روایت رابرت مالی از تعهد آمریکا به مردم ایران

روز پنجشنبه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به حمایت وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا از آنچه «دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در کشورهای تحریم شده» خواند، توئیت کرد و نوشت: ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات حیاتی را تولید کنیم. ابزاری که در اختیار مردم ایران است.

روایت رابرت مالی از تعهد آمریکا به مردم ایران

وندی شرمن روز پنجشنبه به طور مجازی با گروهی از نمایندگان شرکت‌های فناوری آمریکایی دیدار کرد تا درباره آنچه که او «حمایت از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در کشورهای تحریم‌شده»، به‌ویژه ایران می‌خواند، گفتگو کند.

مقامات دیگری از وزارت امور خارجه و اداره کنترل دارایی های خزانه داری آمریکا (OFAC) نیز در این نشست حضور داشتند که بیشتر از شرکت های فناوری بودند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، وندی شرمن در این نشست با اشاره به مجوز کلی D-2 تاکید کرد که صدور این مجوز به منظور تسهیل دسترسی امن مردم ایران به بسترهای آنلاین و انجام شده است. خدمات و ایجاد فرصتی برای شرکت های فناور برای ارائه وسایل ارتباطی به مردم ایران.

به گزارش ایسنا، در حالی که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران سختی های زیادی را بر مردم کشورمان تحمیل کرده و معیشت مردم را هدف قرار داده است، وزارت خزانه داری آمریکا مجوزی به نام «مجوز عمومی D-2» صادر کرده است. به دنبال ناآرامی‌های اخیر در ایران که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فناوری‌های اینترنت و ارتباطات جمعی خود را بدون تحریم در اختیار مردم ایران قرار دهند.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مداخله سایر کشورها در امور داخلی کشورمان در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود گفت که «اعتراض» و «ناراحتی» ماهیت متفاوت و متفاوتی دارد. این روزها دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می شناسند.

وی همچنین به موضع برخی از کشورهای غربی در قبال حوادث اخیر ایران و برخی دخالت های آنها در امور داخلی کشورمان اشاره کرد و نوشت: رفتار مداخله جویانه و حمایت آشکار برخی دولت های غربی از ناآرامی های اخیر در ایران و … تداوم رفتار تحریک آمیز آنان ثابت کرده است که هرگاه فرصتی را ببینند از اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشور ما دریغ نخواهند کرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: دشمنان نه تنها با جمهوری اسلامی مخالفند، بلکه علیه ایران هستند.

روز پنجشنبه هفته گذشته پارلمان اروپا در اقدامی مداخله جویانه قطعنامه ای در رابطه با آخرین تحولات ایران صادر کرد که با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران همراه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: این قطعنامه حاوی تعصب یک جانبه و بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین اساسا مردود است و ارزشی ندارد.

وی تاکید کرد: علیرغم ادعاهای مطرح شده در این مصوبه، اقدامات مقابله ای لازم در قبال اعمال خشونت آمیز سازمان یافته و تعرض به اموال عمومی و جان و مال مردم تحت عناوین نادرست و ناعادلانه که طراحان و محرکان اغتشاشات عمدتاً از آن ها هستند، انتقاد می کند اصالتا اروپایی، در حال آغاز خصومت های خود علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

کنعانی همچنین تصریح کرد: پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه نشان داد که همچنان به رفتار گزینشی خود در قبال ملت بزرگ ایران ادامه می دهد، چرا که این مجلس علیرغم ادعاهای بلندپروازانه خود هرگز مصوبه ای در زمینه حقوق بشر در برابر تحریم های ضد بشری ندیده است. حداکثر علیه مردم ایران

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده تعامل دوجانبه با همه کشورها بر اساس احترام و منافع متقابل است، اما در مقابل هرگونه تلاش برای فشار یا توسل به اقدامات محدودکننده علیه مردم ایران قاطعانه خواهد ایستاد و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

در ادامه این مداخلات غیرموجه، سه کشور اروپایی طرف برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته با تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه حقوق بشر و آنچه سرکوب اعتراضات در ایران نامیدند، موافقت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید