روانچی: مرحله بعدی مذاکرات برجام را هماهنگ می کنیم/توافق دور نیست

روانچی: مرحله بعدی مذاکرات برجام را هماهنگ می کنیم/توافق دور نیست

مجید تخت روانچی افزود: تیم ما آماده تعامل سازنده برای رسیدن به توافق است. اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و عزم جدی برای اجرای تعهدات خود داشته باشد، تا رسیدن به توافق دور نیست.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مرکز رسانه های شورای امنیت با حضور خبرنگاران گفت: پیام های قوی مبنی بر حمایت مجدد از احیای و اجرای کامل برجام دریافت کرده ایم. بدیهی است که دلایل اصلی وضعیت کنونی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها و نیز عدم اراده سیاسی سه کشور اروپایی برای انجام تعهداتشان است.
وی گفت: در حالی که دولت سابق آمریکا بی پروا یک اصل ثابت شده حقوق بین الملل را قربانی کرد و از توافق خارج شد و تحریم ها را دوباره اعمال کرد، دولت فعلی به سیاست بدنام فشار حداکثری و تحریم علیه ایران ادامه می دهد. از سلف خود پیروی می کند. شکی نیست که از چنین سیاستی به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می شود.

روانچی تاکید کرد: ایران متعهد به دیپلماسی چندجانبه است که نتیجه آن باید تضمین لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تمامی تحریم‌های غیرقانونی باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، به اصل همکاری با آژانس پایبند بوده و به تمامی تعهدات خود بر اساس معاهده مذکور و برجام عمل کرده است. توافقنامه پادمان

نماینده ایران همچنین تصریح کرد: در جریان مذاکرات وین حداکثر انعطاف را از خود نشان دادیم و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق قابل قبول نشان دادیم. همانطور که همیشه تاکید کرده‌ایم، برجام باید به‌طور کامل، مؤثر و به‌گونه‌ای اجرا شود که بتوان آن را راستی‌آزمایی کرد. هیچ جایگزینی وجود ندارد. زمان آن فرا رسیده است که آمریکا تصمیمی سیاسی بگیرد و سیاست شکست حداکثری فشار حداکثری را کنار بگذارد.

وی ادامه داد: طی رایزنی‌های فشرده ایران با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، آقای جوزف بورل، هفته گذشته در تهران، ایران بر آمادگی خود برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات باقی‌مانده تاکید کرد و امیدوار است که از بن بست خارج شود. ما توافق کرده ایم که مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق اتحادیه اروپا برای غلبه بر آخرین موانع در مذاکرات انجام دهیم. ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود، جدی عمل کردیم. مانند قبل، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود.

روانچی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ما آماده است تا دوباره به صورت سازنده در گفت و گو برای دستیابی به توافق شرکت کند. توپ در زمین آمریکاست و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای انجام تعهدات نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

وی در خصوص برنامه‌های فضایی و موشکی ایران خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، برنامه‌های فضایی و موشکی ایران خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) و پیوست‌های آن بوده و قابل مذاکره نیست.

دیدگاهتان را بنویسید