روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟


ساعت: 08:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917709

با نگاهی به سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، می توان مواردی مانند ذبح حقیقت در مسلخ شایعات، تقلید ترامپ از نسخه اصلی، جابجایی برنده و بازنده در جنگ ترکیبی را مشاهده کرد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با نگاهی به سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، می توان مواردی مانند ذبح حقیقت در مسلخ شایعات، تقلید ترامپ از نسخه اصلی، جابجایی برنده و بازنده در جنگ ترکیبی را مشاهده کرد. .


کائنات: وی در یادداشت روز خود با عنوان «مگر ما اهل امام حسین (ع) نیستیم؟» نوشت: در خبرها آمده بود که وزارت امور خارجه کشورمان چند مرکز حق و عدالت را با ابلاغیه تحریم کرده است. و تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا. این ‌اقدام ‌وزارت‌امور‌خارجه ‌علیه ‌کشورهای‌ اروپایی‌ و ‌یا ‌احضار ‌سفیران ‌این ‌کشورها‌ و ‌اعتراض ‌به ‌آنها ‌اگرچه ‌اقداماتی ‌قابل ‌تقدیر ‌اســت ‌ولی ‌در ‌بحبوحه ‌جنگ‌ ترکیبی تمام ‌عیاری ‌که ‌دشمنان ‌بیرونی علیه ‌کشورمان‌ به‌ راه ‌انداخته ‌و ‌مدیریت ‌می‌کنند ‌و ‌در‌ حالی‌ که ‌تمامی ‌قوانین ‌شناخته ‌شده ‌بین‌المللی ‌را ‌زیر او مسئولیت حمایت مالی و ظلم ظلم تروریست ها را بر عهده دارد، مقایسه با نفرت مستمر کشورهای مذکور نه تنها تعادل لازم را ندارد، بلکه به سختی می توان عامل بازدارندگی آن را بالاتر از صفر دانست! البته تقریباً مهمترین اقدام البته است، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه آمریکا و تروریست های اروپایی را از حمایت خود از تروریست ها پشیمان کند، فرصت ها و اهرم های زیادی وجود دارد که بلااستفاده مانده است یا کمتر استفاده شده اهرم هایی که در حقوق بین الملل مشروع و قانونی تلقی می شوند.


وطن امروز: زینب درخشان در مطلبی با عنوان ذبح حقیقت در مسلخ شایعه می نویسد: در روزگاری زندگی می کنیم که شهروندان و مخاطبان رسانه ها و فضای مجازی در معرض بمباران گسترده اطلاعات و اخبار درست و نادرست هستند و این یک وضعیت کاری برای افراد صادق جستجوی حقیقت بسیار دشوار است. در منابع اسلامي به ويژه قرآن كريم بر مطالعه و بررسي اقوال و اخبار منتشر شده تأكيد فراوان شده است كه يكي از آنها آيه برجسته معروف به نباء است. همچنین منابع روایی ما مانند نهج البلاغه توصیه های مهمی به حاکمان و مردم این ناحیه کرده اند. امام علی (ع) در نامه 53 معروف به قرارداد مالک اشتر، مالک را به بررسی اخبار مربوطه دستور داد.


اطلاعات: فتح الله آملی در مطلبی با عنوان «جای تعجب نیست! وی نوشت: نه معامله ایران با چین خیانت آمیز است، آن گونه که برخی مخالفان هر حرکت دولتی را خلاف منافع ملی تفسیر می کنند و نه سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی نباید برای مقامات این کشور تعجب آور باشد. اگرچه امضای بیانیه ای که حاکمیت مطلق ایران را بر جزایر سه گانه خلیج فارس گسترش می دهد، نه قابل قبول است و نه موجه و نباید از کنار آن گذشت، اما چرا باید فکر کنیم که کشورهای دیگر و به ظاهر دوست حاضرند از منافع خود دفاع کنند و برای ما فداکاری کنند. منافع؟ و چرا فکر می کنیم آنها باید مانند ما فکر کنند که دوست همیشه دوست است و دشمن برای همیشه دشمن است؟ سیاستی که هر از گاهی توسط نظام دیپلماتیک ما اعمال می شود. در حالی که می دانیم و می خوانیم که در روابط کشورها بر اساس منافع ملی هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، کمونیست های چین پا را فراتر گذاشته و ثابت کرده اند که حتی الزامات ایدئولوژیک نیز نباید مانعی در روابط اقتصادی و کسب منفعت و مقام باشد. البته این سفر می تواند از طرف دیگر برای ما درس عبرت باشد: در دوستی زیاد از خود راضی و فداکار نباشیم. گاهی اوقات، اجازه دهید آن را بپذیریم، شما خیلی آرام نیستید. ما می دانیم که شما با مسلمانان اویغور چه می کنید و با مساجد چه کرده اید. یا اگر قصد مداخله در امور ما را دارید، چرا اجازه نمی دهید کسی در مورد ادعای شما نسبت به تایوان یا جزایر دریای چین و توسعه منطقه ای شما یکی یکی صحبت کند. ما با هم دوست هستیم اما برای منافع ملی خودمان نه به هر قیمتی و این دوستی باید دوجانبه باشد. چقدر خوب و نامهربان است که هر مهربانی مشکلی ندارد.


ایران: لاله مهرزاد در مطلبی با عنوان «کپی نسخه اصلی ترامپ» می نویسد: هواداران ژایر بولسونارو، رئیس جمهور فعلی برزیل، ساعتی پس از صدور اعتبارنامه لاوال داسیلوا، رئیس جمهور، به خیابان ها ریختند و سعی کردند وارد پاسگاه پلیس شوند. – برگزیده این کشور، برزیل، پایتخت، حمله کرد و آن را فتح کرد. این اقدامات در حالی انجام می شود که بولسونارو چند روز پیش آنها را تشویق به کودتا کرد. به گزارش وب سایت خبری الجزیره، ساکنان برازیلیا، پایتخت برزیل به خبرگزاری ها گفتند که هواداران بولسونارو را دیدند که لباس زرد تیم ملی فوتبال این کشور را پوشیده بودند و پرچم برزیل را حمل می کردند در حالی که به جلوی پایتخت رفتند. برای ورود به آن، اما با واکنش سریع نیروهای امنیتی و پلیس مواجه شد. به گزارش رویترز، پلیس سعی کرد با پرتاب گاز اشک آور و نارنجک های شوکر حامیان بولسونارو را متفرق کند، اما اتوبوس ها و خودروهای حاضر در منطقه را نیز آتش زد تا از تاثیر گاز اشک آور جلوگیری کند. صبح دیروز اما پلیس برزیل اعلام کرد که با کمک نیروهای امنیتی ناآرامی ها را تحت کنترل درآورده است.


جام جم: مهکامه داروی در مطلبی با عنوان «دنیرو در تلویزیون» نوشت: رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس سینما که در دهه‌های اخیر در نمایش‌های اجتماعی و سیاسی زیادی ایفای نقش کرده است، برای حضور در پرده‌های کوچک می‌رود. در یک سریال تلویزیونی این مجموعه با حال و هوای اجتماعی، سیاسی و ترسناک خود با نام روز صفر جلوی دوربین می رود. بازیگر آثار جنجالی مانند پدرخوانده، راننده به هر کجا و گاو خشمگین این بار دیدگاه اجتماعی و اعتراضی خود را در قالب این مینی سریال که بحث تولید آن از سال گذشته مطرح شده است، ارائه می کند. اریک نیومن و نوآ اوپنهایمر، تهیه کنندگان موفق و سرشناس تلویزیون، خالقان این درام اجتماعی پرتنش و پر تعلیق هستند. از داستان سریال اطلاعی در دست نیست اما نزدیکان این بازیگر می گویند داستان مربوط به مشکلات سیاسی چند دهه اخیر است و کاخ سفید و دولتمردان آمریکایی نقش بسیار مهمی در این داستان دارند. همین منابع به طور غیررسمی تایید کرده اند که دنیرو در داستان روز صفر در قالب رئیس جمهور سابق آمریکا ظاهر خواهد شد. نیومن و اوپنهایمر که فیلمنامه این درام سیاسی را نوشته اند، بدون اشاره به تاریخچه آن می گویند روز صفر یکی از جنجالی ترین سریال های اجتماعی و سیاسی رسانه های تلویزیونی در سال آینده خواهد بود.


جوان: سید عبدالله متولیان در یادداشتی با عنوان جایگزینی برندگان و بازندگان در جنگ ترکیبی نوشت: رفتار اخیر ائتلاف غربی و رژیم صهیونیستی و وهابی های منطقه در جنگ ترکیبی علیه ایران آمیزه ای از یاس، خشم افسارگسیخته است. بی قانونی و وحشیگری دور از عقلانیت و منطق و ناامیدی. علت یا علل این حجم از عجله، خشم و سردرگمی در این جنگ ترکیبی اخیر دشمن چیست؟ غرب از عقب‌نشینی‌ها و ناکامی‌ها در توطئه‌ها و شورش‌های پیشین، ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم ایران برای خنثی‌سازی نهایی تهدیدها و گزینه نظامی روی میز، رشد بی‌نظیر توسعه انسانی، عدم پایبندی مردم به طرح‌ها و برنامه‌ها. از دشمن و . .. به شدت عصبانی، مستاصل و ناامید است.


IR: وی در مقاله‌ای با عنوان «نیاز به تغییر ساختار سیاست خارجی» نوشت: «همه افرادی که در سفر به عربستان سعودی به موضع ضد ایرانی شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین از سوی نهادهای مختلف ایرانی، فنی و سیاسی واکنش نشان دادند، از نوعی آسیب دیدند. خودسانسوری آنها با محافظه کاری شدید از مواضع رئیس جمهور چین انتقاد کردند که با حفظ منافع ملی سازگاری ندارد و انتظار این بود که برای اشتباه رئیس جمهور چین ملاحظات سیاسی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید