رودخانه پلسان یک جاذبه تفریحی ورزشی کمتر شناخته شده در غرب اصفهان است


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815726

از دوچرخه سواری در کوهستان گرفته تا قایق سواری در آب های متلاطم، فرصت های خدادادی است که می توان در غرب استان اصفهان بر روی رودخانه پلسان و طبیعت اطراف آن را دنبال کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ گاهی جاهایی در اطرافمان وجود دارد که دیدن آنها را از دست داده ایم، اما حقیقت این است که بودن در آرامش طبیعت، لذت بردن از طبیعتی خاطره انگیز و خوش گذرانی در کنار خانواده هدیه های خدادادی در نزدیکی ماست. می تواند گزینه خوبی برای برنامه ریزی یک یا دو روز استراحت باشد.

یکی از این احتمالات طبیعی رودخانه پلسان در غرب اصفهان است. حدود یک چهارم آب زاینده رود از شهر فریدونشهر می ریزد و از طریق تونل به سمت شرق فریدونشهر می ریزد و از طریق رودخانه زاینده رود و سد چادگان از رودخانه پلاسجان عبور می کند.

رودخانه پلسان که از قدیم الایام آبراه زاینده رود بوده است یکی از زیباترین مناظر استان اصفهان است که تقریباً 10 ماه از سال جاری در سال هایی که بارش باران و برف در سال بارانی زیاد نیست. بیشتر کمی از میانگین. می تواند مقصد خوبی برای یک رویداد برنامه ریزی یک روزه یا دو روزه باشد که بر گردشگری در چند بعد تمرکز دارد.


2e0b28b9 ebda 4616 b7cb 2ccffd357f82 خبر خاکستری


* پیک نیک در کنار جریان

نشستن در کنار آب در هوای خنک، با صدای پاشیدن رودخانه در سایه درختان و درست کردن چای آتشین و غذاهای صحرایی، تجربه ای فراموش نشدنی در کنار خانواده یا دوستان یا حتی همکاران خواهد بود.

رودخانه پلسان در نقاط مختلف دارای چنین موقعیت گردشگری است و در چند نقطه از مسیر رودخانه می توان این تفریح ​​را انجام داد. البته تفریح ​​خاطره انگیز در کنار رودخانه باید با مشکلات زیست محیطی و توصیه هایی مانند آلوده نکردن محیط زیست، شکستن شاخه های درختان و یا مراقبت از نیفتادن کودکان در آب رودخانه همراه باشد.

علاوه بر لذت بردن از این فضای طبیعی و قدم زدن در کنار رودخانه، یکی از مواردی که در این گونه سرگرمی ها می توان به آن توجه کرد، بازی های آبی است که می تواند به ویژه برای کودکان هیجان انگیز باشد، اما باید شدت آب را نیز در نظر گرفت. میزان و سرعت آب را در فصول مختلف سال تغییر دهید) و نکات ایمنی و همچنین رعایت حریم خصوصی و یکپارچگی سایر گردشگران را رعایت کنید.


87a07c9a e37f 4673 8cca f0170650a711 خبر خاکستری


* دوچرخه سواری در کوهستان

در کنار رودخانه پلسان و در امتداد خط ساحلی این رودخانه که در محدوده جغرافیایی شهرهای فریدونشهر، فریدن و چادگان قرار دارد، محیطی هموار و جاده مانند است که می توان از آن برای تورهای دوچرخه سواری کوهستان استفاده کرد.

دوچرخه سواری در کوهستان به خودی خود لذت بخش است، اما اگر مسیر در حاشیه رودخانه ای زیبا باشد، لذت دو چندان می شود و اگر با دوستان و سایر دوچرخه سواران جمع شود، لذت بیشتری خواهد داشت.

این جاده سخت و صخره ای نیست که نیاز به دوچرخه های حرفه ای و گران قیمت زیادی داشته باشد، اما دوچرخه هایی که در جاده های خاکی قابل استفاده هستند برای این تور مناسب خواهند بود. البته ممکن است در جاهایی این مسیر قطع شود.

طول رودخانه پلاسجان از خروجی تونل فریدونشهر تا اتصال به زاینده رود یعنی . جریان آبی که از چشمه دیمه و شهرستان کوهرنگ و تونل های آن می ریزد حدود 65 کیلومتر است، سپس طول مسیر زاینده رود از این نقطه تلاقی تا دریاچه 16 کیلومتر است و هر قطعه در این طول حدود 80 کیلومتر می تواند باشد. برای دوچرخه سواری و تور ورزشی انتخاب شده است.


8b651b6b ec3a 429e b256 8805c5495c41 خبر خاکستری


* سفر با قایق در آب های طوفانی

این گزینه ممکن است گزینه برجسته تری باشد، به خصوص برای ورزشکارانی که در آب های خروشان هستند و کسانی که علاقه بیشتری به هیجان دارند. طول رودخانه پلسان این ظرفیت را دارد که در مواقعی بتواند در آبهای طوفانی (قایق سواری) حرکت کند.

البته این مقدمه ای بر ظرفیت معین است و با توجه به تخصصی بودن این رشته، علاقه مندان قبل از پرداختن به آن باید حجم و سرعت آب، موانع و شرایط فیزیکی مسیر و سایر مشخصات را بررسی کنند. به ویژه حجم آب این رودخانه در ماه های مختلف سال تغییر می کند و برای تامین این میدان باید پارامترهای پیش نیاز آن همواره بررسی شود.

بخش های رودخانه ظرفیت شرکت در رشته های مختلف با قایق مانند کانوپولو، کایاک، اسلالوم و … را دارد که هم هیجان و هم ورزش را به همراه دارد.


* کوهنوردی و گردشگری

مسیر زیبای کنار این رودخانه با مناظر زیبا و سرسبز اطراف آن فرصتی جذاب برای پیاده روی است. برای این مورد می توانید هر مقطعی را در مسیر این رودخانه انتخاب کنید. با عبور رودخانه از روستاهای مختلف و عبور از جاده آسفالته در چند نقطه، این امکان وجود دارد که گروه در نقطه ای از وسیله نقلیه پیاده شوند و در نقطه ای دیگر با راننده، طول های مختلف مسیر را انتخاب کنند.

مانند دوچرخه سواری، این گزینه هم یک برنامه ورزشی و هم گردشگری تفریحی اکتشافی خواهد بود. کمپینگ شبانه و بیرون رفتن برای صرف غذا یا تهیه چای داغ از جمله برنامه هایی است که می توان برای چنین تورهایی به خصوص در این آب و هوای پاک و مطبوع برنامه ریزی کرد.

در کنار این همه سرگرمی، عکاسی که این روزها بسیار طرفدار دارد، انگیزه قوی دیگری برای توجه به رودخانه پلسان و طبیعت زیبای کنار رودخانه است. هم فیلمبرداری از اعضای خانواده و هم فیلمبرداری از طبیعت زیبای این مکان.


2e3ece51 c631 47b7 89b6 a5031e440430 خبر خاکستری

تفریحات تخصصی فوق فرصت هایی است که مختص شرایط جغرافیایی و طبیعی این رودخانه است و طبیعی است که در چنین فضاهایی بتوان به تفریحات عمومی تری مانند تیراندازی، ورزش های خانوادگی مانند والیبال و … پرداخت.


84c44fea 8b62 4161 a928 99b663a3ac8c خبر خاکستری

رودخانه پلاسجان علاوه بر شهر فریدونشهر از چندین روستا از جمله بادجان، خلیل آباد، میلاگرد، دهق، قودجانک، چیگان و سیندگرد عبور می کند و می توان برای برنامه ریزی رودخانه گردی از این روستاها تردد کرد.


d7983540 d56f 4044 80d8 672e895c1e48 خبر خاکستری


ee87c1a0 15fa 4646 a659 9173917200a7 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید