رقابت تنگاتنگ تهران با ابرقدرت ها؛ پیام های تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان چیست؟


ساعت: 20:14
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877652

یک سایت خبری لبنانی با بررسی گزارش ها و اهمیت افتتاح کارخانه پهپاد ایرانی در تاجیکستان، تاکید کرد که تهران در رقابت تنگاتنگ با ابرقدرت ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تهران با وجود تحریم های سنگین آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال پیش، نه تنها توانسته است به مقام اول پهپاد جهان تبدیل شود، بلکه در حال حاضر رقیب مهمی برای کشورهای بزرگ در زمینه تولید و صادرات پهپاد است. که باید انجام شود.

با مقدمه فوق، پایگاه خبری العهد لبنان به بررسی تولید پهپادهای ایرانی در تاجیکستان پرداخت و نوشت که در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، محمد باقری رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاجیکستان پس از سفر به تاجیکستان امامعلی رحمان رئیس جمهور این کشور با مقامات ارشد نظامی دیدار کرد.

به گزارش العهد، خبر منتشر شده در این سفر که موجب وحشت شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی شد و آن را حادثه ای فاجعه بار توصیف کرد، افتتاح کارخانه پهپاد ابابیل-2 در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بود. . .

Ababil-2 یک پهپاد تاکتیکی ارزان قیمت است که برای ماموریت های شناسایی، مراقبت و حمله طراحی شده است. برد آن 200 کیلومتر است و قادر است یک ساعت و نیم در هوا بماند و به ارتفاع 11000 پایی برسد. این پهپاد قادر است مساحتی به وسعت 770 کیلومتر مربع را در عملیات شناسایی و شناسایی بپوشاند و از قایق های معمولی و تندرو و همچنین از کامیون های بزرگ نظامی بلند شود.

اما اهمیت و پیام این اقدام راهبردی ایران چیست؟

سفر سرلشکر باقری مورد توجه کشورهای غربی و رژیم موقت صهیونیستی قرار گرفت و سوالات زیادی را در ذهن آنها ایجاد کرد. اما این اقدام ایران پیامدهایی دارد که عبارتند از:

اولین؛ اگرچه سابقه ساخت پهپاد در ایران به سه دهه می رسد، اما این اولین بار است که ایران به صورت رسمی و عمومی خط تولید پهپاد را در کشور دیگری راه اندازی می کند. ساخت این نیروگاه حاصل اجرای توافقات دوجانبه میان کمیته مشترک نظامی و دفاعی دو کشور است.

دومین؛ همکاری نظامی ایران و تاجیکستان، از جمله افتتاح کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل-2 در دوشنبه، یکی از مهمترین و بارزترین نتایج در رفع تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از اکتبر 2020 تمامی محدودیت‌های واردات و صادرات تسلیحات به ایران برداشته شده است. بنابراین تهران می‌تواند به صورت قانونی خرید و فروش سلاح‌های سبک، موشک، بالگرد و تانک داشته باشد، اما نگرانی اصلی صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است. غرب این است که ایران در درازمدت به یک رقیب جدی در زمینه صادرات تجهیزات نظامی به آسیای مرکزی تبدیل شود.

سوم؛ گسترش همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و تاجیکستان یکی از دلایل اصلی بهبود روابط تهران – دوشنبه است. سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان نقش مهمی در حل اختلافات و تحکیم روابط دو کشور داشته است. 9 سال بعد رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر کرد و با حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این دیدار، پهپادها را عامل مهمی در امنیت کشورها دانستند.

چهارم؛ این همکاری امنیتی را نمی توان از موضوع گسترده تر تبدیل ایران از ناظر به عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای جدا کرد. در واقع، تهران در سپتامبر 2021 به سازمان همکاری شانگهای پیوست و در نتیجه توافقات نظامی اخیر با تاجیکستان، موقعیت نظامی و دفاعی ایران را در این سازمان تقویت کرده و زمینه را برای انعقاد قراردادهای مشابه با سایر کشورهای آسیای میانه فراهم کرده است.

پنجم؛ این همکاری نظامی بین تهران و دوشنبه احتمالاً توانایی های امنیتی تاجیکستان را برای مقابله با تهدیدات تروریستی مانند داعش تقویت می کند. به ویژه تاجیکستان دارای 1200 کیلومتر مربع مرز مشترک با افغانستان است.

ششم؛ این اقدام باعث ایجاد توازن نظامی بین تاجیکستان و قرقیزستان خواهد شد. دو کشور سال گذشته تنش های مرزی زیادی داشتند. قرقیزستان اولین کشور آسیای میانه بود که پهپاد ساخت ترکیه خریداری کرد.

این در حالی است که در راستای تقویت و توسعه همکاری های دفاعی و نظامی مشترک تهران و دوشنبه، با تلاش کارشناسان صنایع دفاعی وزارت دفاع و حمایت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه گذشته، پهپاد ابابیل 2 با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی رتبه تاجیکستان در دوشنبه، پایتخت افتتاح شد.

ژنرال کاوشگر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و استفاده از توان داخلی توانسته است در تمامی ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه پهپادها به رشد چشمگیری دست یابد. وی گفت: امروز در موقعیتی قرار داریم که می توانیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی برای افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی را به کشورهای متحد و دوست صادر کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افتتاح کارخانه ابابیل 2 در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری های نظامی دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: انشاالله در آینده شاهد همکاری و همکاری بیشتر و بیشتر خواهیم بود. همکاری تمامی سطوح دفاعی نظامی ایران و تاجیکستان.» در پایان افتتاحیه نمادین این کارخانه و گواهی پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اعطا شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید