چرا رابرت مالی خانه دار شد؟/اتهام بزرگ به نماینده آمریکا در ایران

چرا رابرت مالی خانه دار شد؟/اتهام بزرگ به نماینده آمریکا در ایران

چه اتفاقی برای مالی افتاد؟

موضوعی که باعث شد رابرت مالی به مرخصی بدون حقوق گذاشته شود، نداشتن اسناد محرمانه بود. نزدیک به یک ماه و نیم پیش، دولت بایدن نشستی محرمانه با سناتورها درباره ایران برگزار کرد که در آن مالی غایب بزرگ بود.

به گزارش سی ان ان، مجوز امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدتی پیش به دلیل تحقیقات در مورد سوء استفاده وی از اطلاعات طبقه بندی شده به حالت تعلیق درآمد. به گفته یک مقام آمریکایی، دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه در حال بررسی پرونده رابرت مالی است.

خود مالی در مصاحبه ای با CNN گفت: «به من اطلاع داده شده است که تحقیقات امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری به من داده نشده است، اما انتظار دارم تحقیقات به زودی و به نحو مطلوب به نتیجه برسد. در ضمن من در تعطیلات هستم.

رابرت مالی کیست؟

مالی یک سیاستمدار 60 ساله است که به عنوان وکیل و متخصص حل مناقشه کار می کند. وی در دولت بایدن به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران معرفی شد.

از آنجایی که پدر رابرت مالی مصری است، برخی تحلیلگران دلیل انتخاب وی برای نمایندگی ایران را شناخت وی از خاورمیانه و کشورهای مسلمان می دانند. مالی در دانشگاه های آکسفورد و ییل در رشته فلسفه سیاسی تحصیل کرد.

وارث رابرت مالی کیست؟

چهره جدیدی که جای رابرت مالی را گرفت آبرام پیلی است که تاکنون به عنوان معاون وزیر خزانه داری فعالیت می کرد. اطلاعات زیادی در مورد او و رزومه اش در اینترنت وجود ندارد.

می دانیم که او در اصل مشاور معاون اول رئیس جمهور کامالا هریس بود. اما سابقه کاری پیلی در مورد حل و فصل اختلافات بین المللی نیست.

رابرت مالی در خانه ماندن و مشکل ایران

رابرت مالی به عنوان مجری سیاست های آمریکا در قبال ایران، در راس اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام و آزادی زندانیان دو طرف بوده است. اکنون که او دچار مشکل شده و ممکن است نتواند به شغل قبلی خود بازگردد، برخی معتقدند واشنگتن سیاست خود را در قبال تهران تغییر خواهد داد. اما این تحلیل طرفداران زیادی ندارد.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل، می‌گوید آنچه که در سایه این حادثه برای مالی و آینده روابط ایران و آمریکا رخ داد، به نظر من آنچه برای رابرت مالی رخ داد تأثیری در روابط ایران و آمریکا ندارد. . این یک مشکل داخلی برای آمریکاست.

به گفته فریدون مجلسی، اصول روابط آمریکا با ایران و منطقه با افرادی مانند رابرت مالی که یکی از مقامات وزارت امور خارجه است و دستورات سطوح بالاتر را دنبال می‌کرد، اشتراک چندانی ندارد.

به گفته این دیپلمات سابق کشورمان، اصول سیاست خارجی آمریکا در قبال تهران روشن است و جنگ فرسایشی با ایران را که در حال حاضر با رابرت مالی یا بدون رابرت مالی در جریان است ادامه خواهند داد. آمریکا آنقدر اتاق فکر و گروه تحقیقاتی در خدمت خود دارد که مهم نیست نماینده ویژه آمریکا در موضوع ایران کیست و از همان روش مالی قبلی در مورد تهران استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید