون و رضا پهلوی چیست؟

اختلاف اسماعیلیان و خاندان پهلوی اخیراً در جلسه کمیته روابط خارجی سنای کانادا علنی شد. حامد اسماعیلیون در نشستی در کانادا در مورد پرونده خانواده مجاهدین خلق که اعدام شده اند صحبت کرد و تاکید کرد که هیچکس نمی تواند حق شکایت خانواده ها را نادیده بگیرد و تمام تلاش خود را برای کمک به این پرونده انجام خواهد داد!

این دیدار به صورت زنده در اینستاگرام پخش شد. یاسمین پهلوی همسر رضا پهلوی در جریان پخش اینترنتی جلسه کمیته با اقدامی عجیب به این قسمت از اظهارات اسماعیلیون واکنش نشان داد و نوشت: معلوم نیست چرا این جلسه صرف صحبت از عدالت برای خانواده اعضا می شود. سازمان مجاهدین خلق خلق.» به نظر من آقای اسماعیلیون باید به خانواده های قربانیان انقلاب مهسا توجه کند.

قبل از این جلسه حملاتی علیه حامد اسماعیلیون به دلیل ارتباط با مجاهدین خلق و شخصیت هایی مانند کاوه شهروز صورت گرفته بود که ظاهراً برخی از این حملات توسط گروه های سلطنت طلب مخالف رویکردهای اسماعیلیون در گروه منشور انجام شده بود. به گفته خود اسماعیلیون، برخی از حملات علیه مخالفان همواره از سمت سایبری ایران انجام می شود.

پیش از این برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از تلاش اسماعیلیان برای حذف پرچم شیر و خورشید از تجمعات عمومی خارج از کشور خبر داده بودند. شایعه پراکنی درباره موضوع بنغازی کردستان در نشست هالیفاکس در کانادا با حضور اسماعیلیان در واقع یک فیلمنامه حمله علیه او برای متهم کردن اسماعیلیان به تجزیه طلبی بود.

خروج حامد اسماعیلیون از منشور همبستگی و اظهارات وی در خصوص اجماع سایر اعضای گروه در مخالفت با رضا پهلوی نشان می دهد که سرنوشتی جز انحلال در انتظار این منشور نیست. منشور 17 ماده‌ای که در گزارشی قبل از این رویداد به نقص‌های پنهان اشاره می‌کرد، کمتر از دو ماه بود که اجرا می‌شد و به زودی مشخص شد که ایرادات موجود در بریف که ناشی از اختلاف نظر سردبیران آن است. جدی تر از آن چیزی بودند که انتظار داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید