روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟

ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922196

با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان مواردی مانند تنگنای دشمن در این تنگه، بحران کیفیت، پیچیدگی سردرگم جمهوری‌خواهان در کنگره را دید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان مواردی مانند تنگنای دشمن در این تنگه، بحران کیفیت، پیچیدگی سردرگم جمهوری‌خواهان در کنگره را دید.

کائنات: در یادداشت روزانه خود با عنوان تنگه دشمن در این تنگه است! نوشت: مجله فرانسوی شارلی ابدو که چند سال پیش به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) توهین می کرد، اخیراً تا زمانی که آمریکا و اروپا از حمایت از شورشیان و اجیر تروریست ها دست برداشته و در مقابل ملت ایران موضع قاطعانه ای اتخاذ کردند، متوسل شد. اقدامی بی شرمانه جدید و اهانت های ظالمانه به مقدسات مذهبی و ملی مردم مسلمان ایران. پس از توهین بی شرمانه نشریه مذکور، وزارت امور خارجه کشورمان سفیر فرانسه را احضار و به دولت فرانسه تذکر داد. در پاسخ، دولت فرانسه به آزادی بیان استناد کرد! و توضیح نداد که اگر در فرانسه آزادی بیان وجود دارد، چرا زیر سوال بردن افسانه هولوکاست و حتی ابراز تردید در مورد تعداد قربانیان خیالی اعلام شده توسط صهیونیست ها نه تنها ممنوع است، بلکه اگر کلمه ای گفته یا نوشته شود. گوینده و نویسنده به حبس و پرداخت جریمه های کلان محکوم می شوند! در طول سال باید گفت 1در سال 990 میلادی قانونی به نام قانون گسو علیه منتقدان افسانه هولوکاست در پارلمان فرانسه به تصویب رسید و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز قوانین مشابهی را تصویب کردند که بر اساس آن منتقدان اسطوره هولوکاست به زندان و جریمه های کلان محکوم شدند! از جمله محکومان می توان به پروفسور رابرت فریسون، پروفسور راجر گارودی، پروفسور اورسوال هاوربک که یک استاد 88 ساله بود و همچنین ده ها نمونه دیگر از محاکمه هایی از همین نوع که منجر به حبس و جریمه نقدی افراد برجسته شد اشاره کرد. کارشناسانی که با ارائه اسناد معتبر نشان دادند که هولوکاست افسانه ای است ساخته صهیونیست ها و یک دروغ بزرگ تاریخی. یکی دیگر از صدها نمونه دیگر، کاریکاتوری است که یک نشریه فرانسوی از مکرون، رئیس جمهور فرانسه ترسیم کرد، که بلافاصله به دادگاه احضار، محاکمه و جریمه شد.!

وطن امروز: محمد لسانی در مقاله ای با عنوان «نگاهی متفاوت به حاشیه نشینی جدید مجله وسترن» چنین می نویسد: طرح 1: 12 شهریور 95 بود که ناگهان زلزله شدیدی رخ داد. مردم آماتریس شوکه شدند. شدت این زمین لرزه شهرهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد. 299 کشته، 388 مجروح و 4500 بی خانمان، فاجعه بزرگی در ایتالیا ایجاد کرد. موج همبستگی و همدردی اروپا و حتی کشورهای دیگر را فرا گرفت، اما همسایه غربی ناگهان همه را شوکه کرد. طرح دوم: یک کاریکاتور در صفحات یک مجله فرانسوی چاپ می شود. انبوهی از اجساد که روی هم انباشته شده اند و فقط پاهای خون آلود آنها نمایان است، به شکل یک غذای محبوب ایتالیایی طراحی شده است که روی آن نوشته شده است: لازانیا! مرد خون آلود ایستاده به نام پنه با سس گوجه فرنگی و زن زخمی که روی سرش نوشته پنه گراتین! کشته ها و مجروحان به عنوان غذاهای خوشمزه ایتالیایی به تصویر کشیده شده اند…

اطلاعات: علیرضا هانی در یادداشتی با عنوان «بحران کیفیت» می نویسد: برخی معتقدند توسعه تبدیل کمیت به کیفیت است. به عبارت دیگر وقتی مقدار آهن به کیفیتی به نام کولا تبدیل می شود، عملی که در این فرآیند صورت می گیرد منجر به توسعه می شود. توسعه مفهومی فراتر از رشد است. کودک به طور طبیعی رشد می کند، اما زمانی که نخبه یا متخصص یا کارآمد می شود، رشد کرده است، زیرا جدای از بدن، جنبه های کیفی مانند دانش، مهارت و آموزش دارد. اینکه تا چه اندازه در قرن بیستم در این راستا پیشرفت کرده‌ایم، در صد سال گذشته موضوع بحث طولانی بین متفکران، اعم از فیلسوفان، سیاستمداران، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان بوده است، که سؤالی ساده و فراتر از محدوده و حوصله است. این مقاله، اما اگر بخواهیم آن را بر اساس نمادهای کیفیت قرار دهیم. بیایید به مسئله توسعه نگاه کنیم، می توانیم نوعی قضاوت را شروع کنیم. به عنوان مثال، بازگرداندن 28 تانکر سوخت ایرانی توسط طایفه طالبان افغانستان در روزهای گذشته به همان اندازه که بازگشت کیوی از هند، گوجه فرنگی از عراق و فلفل از روسیه، نشانه بی احترامی به کیفیت است.

ایران: شقایق بردبار در مقاله ای با عنوان سردرگمی جمهوری خواهان در کنگره می نویسد: پس از پیروزی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، تصور بر این بود که انتخاب رئیس آن مجلس، مانند همیشه، هر دو یک بار، یک اتفاق عادی خواهد بود. سال‌ها توسط حزبی که او اکثریت آن را دارد، اما از سه‌شنبه شب تا دیروز ۱۱ رای برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گرفته شد و توافقی حاصل نشد. بنابراین همه نگاه ها به جلسه جمعه شب است، بنابراین شاید این گره با کار پنهان جمهوری خواهان در کنگره باز شود. به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، کوین مک کارتی که امید زیادی به کرسی مجلس نمایندگان آمریکا داشت، در دور اول رای گیری روز پنجشنبه 201 رای به دست آورد اما در سه دور بعدی در همان روز، آرا به 200 رای کاهش یافت. او برای نشستن بر صندلی مورد علاقه خود به ۲۱۸ رای نیاز دارد. اما هیچ یک از مخالفان وی حاضر نیستند رای خود را به بایرون دونالدز که تنها 19 رای در سبد خود دارد بسپارند و به همین دلیل مجلس نمایندگان آمریکا وارد شرایطی شده است که در تاریخ 100 سال اخیر بی سابقه بوده است.

جام جم: علی بخشی زاده در یادداشتی با عنوان «رسالت الگوسازی جهانی گفتمان مقاومت» نوشت: گفتمان مقاومت پیام جهانی خداوند است که در قرآن کریم به پیامبرش و به همه بشریت می فرماید: بنیانگذار. امام خمینی (ره) نیز فرمودند: تسلیم قدرت و فشار پیروان نشوید، تسلیم نشوید، صفوف خود را سفت کنید، مردمی زنده باشید.

جوان: مرتضی سیمیاری در یادداشتی با عنوان “نایاک بیهوده تر از ساواک!” وی نوشت: در تابستان 2013 دستگیری جاسوس آمریکایی در تهران توجه بسیاری را به خود جلب کرد. جیسون رضاییان طی یک عملیات پیچیده ده ساله موفق شد در پوشش خبرنگاری به برخی مقامات دولتی نزدیک شود و با دوستی با آنها اطلاعات ویژه ای به دست آورد.جاسوسان آمریکایی به گوش می رسد. این روزها ارتباط جیسون رضاییان با نایاک (شورای ملی ایرانیان در آمریکا) فاش شد و مشخص شد که بخشی از اطلاعات این روزنامه نگار جاسوس آمریکایی به صورت رمز شده در اختیار این سازمان به اصطلاح سیاسی قرار گرفته است، بنابراین پس از بررسی، طبقه بندی و راستی آزمایی، اطلاعات خام را مسیریابی می کند و به میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و سیا می فرستد. رضایان در کارهایش چنان ترفندهای عجیبی به کار می برد که در لابی امنیتی نایاک به حاجی جیسون معروف می شود! نفوذ جیسون رضایان به حدی بود که مدعی شد طعم آدامس حسن روحانی رئیس جمهور وقت را می‌داند، هرچند این اظهارنظر یک رجزخوانی سیاسی تلقی می‌شد، اما تا حدودی عمق نفوذ شبکه جاسوسی نایاکی در تهران را نشان می‌داد.

IR: وی در مقاله ای با عنوان «درباره زنان تحت ستم در افغانستان» نوشت: اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نفی هر گونه سلطه و انقیاد، حفظ است. استقلال کامل و تمامیت ارضی کشور، حفظ حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های مسلط و روابط مسالمت آمیز متقابل با کشورهای غیر متخاصم استوار است. عبارت «حمایت از همه مسلمانان» در این اصل، تعهدی فراملی را بر عهده مسئولان نظام جمهوری اسلامی می‌گذارد که تخلف‌ناپذیر است. این تکلیف مبتنی بر قول پیامبر اسلام است که در موارد متعدد و با تعابیر مختلف مسلمانان را به رسیدگی به امور یکدیگر و حل مشکلات امت اسلامی توصیه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید