روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟


ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907708

با بررسی سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی مانند پای رزمی؛ از یمن تا اوکراین، چرا دروغ را باور می کنند؟ مقابله با شورش یک خواسته عمومی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با بررسی سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی مانند پای رزمی؛ از یمن تا اوکراین، چرا دروغ را باور می کنند؟ مقابله با شورش یک خواسته عمومی است.


کائنات: در یادداشت روز خود با عنوان «یک پای جنگ; از یمن تا اوکراین» نوشت: ژوئیه 2015، چهار ماه پس از آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، وزارت دفاع آمریکا قراردادی به ارزش 9.5 میلیارد دلار برای فروش تسلیحات نظامی به ارتش سعودی را تصویب کرد.در همان سال، در ماه های مختلف طبق گزارش کنگره آمریکا، این کشور از ماه می تا سپتامبر، 8.7 میلیارد دلار سلاح به سعودی ها فروخته است. ایالات متحده یک قرارداد تسلیحاتی 1.29 میلیارد دلاری دیگر را امضا کرد که شامل سلاح های پیشرفته هوا به زمین، از جمله بمب های لیزری، بمب های ضد تروریستی و بمب های ضد هوایی می شود. MK84 با عربستان سعودی امضا شد. بدین ترتیب دولت دموکراتیک باراک اوباما تنها در 8 ماه اول جنگ علیه مردم یمن بیش از 20 میلیارد دلار سلاح به رژیم سعودی فروخت.


وطن امروز: فرزانه دانایی در یادداشتی با عنوان مزد ترس می نویسد: دیروز سه شنبه دهم آبان ماه مصادف با اول آبان ماه ساکنان سرزمین های اشغالی برای تعیین ترکیب جدید کنست پای صندوق های رای رفتند و بر این اساس وزیر – رئیس جدید رژیم صهیونیستی. این انتخابات پنجمین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی در 4 سال گذشته است که در صورت موفقیت می‌تواند مشخص کند که آیا نتانیاهو از حزب راست‌گرای لیکود می‌تواند به سیاست بازگردد یا لاپید از حزب میانه‌رو یک آینده وجود دارد به عنوان نخست‌وزیر. این رژیم چهارمین دوره انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی که در 23 مارس 2021 با همه سختی ها و ائتلاف احزاب مختلف برگزار شد، سرانجام به پیروزی لاپید منجر شد، اما پس از گذشت نزدیک به یک سال و نیم، ائتلاف که منجر به انجام کار لاپید شد، سقوط و تهدید نتانیاهو بار دیگر متوجه کنست شد. دولت لاپید در نهایت تصمیم به پذیرش شکست گرفت و تسلیم انتخابات زودهنگام شد، اما به نظر می رسد برگزاری انتخابات زودهنگام نمی تواند ضامن تشکیل دولت قدرتمند در سرزمین های اشغالی باشد. بر اساس آخرین نظرسنجی ها قبل از انتخابات، نه نتانیاهو و نه لاپید نمی توانند تعداد کرسی های لازم را برای کسب اکثریت پارلمان به دست آورند و این انتخابات به احتمال زیاد منجر به تشکیل دولت جدید نخواهد شد. اگر حزب لیکود موفق شود 61 کرسی از 120 کرسی کنست را به دست آورد، نتانیاهو احتمالا یکی از راستگراترین و رادیکال ترین دولت های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی را با دولت ائتلافی از احزاب راست تشکیل خواهد داد. ایجاد «دولت یهود» در سرزمین های اشغالی و تلاش برای بیرون راندن اعراب، الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی و گسترش شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی از برنامه های وی در دوره نخست وزیری قبلی بود. ، اما دلایل بسیاری باعث شد که دولت او برای مدتی سقوط کند. یکی از مهم ترین دلایل آن عدم حمایت دولت آمریکا از نتانیاهو بود، زیرا روابط او با ترامپ بسیار قوی بود و او شکایات و انتقادات زیادی را علیه دموکرات ها مطرح کرد که به نظر می رسد عمدا به دنبال سرنگونی دولت او و گرفتن ضمانت هایی هستند که این کار را انجام ندهند. برای بازگشت به سیاست دلیل دوم بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی بود که هر شب به راهپیمایی‌های طولانی اعتراضی در مقابل منزل و محل کار وی منجر شد و در نهایت به بی‌ثباتی رای حزبش در انتخابات منجر شد. دلیل دیگر پرونده فساد اقتصادی نتانیاهو و همسرش بود که در دادگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و هر از چند گاهی ابعاد جدیدی از این فساد در رسانه ها آشکار شد. حملات تصادفی به غزه و کرانه باختری رود اردن که موجب ضدحمله فلسطینیان به اراضی اشغالی شد، دلیل دیگری برای رای ندادن شهرک نشینان به حزب لیکود بود زیرا به دنبال صلح و ثبات در سال های آینده بودند.


همشهری: محسن مهدیان در یادداشتی با عنوان چرا دروغ را باور می کنند؟ او نوشت: حتما شما هم تعجب کرده اید; چگونه بعضی ها هر دروغی را باور می کنند. داعش تمام تلاش خود را برای اثبات قتل شاهچراغ انجام داد، اما همچنان می‌گفتند: «این کار خودشان است». چرا؟ پروژه ترور به همان اندازه عجیب است. والدین متوفی ادعای دروغگویان را تکذیب می کنند، اما باز هم برخی افراد باور نمی کنند. چرا؟ ابتدا ببینیم یک دروغ چگونه وارد ذهن ما می شود. هر پیامی که به ما می رسد طی یک فرآیند چند مرحله ای در ذهن تثبیت می شود. مرحله اول تصویر دروغین در ذهن است. این مرحله کاملا اتوماتیک است. هر چیزی که وارد ذهن می شود یکباره ثبت می شود. گام دوم اعتراف به دروغ است. ذهن بررسی می کند که آیا این دروغ درست است یا نه. مرحله سوم هیجان است. دروغ مایه هیجان و احساس می شود و مرحله چهارم ایجاد عمل است. حال چگونه باور و انکار نادرست را رد کنیم؟ 2متغیر در رفع ذهنی دروغ موثر است; اولین متغیر زمینه است. اخباری که از نظر شناختی با مخاطب هماهنگ باشد به سرعت پذیرفته می شود. به همین دلیل است که قبل از انتشار اخبار جعلی، رسانه های آشوب، اذهان عمومی را با اخبار منفی مشابه بمباران می کنند تا پذیرش دروغ را عادی کنند. متغیر دوم تکرار دروغ است. آن هم از طرف کسانی که ناآگاهانه آن را منتشر کردند. سهم این گروه چیست؟ سهم این گروه تایید خبر پس از فرآیند تخیل است.


ایران: حسام الدین برومند در یادداشتی با عنوان “صحنه سیاسی را بچرخانید!” وی نوشت: این تبصره در مقام جعل صلاحیت و یا تحمیل نگاه خود به مردم نیست. اساسا »«صحنه سیاسی» و «زمینه سیاست زدگی» پیچیدگی هایی دارد که به سادگی نمی توان آنها را بسته بندی کرد. اما تمرکز این مقاله بر دیدگاه و ادعای خاص آن دسته یا جریاناتی است که با ظاهری علمی و حرکتی منطقی، تحلیلگران را به نقطه مقابل خود متهم به «بی سوادی»، «تعصب» و حضور « توهمات توطئه آمیز” “و در مثال و مثال های متعدد در مسائل و رویدادهای سیاسی این ابزار را قرار داده است که انقلابیون فاقد نگاه علمی، متوهم و دارای برداشت ایدئولوژیک هستند! به عنوان نمونه تعدادی از اساتید دانشگاه که خود را سیاسی یا رسانه ای می دانند. کنشگران نگاه ویژه ای به وقایع و مسائل سیاسی دارند و برخلاف انتظار نگاهی درست و عمیق در تحلیل وقایع و اتفاقات سیاسی نشان می دهند و از قضا دیگران را متهم می کنند که شما تحولات سیاسی را درک نکرده اید و پشت موج هستید. جهانی شدن در تجربه برجام با یک استاد علم جالب اینجا بود که با یک مثال سیاسی مواجه شدیم که اگرچه اعتراف کرد که اینطور نیست. برجام را بخوانید، نسخه ها و احکام بی شرمانه را منتشر کرد و نتیجه این همه مزخرف بله بود! این جمهوری اسلامی است که عادی عمل نکرده است! و حتی این ادعا کمکی به برنامه هسته ای ایران نمی کند!!!


جام جم: وحید جلال زاده در یادداشتی با عنوان «مقابله با فتنه یک مطالبه عمومی» نوشت: امنیت در جمهوری اسلامی زیربنای مردم است. از اوایل انقلاب که نظام در ابعاد مختلف مورد تهدید دشمنان بیرونی و برخی از پیروان آنها در داخل قرار گرفت، این افراد بودند که وارد میدان شدند و امنیت را تامین کردند.


جوان: حمیدرضا شاه نظری در یادداشتی با عنوان «آشفتگی و آشفتگی پروژه نجات آمریکا» می نویسد که سال ها صحبت از «رویای آمریکایی» و «قرن آمریکایی» و امثال آن در میان شخصیت های سیاسی، استراتژیست ها، رسانه ها مطرح است. و عموم مردم آمریکا کم دارند و در عوض صحبت های جدی در میان آنها از «انحطاط آمریکا»، «پایان نظم آمریکا» و «پایان رهبری آمریکا» وجود دارد که می توان به موارد زیادی اشاره کرد. .. به گفته نوام چامسکی، متفکر آمریکایی، آمریکا یک امپراتوری در حال فروپاشی است هم در داخل و هم در خارج. فرید زکریا، نظریه‌پرداز نئورئالیست آمریکایی، می‌گوید دنیایی که ما با آن روبرو هستیم، دنیایی است که ایالات متحده آمریکا نه رهبر اقتصادی و ژئوپلیتیکی خواهد بود، نه بر فرهنگ خود مسلط خواهد شد، بلکه قدرتش رو به افول خواهد رفت. جوزف نای، نظریه پرداز معروف جنگ نرم و دیپلماسی عمومی گفت: امروز قدرت آمریکا به شدت مورد آزمایش قرار گرفته است. او گفت که شورای اطلاعات ملی پیش بینی کرده بود که در سال 2025 ایالات متحده یک قدرت باقی خواهد ماند اما سلطه آن از بین خواهد رفت. آلفرد مک کوی، استاد و مورخ برجسته آمریکایی، معتقد است که نابودی ایالات متحده آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی ممکن است بسیار سریعتر از آن چیزی باشد که هر کسی تصور می کند. این مرگ تا سال 2025 کامل خواهد شد.


خراسان: هادی محمدی در مقاله ای با عنوان «چرا آلمان جنگ ضد ایرانی را آغاز کرد؟» می نویسد. وی نوشت: بیش از یک ماه و نیم است که اعتراضات و ناآرامی ها در ایران می گذرد و شاهد هستیم که با کم شدن نسبی موج آن در داخل، برخی کشورهای خارجی همچنان با ریختن بنزین روی آن در تلاش برای گرم نگه داشتن آن هستند. این آتش اگرچه معمولاً این مسئله را یک مشکل کاملاً داخلی می دانند که باید بین یک ملت و دولت آن حل شود، نه با دخالت دولت های خارجی که خودشان موارد جالب زیادی در این زمینه ها ندارند.. نکته مهم در این میان، نقش شجاعانه برخی از کشورهای اروپایی در نبردها است. از کمک های مالی آشکار و پنهان به لابی های ضد انقلاب، تا اجازه دادن به آنها برای حمله به مراکز دیپلماتیک ایران و تلاش های اخیر برای اعمال تحریم های جدید علیه افراد و نهادهای ایرانی. در میان کشورهای اروپایی به نظر می رسد آلمان نقش پررنگ تری داشته است تا جایی که می توان گفت این روزها آلمان نقش نیابتی آمریکا و لابی بین المللی ضدایرانی را برای تحت فشار قرار دادن تهران در اروپا بازی می کند. خط مقدم تنش بین تهران و بروکسل

دیدگاهتان را بنویسید