روزنامه جمهوری اسلامی: حضور اسرائیل را جدی بگیریم و تلاش کنیم نقش روسیه را کاهش دهیم

روزنامه جمهوری اسلامی: حضور اسرائیل را جدی بگیریم و تلاش کنیم نقش روسیه را کاهش دهیم

روز جدید روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: حساسیتی که این روزها در مرزهای شمال غربی و جنوبی کشورمان از نظر امنیت ملی احساس می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کنار این حساسیت، خطی که اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل به بهانه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای جمهوری اسلامی ترسیم کرده اند نیز بسیار حائز اهمیت است که نیاز به دقت بیشتری در تنظیم مقررات کشورمان دارد. سیاست خارجی.

ما در سه محور به این موضوع بسیار مهم می پردازیم.

محور اول، رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش‌هایی از شمال استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل است که هفته گذشته انجام شد. این رزمایش به سران جمهوری آذربایجان و حامیان آنها در منطقه فهماند که جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری در مرزهای خود نخواهد پذیرفت و مسیر زمینی مستقیم ایران و ارمنستان باید بدون کوچکترین تغییری به حالت قبل باقی بماند. این خواسته برحق کشورمان از طریق دیپلماسی پیگیری شد، اما مشاهده برخی تحرکات نظامی از سوی باکو که هدفی مغایر با این حق طبیعی ایران را در بر می گیرد، ایجاب می کند که نیروهای مسلح ما تصمیم بگیرند که از تحقق چنین هدفی جلوگیری کنند. نوعی توطئه تلقی می شود. یک رزمایش نظامی انجام داده و به طرف مقابل اطلاع دهید که در صورت عدم رعایت زبان دیپلماسی، با قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.

این سیاست مصمم که رهبری در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به تهران به ایشان گوشزد کردند تا هم ایشان و هم دیگر حامیان باکو و هم رهبران جمهوری آذربایجان این عزم را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران در این نگرش سیاست مطلوب و مورد حمایت است.احد ملت ایران است. در یک ماه گذشته، ناآرامی‌های تعدادی از شهرهای کشورمان باعث شد تا توطئه‌گران پشت پرده به تغییر مرزهای شمال غرب وسوسه شوند که شرایط را برای اجرای این طرح مهیا کنند، غافل از اینکه وجود نارضایتی و اعتراض امری طبیعی است. و سوء استفاده اپورتونیست ها از این گونه حوادث هرگز منجر به از بین رفتن وحدت نظر مردم ایران در حفظ تمامیت ارضی و حفظ منافع ملی نخواهد شد. سازمان جاسوسی موساد نقش موثری در باکو و ایروان در منطقه قره باغ دارد و صهیونیست ها اهدافی خارج از منطقه قره باغ دارند که محوری ترین آنها ایجاد اخلال برای جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس خنثی کردن توطئه صهیونیست ها و شرکای منطقه ای آنها سیاست قطعی ملت ایران است که در صورت لزوم از توان نظامی خود برای اجرای آن استفاده خواهند کرد.

محور دوم مربوط به گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در جنوب از خلیج فارس تا خلیج عدن است.

صهیونیست ها در خلیج عدن نیز درگیر توطئه خطرناکی علیه امنیت منطقه هستند. توطئه رژیم صهیونیستی و امارات برای ایجاد پایگاه نظامی- اطلاعاتی (بخوانید جاسوسی) در خلیج فارس که پس از عادی سازی روابط چند کشور عربی با رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا رخ داد. اکنون گسترش یافته و به خلیج عدن رسیده است. این توطئه حکایت از تقویت محاصره اطلاعاتی-امنیتی علیه ایران دارد و ابعاد نقشه صهیونیست ها و همدستان منطقه ای و جهانی آنها برای گسترش نفوذ خود در منطقه را نشان می دهد.

اگرچه برخی کارشناسان گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان عرب را با ضعف دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مرتبط می دانند، اما صرف نظر از صحت این نظریه، باید پذیرفت که این امر نامشروع و اشغالگر است. رژیم به یک تهدید جدی برای امنیت کشور ما تبدیل شده است. حضور صهیونیست ها در اطراف ایران باید جدی گرفته شود و تقویت دیپلماسی منطقه ای در دستور کار قرار گیرد.

محور سوم، نوع تعامل جمهوری اسلامی ایران با دو بلوک شرق و غرب است. در غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و غرب شکی نیست، اما همین بی اعتمادی به روسیه و چین نیز صادق است. سیاست «نه شرقی نه غربی» که امام خمینی (ره) پایه گذاری کرد، باید در تعامل با دو بلوک شرق و غرب انجام شود. بر اساس این سیاست، در حالی که می توانیم با هر دو بلوک ارتباط داشته باشیم، نباید به هیچ یک از آنها اعتماد کنیم. بر خلاف این سیاست، ما اکنون به شرق به ویژه روسیه اعتماد داریم. روسیه در برجام و در جنگ اوکراین ضررهایی به ما وارد کرده است. هم برجام و هم موضوع پهپادها، در حالی که مقامات ایرانی بارها فروش آنها به روسیه را تکذیب کرده‌اند، اکنون برای ما به موضوع اصلی تبدیل شده است. این نشان می دهد که سیاست خارجی ما تعادل دقیقی ندارد. ما باید سیاست خارجی خود را به طور اساسی بازنگری کنیم تا بتوانیم بر تهدیدهایی که اکنون با آن روبرو هستیم غلبه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید