روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟


ساعت: 09:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915447

با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان موضوعاتی مانند ایران و عراق، از تهدید مداوم برای روابط راهبردی، تحول در نحوه تامین بودجه و برجام را در اخبار مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان موضوعاتی مانند ایران و عراق، از تهدید مداوم برای روابط راهبردی، تحول در نحوه تامین بودجه و برجام را در اخبار مشاهده کرد.


کائنات: وی در یادداشت روز خود با عنوان «ایران و عراق تهدید همیشگی روابط راهبردی» نوشت: عراق برای جمهوری اسلامی ایران موقعیت خاصی دارد و شاید هیچ کشور دیگری نتواند این موقعیت را در همسایگی ایران داشته باشد. این کشور دروازه غربی ایران و تنها پیوند ارضی جمهوری اسلامی با منطقه عربی است. از سوی دیگر، در میان همسایگان ایران، عراق و ایران امتداد فرهنگی یکدیگر هستند، از هرات تا الانبار، سال‌های متمادی ایران و عراق تمدن ایران و عراق بودند، هرچند دولت‌های سومر، اکد، آشور، و بابل دو کشور ایران و عراق را پوشش می دهد با توجه به موقعیت عراق، در 500 سال گذشته تلاش هایی صورت گرفته است تا این سرزمین تهدیدی برای امنیت ایران باشد. سیاست دوره عثمانی اگرچه تغییری در این زمینه وجود داشت، اما در بیشتر دوره اخیر بر تنش در مرزهای عربی امپراتوری عثمانی با ایران استوار بود. از سال 1514 میلادی که جنگ بین دو طرف در زمان شاه اسماعیل اول و سلطان سلیم اول معروف به جنگ چالدران آغاز شد تا آخرین جنگ عثمانی در سال 1200 میلادی در زمان فتعلی شاه قاجار و سلطان. محمود دوم عثمانی که با امضای معاهده به پایان رسید، تقریباً 80 سال از آن گذشته بود، دومین عهدنامه ارزروم در سال 1253 بین ایران و عثمانی منعقد شد که جمع آن به 88 سال می رسد که شامل 8 سال جنگ بین ایران می شود. و عراق اما می توان گفت حداقل از سال 893 تا 1382 که رژیم بعث عراق سرنگون شد، فضای بین دو کشور و دو طرف مرز ایران و عراق متشنج بود و هزاران نفر از دو طرف. هر سال مجروح می شدند.


وطن امروز: میشم مه‌پور در مقاله‌ای با عنوان «تغییر در نحوه تأمین بودجه» می‌نویسد: در سال گذشته وضعیت درآمدهای دولت بهبود چشمگیری داشته است. از رشد 8 برابری درآمد نفتی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به افزایش 5.2 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد بیش از 60 درصدی درآمد مالیاتی. . اما سوال اینجاست که چرا معیشت مردم متناسب با این افزایش درآمد بهبود نیافته است؟ به عبارت بهتر، مردم می پرسند که چرا اقدامات دولت در بهبود معیشت مردم ظاهر نمی شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی منبع تامین مالی هزینه های جاری دولت در گذشته و امروز پرداخت. مشکلی که وجود دارد این است که دولت چگونه اقتصاد را مدیریت می کند و هزینه های جاری کشور را چگونه تامین می کند. به عنوان مثال، اگرچه دولت قبل و همچنین دولت سیزدهم، حقوق کارمندان، مستمری بگیران و غیره.اما سوال مهم این است که چگونه این پرداخت ها تضمین می شود؟ در یک مثال ساده، فرض کنید یک بنگاه اقتصادی قصد دارد دستمزد کارکنان خود را 50 درصد افزایش دهد. برای تامین وجوه مورد نیاز برای پرداخت این افزایش دستمزد 2 راه وجود دارد: راه اول این است که این شرکت تولیدی از بانک تسهیلات بگیرد یا بخشی از ماشین آلات یا اموال و دارایی های خود را بفروشد و در نتیجه منابع مورد نیاز را تامین کند. افزایش حقوق. حالت دوم این است که این بنگاه اقتصادی با بهبود کیفیت تولید یا افزایش کمیت تولید، سود بیشتری کسب می کند و منابع لازم برای افزایش دستمزد نیروی کار خود را از این طریق فراهم می کند.


اطلاعات: وی در یادداشت روز خود با عنوان «برجام خبرساز می‌شود» نوشت: پس از مدتی نسبتاً طولانی، گزارش‌ها یا اظهارنظرهای ایران و سایر کشورها در مذاکرات برجام در وین منتشر نشد یا صورت نگرفت. و سکوت سنگینی هم در جلسات سیاسی و هم در رسانه ها حاکم شد و در این زمینه به یک قاعده تبدیل شد، باز هم سوژه گفتگوها و اخبار رسانه ها شد. چندی پیش رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای با یکی از رسانه های آمریکایی اظهار داشت: مانع ادامه مذاکرات برجام این است که دولت ایران پس از روی آوردن به مرحله توافق، پیشنهادات جدیدی ارائه می کند و هر کدام مسیر در این راه نه تنها مسیر رسیدن به توافق نهایی را زمانبرتر می کند، که در واقع ما و هموطنان اروپایی ما را از امضای توافق نهایی ناامید می کند. همزمان با این مصاحبه، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که حاضر است مذاکرات برجام را تا پایان مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی ادامه دهد.این دو اظهار نظر رابرت مالی و بایدن وزیر امور خارجه نشان می دهد که پس از پایان انتخابات کنگره و سنای آمریکا، در حالی که دموکرات ها هنوز چند کرسی در سنای این کشور در اختیار دارند، تمایل و تمایل خود را برای نهایی کردن برجام اعلام کرده اند. پرونده مذاکره، آن هم در فضایی که پس از حوادث اخیر ایران و بالاگرفتن فضای تبلیغاتی سیاسی به ویژه در خصوص رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، پروژه جدید تقابل رسانه های سیاسی آمریکای غربی و متحدان اروپایی آن کلیدی است. از وضعیت کنونی دو تعبیر در داخل و تا حدودی در صحنه رسانه ای وجود دارد، یکی پروژه اجرای محکومیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت حقوق بشر در حوادث اخیر و چشم انداز شکست آن و دیگری طرح محکومیت جمهوری اسلامی ایران. جدایی این تلاش از مذاکرات برجام است. به نظر می رسد روش سیاسی کاخ سفید و شرکای اروپایی آن بر این اساس است که این دو پروژه با علم به مقابله با تاکتیک های حقوق بشری با حفظ برجام، یکی از حوادث و رویدادهای اخیر ایران را در دستور کار قرار داده اند. مذاکرات خاموش


ایران: نفیسه امامی در مقاله ای با عنوان افزایش 2 میلیون تنی ذخایر گندم می نویسد: رسالت مهم وزارت جهاد کشاورزی دستیابی به چشم انداز تامین امنیت غذایی پایدار برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه است. گندم. از سوی دیگر، بحران امنیت غذایی ناشی از خشکسالی و تحولات جهانی، تامین کالاهای اساسی مانند گندم را از منابع بین المللی مهم کرده است، به طوری که با واردات حدود 4 میلیون تن گندم در 8 ماهه امسال، انبارها و سیلوهای کشور مملو از گندم است تا دغدغه نانی که مردم مصرف می کنند نباشد. سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران توسط راشد خودد 25 درصد تولید گندم اعلام شد و گفت: تولید گندم در کشور در سال زراعی گذشته به بیش از 10 میلیون تن رسید که از این میزان 7 میلیون و 160 هزار تن در قالب خرید تضمینی از کشاورزان توسط این شرکت خریداری شد.


جام جم: علی قدری در یادداشتی با عنوان «مبانی ایجاد یک سیاست فرهنگی بهینه» می نویسد: در دهه های اخیر برنامه ریزی در حوزه فرهنگ و اهمیت آن به عنوان زیرساخت همه عرصه ها مورد توافق اندیشمندان و سیاستمداران بوده است. بنابراین در حال حاضر ایجاد سیاست فرهنگی در سایر کشورها در برنامه ریزی و تدوین راهبردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


جوان: حسین عبداللهی فر در یادداشتی با عنوان «10 نشانه شکست نهضت علیه انقلاب اسلامی» نوشت: هیچ فرد یا گروهی بدون شناخت دشمن و مخالفت با آن به اهداف خود نرسیده است، زیرا هر انسانی چه فردی و چه جمعی وجود دارد. دشمنان مشترک کسانی هستند که همیشه سعی می کنند آنها را شکست دهند. در عصر حاضر، یکی از این دشمنان بزرگ بشر، حکومت های شیطانی هستند که فلسفه سیاسی اصیل سود و لذت نظام حاکم را تشکیل می دهند. آنچه در شناخت حکومت های شیطانی مهم است، برنامه ها، تاکتیک ها و فنون آنهاست زیرا این دولت ها سعی می کنند از انواع تهدیدات نرم، سخت و نیمه سخت بهره ببرند. بدون شک تنها راه فرار از دسیسه های این دولت ها مقاومت هوشمندانه است که یکی از مهم ترین آن ها بررسی دقیق وضعیت آنها به ویژه نقاط ضعف آنهاست، زیرا آنها با استفاده از برتری رسانه ای خود سعی می کنند آنقدر قوی و مقتدر به نظر برسند. بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه های خود به بسیجیان به مناسبت پنجم آذر سالروز تأسیس شجره طیبه بسیج فرمودند: دشمن خود را بشناسید و قبل از هر چیز بدانید دشمن کیست، دشمن. زمانی است که دشمن را بشناسید، نقاط ضعف را با هم اشتباه نگیرید. دوم، دشمن را بشناسید، نقاط ضعف دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی می کند در چشم شما بزرگ و قوی به نظر برسد. سعی کنید بفهمید دشمن چگونه است، چه نقاط ضعفی دارد، چه نقاط ضعفی دارد، چه ضعف هایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشه های دشمن را بشناسید. خیلی ها از نقشه دشمن غافلگیر می شوند، مراقب باشید غافلگیر نشوید. با نگاهی گذرا به جبهه دشمن بسیاری از ضعف‌های دشمنان ملت ایران آشکار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید