رفع معافیت بیمه مهم ترین موضوع گل و تره بار/کارفرمایان اخراج کارگران


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882217

حسن قاضی گفت: در حالی که کارفرمایان براساس معافیت بیمه ای تا پنج کارگر از پرداخت حق بیمه معاف شدند، این معافیت از بهمن ماه سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است. وی گفت: در حال حاضر شاهد مناسب سازی تعداد قابل توجهی نیرو و کارگر توسط کارفرمایان هستیم. چون در جیب کارفرمایان دیگر نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; مازندران با گلخانه های سنتی و مدرن و تولید بیش از 170 میلیون شاخه گل و گیاه سهم زیادی در کسب درآمد ارزی و صادرات گل و گیاه به کشورهای مختلف جهان دارد.

غرب مازندران نهالستان گل و گیاه در استان محسوب می شود اما اکنون فعالان این بخش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

مشکلاتی که رفع آنها و رفع موانع قطعاً می تواند رونق، اشتغال زایی و صادرات را مانند گذشته به این بخش بازگرداند.

حسن قاضی مدیرعامل اتحادیه گل و تره بار نوشهر در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص مشکلات عمده باغداران گل و تره بار مازندران اظهار داشت: مهمترین مشکل فعلی باغداران و فعالان گل و تره بار مربوط به بخش بیمه کارفرما است.

وی افزود: متاسفانه معافیت های بیمه ای کارفرمایان حذف شده و این امر مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه نوشهر خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از این و بر اساس معافیت بیمه ای، کارفرمایان از پرداخت حق بیمه تا سقف 5 کارگر معاف بودند، اما متاسفانه این معافیت از بهمن ماه سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است.

قاضی ادامه داد: پیگیری های متعدد و مجدانه بعدی انجام شد، قول های زیادی داده شد، حتی در سفر وزیر کشور به نوشهر این موضوع را مطرح کردیم که گفته شد کذب است و تا 5 نفر هم معافیت وجود دارد. کارگران که عملاً همینطور است

وی تصریح کرد: همچنان به دنبال اصلاح این مصوبه از سوی نمایندگان مجلس و هیئت امنا هستیم تا این معافیت مجدداً برقرار شود. اما تاکنون علی رغم وعده های فراوان، لغو این معافیت همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه نوشهر تصریح کرد: تا بهمن ماه سال گذشته حق بیمه پرداختی کارفرمایان از 300 هزار تومان به ازای هر نفر بیشتر نبوده است. اما اکنون این رقم به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

قاضی تصریح کرد: این افزایش چندین برابری هزینه ها به دلیل حذف معافیت بیمه ای کارفرمایان باعث شده تا شاهد تعدیل تعداد قابل توجهی از نیروها و کارگران فعال در این بخش از سوی کارفرمایان باشیم. چون در جیب کارفرمایان دیگر نیست.

وی گفت: نزدیک به 140 مرکز تولید گل و گیاه در شهرستان نوشهر داریم که عمدتاً به تولید گیاهان سرپوشیده و بیرونی می پردازند.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه نوشهر افزود: هر پرورش دهنده حداقل 40 نوع گل و گیاه تولید می کند و مساحت هر واحد پرورش گل و گیاه بیش از 3 هزار متر است.

قاضی با اشاره به کاهش صادرات این محصول در وزش بادهای موسمی اخیر گفت: در حال حاضر تنها دو واحد پرورش گل و گیاه محصولات خود را صادر می کنند. در حالی که در گذشته این رقم چند برابر فعلی بود، اما اکنون در بخش صادرات با چالش های زیادی مواجه هستیم.

وی گفت: اگر یک واحد تولیدی حدود 40 درصد از کل تولید خود را صادر می کرد، اکنون این میزان به کمتر از 5 درصد رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه نوشهر اذعان داشت: بسته بودن مرزها، مشکلات قرنطینه ای، عدم پشتیبانی، زمان بر بودن تحویل و پژمردگی برخی ارقام به دلیل مشکلات دسترسی به خاک های استاندارد جهانی از مهم ترین دلایل کاهش صادرات در ایران است. سالهای اخیر .

کازی خاطرنشان کرد: در ساخت و انجام سفارشات مشتریان خارجی مشکلی نداریم و اگر فضای صادراتی مطلوبی برای فعالان این حوزه فراهم شود، درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: پایانه گل و گیاه نوشهر غیر فعال است و راه اندازی این پایانه یکی از مطالبات جدی فعالان این بخش در شهرستان نوشهر است.

به گزارش بلاغ ، در استان مازندران بیش از 1000 مزرعه گل و زینتی وجود دارد و انواع گل در استان کشت می شود و استفاده از سامانه های هوشمند، حمایت از تجار و تولیدکنندگان برای صادرات و فراهم شدن زیرساخت های صادراتی باعث می شود. افزایش ارز استان باعث افزایش صادرات گل و گیاه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید