روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟

ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923140

با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان مواردی مانند زمانی که صدای شیطان به گوش رسید، واکنش متضاد غرب به اعدام‌ها در عربستان سعودی و ایران و تشبیه نادرست در گازگرفتن ایرانی‌ها را مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با نگاهی به سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزانه روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، می‌توان مواردی مانند زمانی که صدای شیطان به گوش رسید، واکنش متضاد غرب به اعدام‌ها در عربستان سعودی و ایران و تشبیه نادرست در گازگرفتن ایرانی‌ها را مشاهده کرد.

کائنات: وی در یادداشت روز خود با عنوان “وقتی صدای شیطان آمد” نوشت: اگر نگران فرزندان و نوه های خود هستید، این پیام رسان ها را از تلفن آنها حذف کنید، این توصیه دلسوزانه از چه کسی می تواند باشد؟ از یک جامعه شناس انقلابی، یا یک مربی آموزشی که نگران تربیت فرزندان است، یا یک کارشناس رسانه ای علیه فرهنگ غرب؟ طبیعتاً هر یک از این افراد به دلایل مختلفی می توانند سخنگوی این هیئت باشند و به دلیل این دلسوزی و هشدار، مورد هجمه و انتقاد ناعادلانه افراد خاص قرار گرفته و یا متهم به حفظ فیلتر، محدودیت و … عقب ماندگی شاید برای بسیاری عجیب باشد که بدانند سخنگوی این شورا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و رئیس سابق سیا است که چند روز پیش در توییتر پیامی خطاب به مردم خود نوشت. کشور: اگر نگران فرزندان و نوه های خود هستید، پیام رسان های خارجی آن را از تلفن های شما حذف کنید. به من اعتماد کنید، بعداً از شما تشکر خواهند کرد.

وطن امروز: زینب درخشان در یادداشتی با عنوان «واکنش متناقض غرب به اعدام ها در عربستان و ایران» می نویسد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و پادشاه دو دوره این کشور، از آن زمان به این سمت رسید، موجی از دستگیری ها و دستگیری ها را به راه انداخت. سرکوب مخالفان، مبلغان و فعالان سیاسی در یک عملیات سازماندهی شده که همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد بن سلمان پس از مرگ ملک سلمان راه را برای پادشاهی خود هموار می کند تا با نشستن بر تخت پادشاهی، مزاحم و رقیبی نداشته باشد و طرح ها و برنامه های خود را بدون مشکل پیش ببرد. یکی از ابزارهای اصلی حکومت سعودی در سال های اخیر اعدام و حذف مخالفان و مخالفان بوده است. افرادی که از طریق اعدام در چنگال عربستان سعودی هستند و مخالفانی که در خارج از کشور مستقر هستند، از طریق ترور و آدم ربایی.. پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، نیویورک تایمز گزارش داد: یک سال قبل از قتل خاشقجی، محمد بن سلمان دستور تشکیل یک جوخه ترور برای از بین بردن مخالفانش در خارج از کشور را صادر کرد. خاشقجی یکی از قربانیان این جوخه ترور بود. احمد المغصول یکی دیگر از مخالفان سعودی بود که از فرودگاه بیروت ربوده شد و به ریاض بازگشت و سال ها هیچکس از سرنوشت او خبر نداشت.

اطلاعات: علی متقیان در یادداشتی با عنوان «مقایسه های کاذب در مشعل گاز ایران» می نویسد: نموداری با عنوان مشعل گاز ایران بیان می کند که ایران با جمعیت 84 میلیون نفری به اندازه قاره اروپا با جمعیت 750 میلیون نفری 1.5 است. برابر جمعیت 650 میلیون نفری آمریکای لاتین، یک چهارم منطقه آسیا و اقیانوسیه با جمعیت 3.5 میلیارد نفر و نیمی از جنوب غرب آسیا با جمعیت 370 میلیون نفر گاز مصرف می کنند. در نگاه اول به این نمودار به صورت سطحی می توان قضاوت کرد که ایرانی ها بی حساب و کتاب هستند و انرژی مصرف می کنند و تمام گناهان بر دوش خانواده هایی می افتد که فراموش کرده اند در مصرف این نعمت الهی صرفه جویی کنند. …

ایران: مهدی رمضانی در مقاله ای با عنوان «تاریخ انقلاب تاریخ مردم است» نوشت: تاریخ نسل های آینده را روشن می کند. این قسمت از بیانات امام عظیم الشان را در صفحات اول کتب تاریخ دیده ایم. حضرت امام خمینی (ره) توجه ویژه ای به تاریخ داشتند و این مفهوم بر افکار و اعمال ایشان تأثیر زیادی گذاشت.. از توجه امام به تاریخ و مطالعه کتب تاریخی روایات زیادی وجود دارد. در رابطه با تاریخ نهضت اسلامی از اولین کسانی بودند که به اهمیت ثبت تاریخ نهضت پی بردند. در تابستان 57 و در اوج مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی، امام خمینی (ره) در پیامی یادآور شد که از این پس کسی تاریخ انقلاب اسلامی را بنویسد. رهبر نهضت در این پیام که در 14 مردادماه منتشر شد، تصریح کرد: برای بیداری نسل های آینده و جلوگیری از اشتباه نویسی نویسندگان مغرض و متعهد، تاریخ این نهضت اسلامی را به دقت مطالعه و قیام ها و تظاهرات مردم را ثبت کنند. مسلمانان ایران در شهرهای مختلف باید با تاریخ و انگیزه خود ثبت شوند تا مطالبات و نهضت اسلامی روحانیت الگوی جوامع و نسل های آینده باشد. وی در این پیام نسبت به تحریف تاریخ توسط افراد مغرض هشدار داد و گفت: ما که هنوز زنده ایم و پیگیر مشکلات کنونی ایران هستیم که به وضوح در مقابل چشمان ما رخ داده است، فرصت طلب و سودجو هستیم. ما این را با قلم و بیان خود بدون ترس از رسوایی می بینیم، مسائل دینی و نهضت اسلامی را خلاف واقعیت جلوه می دهند و نمی خواهند به واقعیت اعتراف کنند و قدرت اسلام را نمی بینند و شکی نیست که این نوشته ها بی اساس هستند به خاطر تاریخ، این تأثیرات بسیار بدی بر نسل های آینده دارد.

جام جم: محمدحسین علی اکبری در مقاله ای با عنوان «تحلیل و تفسیر بودجه ایستگاه» می نویسد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور 1402 را تصویب کرده و هفته آینده به صورت علنی در مجلس مطرح می شود. برخی از منتقدان بر این باورند که دولت نه تنها با خوش بینانه بودجه سال آینده را آماده کرده است، بلکه امسال نیز با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

جوان: رسول سنایی راد در مقاله ای با عنوان لندن گرفتار در محاسبات اشتباه می نویسد: دولت انگلیس به درخواست رئیس کمیته روابط خارجی مجلس و همچنین با مصوبه غیرالزام آور نمایندگان مجلس، وانمود می کند که به دنبال ورود سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی قرار گرفت. این حرکت انگلیسی ها با تحرکات نمایندگان اتحادیه اروپا برای اقدامات مشابه همراه است که به نظر می رسد به شدت نگران چند موضوع هستند و روندهای مربوط به این موضوعات را به نفع خود نمی دانند. موضوعاتی مانند موفقیت جمهوری اسلامی در پیوستن به شانگهای و تحکیم روابط با شرق که از دید غرب به عنوان نابود کننده بازگشت ایران به اتحاد با غرب و تقویت استقلال و توانایی ایران در ایجاد تعادل در روابط خارجی تلقی می شود، پافشاری می کند. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و روند افزایش ظرفیت و سطح غنی‌سازی در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات برجام که جایگاه ایران را تقویت می‌کند. برای ادامه مذاکرات

IR: در مقاله ای با عنوان «دوباره نادیده گرفتن خودی ها! او نوشت: قلم به دست گرفتیم تا قضاوت کنیم. قضاوت وظیفه قاضی است که درس خوانده و آموزش دیده و منزلت اجتماعی او قاضی است. کار قلم و دست علاوه بر ثبت وقایع و تحلیل و تفسیر اجراها، پیش بینی آنچه ممکن است رخ دهد و هشدار نسبت به خطرات و تهدیدهاست.

دیدگاهتان را بنویسید