روحانی پشت اتاق شیشه ای به مشکلات نگاه می کرد/ دولت کل روحیه جهادی و مدبرانه دارد


زمان: 08:57
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813858

شیرین کام گفت: اگر بخواهیم بدون اغراق و واقع بینی دولت روحانی را با دولت سیزدهم مقایسه کنیم، روحیه جهادی و تدبیری را در بسیاری از اتفاقات دولت اصلی می بینیم؛ در حالی که در بسیاری از اتفاقات دولت اصلی، روحیه جهادی و تدبیری وجود دارد. به عبارت دیگر آقای راسی مرد میدان در صحنه های مختلف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسحاق شیرین کام، کارشناس سیاسی استان هرمزگان در گفت و گو با هرمزگان ضمن مقایسه وضعیت اسفندماه گذشته دولت روحانی با راهپیمایی اول دولت اصلی گفت: یکی از نکاتی که در بحث می خواهیم به آن اشاره کنیم. تفاوت ها و مقایسه دولت ها این است که یکی از ویژگی هایی که در همه دولت ها باید به آن توجه شود، بحث روابط عمومی است، زیرا ما روابط عمومی را جوهره اداره کشور می دانیم. برعکس، دولت روحانی دولت خسته تری را دید.


روحانی پشت یک اتاق شیشه ای مشکلات را تماشا کرد

وی افزود: بسیاری از مسائل در دولت روحانی یکسان بود زیرا خودش در میدان نبود و بیشتر ناظر بود و بسیاری از مسائل و مشکلات را پشت یک اتاق شیشه ای رصد می کرد و قطعا نمی توانست تصمیم درستی بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان ادامه داد: دو سال بود که هیچ سفری به دولت روحانی صورت نگرفت که بیشتر به بهانه ترس از ولیعهدی بود که باعث شد روحانی از اکثر دستگاه های اجرایی، ادارات و سازمان های اجرایی بازدید نکند. در حالی که در دولت آقای رئیسی شاهد ارتباط مستقیم و حضوری هستیم، در برخی از بازدیدها می توان ارتباط مستقیم و بی واسطه با مردم را مشاهده کرد که این نقطه قوت دولت آقای رئیسی است.

شیرین کام گفت: در دولت سیزدهم شاهد وفور این کالاها از نظر تامین کالاهای اساسی هستیم، اما در دولت روحانی در تامین کالا و حتی کمبود نفت با مشکلات زیادی مواجه بوده ایم و این مشکلات باعث شده است. تا زمانی که کمپ مرغ ها راه اندازی شد.»

وی افزود: یکی دیگر از اختلافات دولت آقای رئیسی و روحانی این بود که در دولت آقای روحانی در اوج بودیم، هیچ واکسنی به مردم تحویل داده نشد. در حالی که دولت سیزدهم دوز سوم را برای مردم تزریق می کند، حتی تهیه واکسن برای کودکان نیز در دستور کار دولت قرار دارد.


روحیه جهادی و مدبرانه را در دولت اصلی می بینیم

یک استاد دانشگاه هرمزگان گفت: اگر بخواهیم بدون اغراق و واقع بینانه این مقایسه را انجام دهیم، روحیه جهادی و تدبیری را در بسیاری از اتفاقات دولت اصلی می بینیم. یعنی خود رئیس جمهور که لزوما نمی تواند سر کار برود یا دستور و مأموریتی بدهد، اما این را برخلاف آقای روحانی می بینیم که در ایام ولیعهد جایی نرفت و وزرا با آقای روحانی دیدار کردند. از طریق فنجان دمیده شد، اما شخصا می آید. در حال حاضر شاهد هستیم که آقای ریسی در جریان حادثه قرار گرفته و در حال بازدید سرزده از پمپ بنزین است یا بدون هشدار و پیگیری مشکلات و مسائل از وزارت نفت و ایران خودرو بازدید می کند. مردم با دیدن چنین صحنه هایی به دولت امیدوار هستند.

شیرین کام گفت: مقایسه دیگر دولت آقای روحانی و تیم ایشان این است که در بسیاری از زیرساخت ها از جمله حملات سایبری کار جدی و مهمی نداشته ایم. ما چند نمونه داریم که حتی خرابکاری کردند. اما گاهی تا چند ماه حتی جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور روحانی از تشکیل این جلسه برای تامین و توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات برنامه پنجم توسعه امتناع می کرد تا اینکه برنامه پنجم توسعه به پایان رسید. دولت زیرساخت ها را به گونه ای فراهم کند که 60 درصد نیازهای سایبری کشور در داخل تامین شود، اما برنامه پنجم تصویب شد. شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت.


در دولت روحانی در بسیاری از موارد مصوبات پدافند غیرعامل سازمان را ابلاغ نمی کنند

وی افزود: حتی در دولت آقای روحانی نیز در بسیاری از موارد مصوبات سازمان پدافند غیرعامل را مطرح نکردند، زیرا آقای روحانی معتقد بود که سازمان پدافند غیرعامل زیر نظر رئیس جمهور باشد در حالی که بحث پدافند فنی و نظامی بود. امور و مدیریت «دستور رئیس این سازمان از سوی فرمانده کل قوا صادر شد، اما آقای روحانی معتقد بود این سازمان باید واحد خودش باشد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: در دولت آقای روحانی در این زمینه کوتاهی هایی را شاهد بودیم و این اتفاقات منجر به حملات سایبری و هک شدن پمپ بنزین ها شد. من زمان (عج) را در وزارت اطلاعات و همچنین در اطلاعات سپاه دارم، البته بسیاری از اتفاقات بدتر از حمله سایبری هم رخ داده است و ما این حوادث را مدیون زحمات فرزندان انقلاب اسلامی نیستیم.

شیرین کام گفت: آژانس در دولت قبل عامل مهمی در مذاکرات با برجام بود، اما اکنون بر اساس تصمیم تهران، سازمان انرژی اتمی ایران دیگر جایگاه مذاکره‌ای ندارد و در نتیجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.


ما یک ارزیابی از دولت قبلی علیه واکسن تاج دادیم

وی ادامه داد: دولت سابق ایران و تیم مذاکره کننده آن با انتقاد و فشار سعی کرده اند از آزمایش های فضایی و موشکی کشور جلوگیری کنند در حالی که امروز با وجود اینکه مذاکرات در حال انجام است، تیم مذاکره کننده ما از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. در این زمینه بی فایده است، در حالی که اقدامات دولت آقای روحانی به سرعت آزمایش های موشکی ایران را به یک عامل شناسایی در داخل تبدیل کرد و همواره به دنبال تأثیر مثبت این اقدامات بر افزایش فشار بر غرب در جهت دستیابی به منافع ملی بود.

استاد دانشگاه هرمزگان اذعان داشت: ما در دولت قبل در زمینه واکسن تاج ارزیابی دادیم، به عبارت دیگر آنقدر بد عمل می کند که نه تنها ارزیابی تمدید را رد می کنیم، بلکه در دولت آقای رئیسی هم درصد واکسیناسیون است. بالای 18 سال و حتی نوجوانان، دوز سوم تزریق می شود، بنابراین آمار بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید