روابط ایران و سوریه راهبردی است/ اعتراض رسمی به تهاجم به مرز افغانستان

ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790050

وزیر امور خارجه کشورمان به ما گفت: وزارت امور خارجه از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعتراض خود را به تجاوز محدود به مرز افغانستان رسما اعلام کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه ظهر امروز (دوشنبه) در وزارت امور خارجه ایران آغاز شد.

امیر عبداللهیان گفت: در شرایط جدید سوریه رویکرد جدید تمرکز بر همکاری های تجاری و اقتصادی همه جانبه و سریع دو کشور است. من می خواهم تأکید کنم که روابط دو کشور استراتژیک و ممتاز است.

ما از همان ابتدا یاد و قدردانی از جانباختگان شهدای مقاومت و مدافعان حرم، شهدای ایرانی هستیم که همراه با نیروهای مسلح سوریه نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و ​​برقراری امنیت در منطقه داشتند. ” او گفت.

وی افزود: یاد و خاطره سردار فقید حاج قاسم سلیمانی را که در این مبارزه با تروریسم در منطقه نقش کلیدی و کلیدی ایفا کردند، قدردانی می کنیم. در روزهای آینده در آستانه دومین سالگرد شهادت این سردار بزرگ و مدافع ایرانی هستیم.

امیر عبداللهیان افزود: همچنین از یاد و خاطره شهدای مقاومت، شهدای سوریه که نقش بسیار مهم و کلیدی در حفاظت از تمامیت ارضی کشور خود و بازگرداندن امنیت در سوریه و منطقه داشتند، قدردانی می کنیم.

وزیر امور خارجه کشور افزود: امروز در مورد موضوعات مختلف دوجانبه بحث و تبادل نظر کردیم و خوشبختانه سفر آقای فیصل مقداد در زمانی انجام می شود که سوریه میزبان یکی از بزرگترین نمایشگاه های تجاری جمهوری اسلامی ایران است. در آینده نزدیک در سطح کمیسیون عالی خواهد بود.» ما شاهد همکاری مشترک دو کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: در مورد سایر موضوعات نیز صحبت های مهمی داشتیم. جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را که بدون هماهنگی با دولت فعلی منتخب مردم سوریه حضور داشته‌اند، محکوم می‌کند و این حضور به نفع صلح و امنیت منطقه نیست.

ایران از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می کند

وی گفت: ما از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می کنیم و از سفرهای ماه های اخیر به دمشق و بازگشایی سفارتخانه های برخی کشورهای عربی و غربی در سوریه تقدیر می کنیم. .

وی افزود: در این بین برنامه جامعی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در حوزه بازسازی سوریه و در حوزه های مختلف تجاری داریم.

امیر عبداللهیان گفت: در اینجا متذکر می شوم که در مورد افغانستان بحث مفصلی داشتیم و توافق داریم که یک حکومت فراگیر با همه اقوام و همچنین مبارزه با تروریسم و ​​نظر مردم افغانستان یکی از نکات کلیدی است. مسائلی که باید توسط دولت موقت مورد بررسی قرار گیرد.» و در قبال افغانستان مسئول باشید.

وزیر امور خارجه کشور به ما گفت: به همکار عزیزم توضیح داده ام که در روزهای اخیر هیئتی به سرپرستی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر کرده است. تشکیل یک دولت ملی فراگیر در افغانستان بسیار مهم است.

وی با اشاره به شرایط سخت حمل مواد مخدر به افغانستان به دلیل تحریم ها گفت: یکی از موضوعاتی که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در کابل به آن پرداخته، مسئولیت امنیت دو کشور بر عهده نهاد حاکم است. «مرزها.» در روزهای اخیر حادثه ای در یکی از گذرگاه های مرزی ما رخ داده است و نیروهای مسلح ما واکنش ناهماهنگی داشته اند.

اعتراض رسمی ایران به افغانستان به دلیل تجاوز محدود به مرز

وی افزود: وزارت امور خارجه بر اساس تعهد دیپلماتیک خود یادداشتی رسمی به سفارت افغانستان در تهران ارسال و از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعتراض رسمی خود را نسبت به این حمله محدود در مرز اعلام کرد.

امیر عبداللهیان گفت: نیروهای مسلح ما نیز به زور با این عوامل برخورد کرده اند. البته ما وضعیت افغانستان را درک می کنیم و اینکه نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه هنوز کنترل لازم را بر روی مرزها با همسایگان خود ندارند.

وی افزود: اما مایلم روشن کنم که جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری در حفظ امنیت ملی و ارضی خود همدلی ندارد و هیئت حاکمه در کابل باید بداند که در دوره انتقال باید بر مسئولیت های خود تمرکز کند. تمرکز اصلی.

رژیم دروغین و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است

وی افزود: با توجه به حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید می کنم که رژیم دروغین و تروریست اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و معتقدم سوریه در خط مقدم مقاومت برای دفاع از ملیت خود قرار دارد. و امنیت سرزمینی، “او گفت. موضوع کوتاه نخواهد بود.

وی ادامه داد: مصالحه ای بین کشورهای محدود عربی و رژیم صهیونیستی به نفع صلح، ثبات و امنیت در منطقه بررسی نمی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در پایان از دکتر فیصل مقداد تشکر می کنم. ما موفق شدیم نشست خوبی برگزار کنیم و در هفته های آینده شاهد توافقات و پیشرفت های بسیار خوبی در روابط تهران و دمشق خواهیم بود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور سران کشورها باشیم.

فیصل المقداد: گروه های عراقی موافق مبارزه با تروریسم و ​​خروج نیروهای خارجی هستند

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه صبح امروز (دوشنبه) پس از دیدار با حسین امیرعبدلایان وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا از مهمان نوازی برادرم آقای امیر عبداللهیان تشکر و قدردانی می کنم. در چند ساعت گذشته صحبت های مفیدی داشتیم.

وی افزود: ابتدا می خواهم بگویم دیدار امروز با رئیس جمهور برای من باعث افتخار بود و در آن دیدار پیام مکتوب آقای اسد را به ایشان ابلاغ کردم. این پیام بیانگر دیدگاه ما نسبت به اهمیت روابط سوریه و ایران است.

وی افزود: به نفع همه کشورهای منطقه است که خاورمیانه منطقه توسعه و پیشرفت باشد. خاورمیانه منطقه ای برای اقدامات مداخله جویانه و استعماری کشورهای خارجی و حمایت از تروریسم برای تجزیه جوامع ما نیست.

وی گفت: ما همچنین در مورد افغانستان صحبت کردیم و افغانستان از سوریه دور نیست و وضعیت این کشور بر وضعیت کلی منطقه و همچنین سوریه تأثیر می گذارد.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: ما در راستای اهداف اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با افغانستان هستیم. اهدافی مانند دولت ملی فراگیر، تداوم مبارزه با تروریسم و ​​روابط عادی با سایر کشورها.

مقداد افزود: در مورد حوادث عراق نیز صحبت کردیم. امیدوارم گروه های مختلف در عراق بر سر مبارزه با تروریسم و ​​خروج نیروهای خارجی از عراق و امنیت آن کشور به توافق برسند.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی سوریه و جمهوری اسلامی ایران محور مذاکرات بود و در دیدار با آقای رئیسی و همچنین با امیر عبداللهیان در این خصوص صحبت کردیم و امیدواریم که روابط ایران و ایران سوریه ادامه خواهد یافت و عمیق تر خواهد شد.»

وزیر امور خارجه سوریه گفت: امیدواریم این روابط نه تنها در چارچوب دوجانبه، بلکه در چارچوبی جمعی که کشورهای مختلف منطقه را در بر می گیرد، محقق شود.

مک داد با اشاره به مذاکرات خود در مورد مسائل هسته ای گفت: ما به توانایی مقامات ایرانی در مدیریت این پرونده و مذاکره به گونه ای که بتواند دروغ ها و اقدامات اسرائیل و حامیان غربی آن را افشا کند، باور داریم.

وی افزود: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و دیگران باید بدانند آنچه نیز تجویز می شود صحت ندارد و نتیجه مثبت این مذاکرات می تواند بازگشت آمریکا به توافقی باشد که از آن خارج شده است.

وی افزود: اگر طرف مقابل بازگشت به توافق را از بین ببرد به این معنی است که نتیجه این مذاکرات را نمی خواهد و اگر بخواهد به نفع برخی کشورها از جمله رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: ما علاقه مند به گسترش روابط با سایر کشورهای منطقه هستیم و امیدواریم منطقه ما صحنه رقابت قدرت های خارجی نباشد زیرا این وضعیت منافع ملت ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

مک داد در پاسخ به درخواست تقویت روابط اقتصادی با ایران گفت: تقویت و تاکید بر روابط دوجانبه در دستور کار ایران و سوریه است. ما می خواهیم این رابطه به بالاترین سطح ممکن برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واکنش حملات رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: حملات مستمر اسرائیل به سوریه نمی تواند بی پاسخ بماند. برخی نمی دانند که ما جواب می دهیم. به لطف ارتش و متحدانمان از جمله جمهوری اسلامی ایران و دوستان روسیه و حزب الله توانستیم تلاش های صهیونیست ها را شکست دهیم.

مک داد در خصوص واکنش به حملات صهیونیست ها گفت: شاید نحوه واکنش امروز ما با فردا متفاوت باشد و پاسخ دیروز با امروز متفاوت باشد.

وی افزود: به شما اطمینان می دهم که سوریه به طرق مختلف به این تجاوزات پاسخ می دهد، به ویژه با ادامه تعقیب بقایای گروه های تروریستی که اسرائیل از بسیاری از آنها حمایت می کند.

مک داد گفت: برخی از مردم انتظار دارند که پاسخ به این حمله هواپیما به هواپیما باشد. اسرائیلی ها نباید در محاسبات خود اشتباه کنند و باید بدانند که سوریه همیشه توانایی پاسخگویی به این حملات را دارد.

مقداد درباره تحریم ها علیه سوریه گفت: تحریم های غیرانسانی آمریکا و غرب سوریه نه تنها وضعیت اقتصادی کشورها را بدتر می کند، بلکه مشکلات سوریه، عراق و لبنان را نیز به دلیل چنین رفتارهایی بدتر می کند.

وی افزود: از همه کشورهای در حال توسعه می‌خواهم که در برابر این طرح‌ها و تحریم‌ها علیه کشورها موضع بگیرند و سکوت خود را بشکنند.

وی گفت: هدف این تحریم ها ضعیفان است. آمریکا و غرب با اصرار بر این تحریم‌ها، تمام ارزش‌هایی را که ادعا می‌کنند انکار می‌کنند.

مک داد در خصوص دیدار با دیگر مقامات خارجی نیز گفت: اخیراً دیدارهایی بین وزیر امور خارجه سوریه و برخی از وزرای خارجه کشورهای عربی صورت گرفته که این نکته مثبتی است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید