روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910467

با مرور سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، مطالبی مانند تحلیل جامع سید حسن نصرالله از حوادث اخیر منطقه، اشغالگری اسرائیل زیر ذره بین می رود و تقیه ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با مرور سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، مطالبی مانند تحلیل جامع سید حسن نصرالله از حوادث اخیر منطقه، اشغالگری اسرائیل زیر ذره بین می رود و تقیه ممنوع است.


کائنات: وی در مقاله ای با عنوان «دست هایمان را باز کنیم» نوشت: نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت سعودی، آلمان، فرانسه، انگلیس، بلژیک و برخی دیگر از کشورها در ناآرامی های ایران کاملاً روشن و مستندات آن است. همچنین در بیانیه 6 آبان این ماه، دو سازمان اطلاعاتی ارشد کشور منتشر شدند و – به استثنای دولت عربستان سعودی – خود آن کشورها آن را تکذیب نکردند. در عین حال، حمایت دولتی از ناآرامی ها در یک کشور، امنیت فعالیت های عادی و ثانیاً جان و مال مردم را تهدید می کند. زیرا غیرعادی است و پذیرش اخلاقی و سیاسی ندارد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، مقامات واشنگتن، دولت های چین، روسیه و ایران را به مداخله در انتخابات آن کشور متهم کردند، هرچند سابقه ای از آن وجود نداشت. چرا این ادعا مطرح شد؟ زیرا دخالت کشورهای خارجی در یک کشور برای تغییر روند سیاسی واکنش منفی در مردم ایجاد می کند. اما در این صحنه رئیس جمهور آمریکا نه در فضای سیاسی بلکه با حمایت از شورش ها و فعالیت های جنایتکارانه وارد فضای امنیتی ایران شد و جای تعجب است که وقتی در تریبون عمومی می گوید: ایران را آزاد می کنیم، عده ای هنوز موضوع قابل تحمل تلقی می شود!


وطن امروز: زینب درخشان در مقاله ای با عنوان «تحلیل جامع سید حسن نصرالله از وقایع اخیر منطقه» می نویسد: سخنان علامه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله همواره از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و رهبران منطقه و حتی در دنیا همیشه بسیار دقیق و شیک هستند و از سخنان ایشان پیروی می کنند، اما سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله به دلیل اتفاقات مهمی که در هفته های گذشته در منطقه رخ داد، جایگاه ویژه ای دارد. برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی و بازگشت نتانیاهو تروریست به قدرت، برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، خروج میشل عون از کاخ بعبدا و ناآرامی ها در ایران از جمله موارد مهم بود. وقایعی که سید حسن نصرالله با استناد به آنها سعی در مقایسه مواضع مقاومت داشت و برای آنها روشن کرده و نقشه راه آینده را باز می کند. سید در ابتدای سخنان خود مهمترین کلیدواژه مقاومت را که شهادت است برشمرد و به احمد قصیر به عنوان رهبر شهدا اشاره کرد. احمد قصیر شهید لبنانی بود که با حمله به ساختمان استانداری رژیم صهیونیستی بیش از 100 افسر اسرائیلی را به شهادت رساند. عملیاتی که آریل شارون را غافلگیر کرد و به مهم ترین عملیات درگیری اعراب و اسرائیل از نظر نوع، اندازه و خسارت وارده به دشمن صهیونیستی تبدیل شد.


اطلاعات: وی در یادداشتی با عنوان «خسته از نگاه کوتاه مدت» نوشت: اگرچه این روزها در هر اجتماع و نشستی صحبت از اعتراض، تنش، اضطراب، نارضایتی، شهرت، نارضایتی، دخالت خارجی، سوء استفاده از دشمنان، تحرکات تجزیه طلبانه است. و از این قبیل پرسش ها. و کمتر به ریشه های اقتصادی انباشت بحران های مختلف اجتماعی توجه می شود، اما نادیده گرفتن آنها چندان منطقی نیست.


ایران: لاله مهرزاد در مقاله‌ای با عنوان «اشغال اسرائیل در زیر ذره بین است» نوشت: اعضای سازمان ملل متحد شامگاه جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه خواسته شد تا وضعیت اسرائیل را بررسی کند. اشغال در اراضی اشغالی فلسطین برای بررسی و اعلام نظر مشورتی خود در مورد آن. درخواستی که به گفته رسانه های رژیم صهیونیستی به معنای محاکمه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری است. به گزارش رویترز، ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد: کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که کمیته ای است که با استعمار زدایی می پردازد، با درخواست فلسطین برای اعلام موضع خود در قبال حقیقت اشغالگری اسرائیل و … با ارسال دادخواستی به دادگاه بین المللی مبنی بر موافقت وی با رسیدگی به این موضوع و در نهایت قطعنامه ای در این زمینه به تصویب رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این قطعنامه مورد حمایت 98 عضو سازمان ملل متحد از جمله بحرین، مصر، اردن، روسیه، عربستان، اوکراین و امارات متحده عربی و 17 عضو از جمله آمریکا، استرالیا، اتریش، کانادا و چک قرار گرفته است. جمهوری. ایتالیا، آلمان و تعدادی از جزایر کوچک اقیانوس آرام رای منفی دادند. در این نشست نمایندگان 52 کشور عضو سازمان ملل از قطعنامه مذکور ممتنع کردند. المالکی با ابراز خرسندی از قطعنامه تصویب شده و آن را تحولی دیپلماتیک و حقوقی برای فلسطین توصیف کرد، تاکید کرد: این اقدام فلسطین را وارد دوره جدیدی از پیشبرد پرونده جنایات جنگی اسرائیل در مجامع بین المللی می کند.


جام جم: علی حسن حیدری در یادداشتی با عنوان «تقیه ماهم» نوشت: تقیه قبل از اینکه یک برنامه اسلامی باشد، روشی عقلانی و منطقی است که ابتدا برای حفظ دین و مبانی اسلام و حفظ جان و مال مؤمنان طراحی شده است. این دومی است. بنابراین، با توجه به موارد و موقعیت های مختلف، تقیه گاهی جایز، گاهی واجب و گاهی حرام است. تقیه در صورتی واجب است که جان مؤمنی برای امری کم ارزش و بیهوده در خطر باشد. در جایی که تقوا موجب ترویج باطل و گمراهی مردم و تقویت ظلم و ستم شود، حرام و حرام است. تقیه نقطه مقابل نفاق و نفاق است. تقیانی انسانی عاقل، باهوش، به موقع و شجاع است. تقیه یک اصل برای تضمین حیات دین است، نه ابزاری برای توجیه زندگی سیاسی سکولار. تقیه با محافظه کاری و نفاق و ریا فرق دارد. تقیه مصداق بارز سیاست و دین است; بنابراین تقیه به معنای ضعف، ترس و محافظه کاری نیست، بلکه وسیله ای مؤثر برای مبارزه هوشمندانه، معقول و منطقی با باطل است.


جوان: محمدصادق فکفوری در مطلبی با عنوان «بله پیش بی بی رفت!» وی نوشت: در پایان اغتشاشات دو ماه اخیر، چه دستاوردی بزرگتر از این که دو رسانه فارسی زبان بیگانه اکنون تمام ادعاهای جبهه انقلاب را درباره خودشان تایید می کنند؟! تجزیه طلبی، کشور فروشی و تضعیف مردم ایران با پول خارجی کار ویژه بی بی سی و ایران اینترنشنال بود که مدت هاست دلسوزان نظام و انقلاب نسبت به آن هشدار می دادند اما حالا بی بی سی و ایران است. بین المللی که قبض ها را می پردازند با صدای بلند تایید کردند که ما کارمند شبکه های فارسی هستیم و سعی کردند با تجزیه طلبی مردم ایران را تضعیف کنند! میهن پرستی و تجزیه طلبی ایران; این هم نتیجه دعوای روباه و کفتار! بی بی سی و ایران اینترنشنال اکنون آنقدر مشغول افشای یکدیگر هستند که در این بین خروج رعنا از ایران از بین رفته است. خیانت درد مشترک همه ایرانیانی است که نمی خواهند آرامش و پیشرفت ایران را ببینند و با ثروت ملکه، مالیات انگلیس و پول عربستان به خشونت و بی نظمی دامن بزنند. این درد اکنون از گزارش ها و نشریات بی بی سی و ایران اینترنشنال نمایان شده است.


IR: وی در مقاله ای با عنوان «بازسازی اعتماد شکسته» نوشت: اگر آنچه را که در دو ماه اخیر در کشور رخ داده است، طغیان بدانیم، دور از واقعیت نیست. در این نامگذاری کاری نداریم که چه کسانی فتنه را شروع کردند و چه کسانی گرفتار فتنه شدند. البته این هم مهم است و نمی توان در چنین شرایط زیانباری بی طرف تلقی شد، اما اکنون سعی می کنیم به نکته دیگری که مهمتر از این گونه مسائل است و حتی ما که بدون شک معتقدیم که حساب کاربری موج سواران و شورشیان که عوامل شورش هستند را باید مهمتر از توجه به اینکه چه کسی آغازگر این شورش است در نظر گرفت.


سکوت: حمیدرضا یعقوبی آوینی در سرمقاله‌ای با عنوان «اقدامات متناسب با هدف نیست» می‌نویسد: برخی از کارشناسان حمل‌ونقل بر این باورند که ترانزیت حاصل زنجیره‌ای از عوامل کالا در حوزه‌های سیاست خارجی، تجاری، اقتصادی و غیره است. زمانی که ارتباطات بین المللی وجود نداشته باشد، اگر زیرساخت های قوی، سیاست های هماهنگ، قوانین و مقررات و مشارکت در قراردادهای بین المللی لازم در زمینه حمل و نقل وجود نداشته باشد، ترانزیت امکان پذیر نیست و این عقیده که ترانزیت می تواند جایگزین نفت شود به یک خود توهم بزرگ تبدیل شده است. . زیرا این موارد از جمله اقدامات اجرایی و اولیه در راه اندازی کریدورهای بین المللی و تبدیل ایران به حلقه ارتباطی غرب و شرق است. حجم سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل در مقایسه با صنعت نفت در کشور ما چقدر است؟! ترانزیت یک موضوع فرابخشی است و بسیاری از سازمان ها درگیر آن هستند. کریدور شمال – جنوب از ایران هم از نظر هزینه حمل و نقل و هم از نظر زمان حدود 40 درصد اقتصادی تر از مسیرهای دیگر است اما چرا این مسیر هنوز فعال نشده است؟ به دلیل تحریم ها، برخی سیاست های گمرکی و زیرساخت های نامناسب در این مسیر.

دیدگاهتان را بنویسید