روز قدس و خواب های آشفته دشمنان اسلام / ملت های آزاده در سراسر جهان در کنار مردم فلسطین هستند


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834839

این موضوع در میزگردی با کارشناسان و دانشگاهیان مطرح شد.

کارشناسان و دانشگاهیان معتقدند امروز در شرایطی هستیم که همه ملت‌های آزاده جهان در کنار مردم فلسطین هستند و بیت‌المقدس نماد مقاومت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، شمارش معکوس برای یکی از مهم ترین مناسبت های جهانی آغاز شده است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال روز قدس نامیده می شود.

اهمیت این روز بر هیچکس پوشیده نیست امروز، روزی که همه مسلمانان جهان در حالی که روزه گرفته اند، در محکومیت اقدامات آمریکا و اسرائیل در فلسطین راهپیمایی می کنند.

اما همه نگاه‌ها به روز قدس به ایران اسلامی به‌عنوان یک مرکز و نقطه قوت در بحث فلسطین است، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و راه‌های دیگر از جمله فضای مجازی، برگزاری راهپیمایی در اکثر استان‌ها بعید است.

جدای از برگزاری این راهپیمایی، اما آنچه روز قدس را امسال نسبت به سال های دیگر متمایز می کند، در واقع موضوع واگذاری کرانه باختری به رژیم صهیونیستی است؛ موضوعی که با واکنش های متفاوتی مواجه شده است.

یکی از شاهکارهای دولت ترامپ با اسرائیل «معامله قرن» است، معامله ای که در آن بیت المقدس پایتخت اسرائیل شد، اما آخرین اقدام ترامپ با درخواست اسرائیل برای انتقال کرانه باختری به سرزمین های اشغالی موافقت کرد. به زودی اتفاق می افتد.پاییز.

بیانیه ترامپ و این تصمیم با واکنش های منفی حتی در بین اتحادیه اروپا مواجه شد و کشورهای اروپایی هشدارهای لازم را به اسرائیل و آمریکا دادند.

در گروه بین الملل ایلام بیدارو در میزگردی با آقای حامد شیرهدا، تحلیلگر امور بین الملل و آقای جواد شرفحانی، کارشناس و فعال اصلاح طلب، بحث انتقال مرز به سرزمین های اشغالی را بررسی کردیم.


در زیر جزئیات این میز گرد را با هم می خوانیم.


س: چرا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز قدس در جهان اسلام اینقدر اهمیت دارد؟

شرفانی: ما فرزندان انقلاب اسلامی هستیم و این روز قدس ابتکار انقلاب اسلامی و امام راحل است. پیام قدس برای ما مهم است که در یک نقطه از جهان در کرانه باختری و در جمهوری اسلامی ایران اتفاقی می افتد، این موج عظیم برای این کار و برای حفظ این ظلم فرستاده می شود. گاهی در رسانه های ما انتقاداتی مبنی بر سیاست خارجی درست در قبال فلسطین و سایر نقاط اسلامی مطرح می شود، چرا جمهوری اسلامی باید هزینه این مسائل را بپردازد؟ اما مهمترین فلسفه این بحث، پیام آزادی مسلمانان در سراسر جهان، فلسفه حفظ انسانیت و حقوق بشر و ظلم است و آن خوی رژیم صهیونیستی است که باید از نظر ایدئولوژیکی از بین برود.


فلسطین تا چه اندازه مسلمانان جهان را متحد کرده است؟

شیرهدا: برای پاسخ به این سوال می خواهم از دیدگاه دیگری وارد بحث شوم بازگشت یهودیان از سراسر جهان رسانه ها گزارش می دهند که اروپا دیگر نمی تواند یهودیان را بپذیرد و تاکنون حدود 42 درصد از یهودیان جهان به این موضوع پرداخته اند. در سرزمین های اشغالی تبعید شد.

از سال 1948 تنش های جزئی بین مسلمانان و یهودیان به وجود آمد و پس از این تنش ها بود که جهان اسلام ائتلافی تشکیل داد و جهان عرب را به سمت آشتی سوق داد و به سوی پدیده ای نوظهور و بی سابقه به نام جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرد که فلسطین بخشی است. اسلام و فلسفه آن همان چیزی است که جهان اسلام و همه گروه های سیاسی جمهوری اسلامی را متحد می کند، فلسطین است و آن را گران کرده است. کشور ما به یکی از کشورهای منطقه تبدیل شده است.


IMG 6018 خبر خاکستری


روز قدس بر جهان اسلام مبارک باد

وی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه افزود: خوشبختانه امروز کشور ما از جایگاه بالایی برخوردار است. اگر مقایسه ای انجام دهیم، متوجه می شوید که ایران اسلامی با وجود مشکلات بزرگ می تواند در منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.» کشور عزیز ما ایران اسلامی است. بعد از معامله قرن، آمریکا این موضوع را مطرح کرد. حمله نظامی به ایران، و به محض اینکه همه کشورهای لیبرال منطقه این را گفتند، گفتند ایران تنها نیست.

روز قدس نعمت بزرگی برای ایران اسلامی و جهان است. اگر در این زمینه کوتاهی وجود دارد باید جبران شود.


*یکی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها آمریکا و اسرائیل در مورد آن بحث می کنند، بحث کرانه باختری است، لطفا آن را تحلیل کنید.

شرفانی: موضوع جابه‌جایی بخش‌هایی از کرانه باختری یکی از موضوعات مورد بحث است و ترامپ و اتحادیه اروپا نظرات متفاوتی را بیان کرده‌اند. مواضع دوگانه کشورها در قبال فلسطین مطرح می شود، در اتحادیه اروپا موضع بی طرفی گرفته می شود و می گویند باید به این موضوع رسیدگی شود، روسیه می گوید این موضوع در خود فلسطین مطرح شود، اعراب به فلسطین فشار می آورند و آنها علاقه ای به اسلام و سرزمین قدس ندارند و آمریکا به عنوان طراح نقشه می گوید امتیاز می دهد و در ازای آن امتیازات مسائلی را مطرح می کند که از امتیاز دادن دشوارتر است.

تحلیلی که می توان انجام داد این است که در ازای پرداخت 50 میلیون دلار و توقف ساخت و تشکیل کشور فلسطینی با استقلال محدود، مثلاً اگر کسی بخواهد از کرانه باختری به رود اردن برود، باید از تونل های زیر عبور کنید از زمین عبور کنید که این مسیرها تحت کنترل هستند که استقلال را از بین می برد.


نادیده گرفتن حقوق بشر با انتقال به کرانه باختری

موضوع دیگر ممنوعیت تعقیب و پیگرد شهروندان اسرائیلی و آمریکایی از سوی دادگاه های اسرائیل است، سلب حق بازگشت آوارگان فلسطینی موضوع دیگری است که اجازه بازگشت آوارگان به فلسطین را نمی دهد. درخواست دیگر در این معامله این است که دولت فلسطین همه شکایات خود را از آمریکا و کشورهای اروپایی پس بگیرد و پایتخت فلسطین را تغییر دهد که این امر نقض حقوق بشر است.


هدف آمریکا و اسرائیل از ایجاد طرح هایی مانند معامله قرن و انتقال کرانه باختری چیست؟

شیرخدا :: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، همه جهان اسلام دچار تردید شدند، دو فکر که از نظر قلمرو جغرافیایی اهمیتی ندارد، منظورم نیست. کل گروه جهان اسلام دو ایده را مطرح کردند، یکی بحث سازش و جفا بود که معتقد بودند ما بیش از شش روز نمی توانیم ایستادگی کنیم و جمهوری اسلامی ایده مقاومت را زنده کرد. تا سال 2006، جنبش معتقد بود که هیچ قدرتی ندارد. در سال 2006 جنگ 33 روزه در پرونده حزب الله در گرفت، آنها برای چند روز برای اشغال لبنان آمده بودند، اما با دیدن 33 روز مقاومت دریایی، هوایی و زمینی نتوانستند کاری از پیش ببرند و شرایط حزب الله را پذیرفتند. چپ

رژیم صهیونیستی با عقبه از آمریکا به عنوان یکی از قدرتمندترین ارتش های جهان حمایت کرده است. بریتانیا، یا بریتانیای امروز، پشت سر فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر، گفت که باید آن قدرت نظامی را احیا کنیم و شهرت بخریم. آنها غزه را برای شنیدن مالی هجوم آوردند تا درس عبرتی برای دیگران باشد. در این مدت 22 روز به زمین و هوا افتادند و کاری از دستشان برنمی آمد. در سال 2012 هشت روز با حماس و جهاد اسلامی و تمام پروتکل ها و تمام اخلاقی که باید در مسائل نظامی رعایت می کردند، زیر پا گذاشتند. از همه بمب های ممنوعه استفاده کردند، از غزه که 40 کیلومتر در 9 کیلومتر یا 360 کیلومتر مربع است و به اندازه یکی از شهرهای کوچک استان ایلام است، چیزی نمی توانند ببرند.


4fe4e638 3241 4828 99e5 783118ae5973 خبر خاکستری


بن بست بین آمریکا و اسرائیل در مواجهه با مقاومت

در سال 2014، آنها دوباره به مدت 51 روز حمله کردند و نتوانستند کاری انجام دهند. اگر اسرائیل و آمریکا معامله قرن را اختراع کرده بودند، نه معامله قرن، پس خانم رایس گفت ما می خواهیم طرح خاورمیانه بزرگ را اجرا کنیم. آنها می خواستند آن را از نظر نظامی اجرا کنند و تنها تصمیمشان سیاسی بود.

ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، جمهوری‌خواه در طیف مذهبی افراطی آمریکاست، همان‌طور که آنارشیست‌ها، 26 درصد از رای‌دهندگان آمریکایی، که بیشترین درصد طیف سیاسی و مذهبی را تشکیل می‌دهند. فرشته ها به آقای ترامپ رای دادند. کتابی دارند که دو نکته در آن است: یک نکته تاریخی و یک نکته دینی و معتقدند که نبوت چراغ راه آینده آنهاست. ما مو به مو به این اعتقاد داریم و باید مو به مو آن را اعمال کنیم.


* نقش انفعالی برخی کشورهای منطقه را در این زمینه چگونه می بینید؟

شرفانی : به عنوان یک قدس سره باید به چند پرسش و پاسخ فکر کنیم که معامله قرن چه سودی برای دولت فلسطین دارد؟ خطرات احتمالی برای فلسطین چیست؟ آیا فرصت ها و تهدیدهایی برای فلسطین، ایران و جهان اسلام وجود دارد؟ دلیل اینکه اسرائیل قرن ها به دنبال این معامله است، تقویت کامل منافع اسرائیل در منطقه و تلاش برای تغییر موازنه قوا در منطقه و بردن منطقه عربستان به گوشه رینگ و تضعیف ایران با تقویت اسرائیل است.


یک تیر و دو نشان برای قدس

عربستان سعودی به دلیل تفکر تکفیری خود قطعاً می خواهد از اسرائیل حمایت کند و غزه و فلسطین را که تأثیرگذار هستند اما موفق نمی شوند، شامل شود. شاید هنوز وحدت اسلامی برقرار نشده باشد، اما ممکن است ملت ها را برای مطالعه این طرح آگاه کند و بیدار کند، فکر می کنم آنها خواهند فهمید که معامله قرن هرگز محقق نمی شود و بیت المقدس باید آزاد شود. اهمیت معامله قرن برای آمریکا و اسرائیل بسیار مهم است، بایدن از یک سو می خواهد از فرصت برای پیروزی در انتخابات استفاده کند و از سوی دیگر بیت المقدس یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان اسلام است. ، یهودیت و مسیح.


c2472781 fea6 4c00 aaab 3eb7ca566d98 خبر خاکستری



چرا ایالات متحده به طور مداوم پیشنهادهای اسرائیل را اجرا می کند؟

شیرهدا: آمریکا در این معامله قرن بی طرف نیست و بعد از جنگ اعراب و اسرائیل به نوعی امنیت اسرائیل را پذیرفت و سنگ بنای آن را گذاشت که بر هیچکس پوشیده نیست. برخلاف آنچه ما فکر می کنیم، ترامپ مرد زیرکی است که با این نقشه به دنبال علامت گذاری و انجام کاری است که هیچ رئیس جمهور آمریکا نتوانسته انجام دهد و با این اقدامات به دنبال پیروزی در انتخابات است.

لحظه بعدی بی عدالتی نقشه و حساسیت جهان اسلام است که ابتدا مدعی کل سرزمین فلسطین است و سپس بیت المقدس و بیت المقدس را متعلق به جهان اسلام و ظهور منجی می داند. مسجد الاقصی را مرکز قدس در نظر بگیرید. فلسطینی ها اجازه دارند در قسمت غربی مسجد القصه مستقر شوند و کنترل قدس را در دست بگیرند که موضوعی حساس است.


تشدید ناآرامی ها در لبنان و عراق به منظور تقویت اسرائیل

مقاومت این همه شهید داده و تجهیزات و سلاح عزیزان خود را در شرایط بسیار سخت داده است و در مقابل این معضل موضع گرفته اند و حماس و جهاد اسلامی و حتی ابومازن که سازش می خواستند می خواهند بایستند. او را قبول نکن در مقابل همه فرصت هایی که به رژیم صهیونیستی داده شده، اما هر چه بیشتر پیش برود، حساسیت آن بیشتر می شود. در واقع، حوتی‌های یمن یک موشک 2000 کیلومتری به دست آورده‌اند و می‌خواهند از آن برای مقابله با حزب‌الله در سال 2006 استفاده کنند و جبهه مقاومت اکنون بالاترین سطح قدرت را دارد.

آنها مرحله بعدی معامله قرن را انجام می دهند و می خواهند شورش ها را در لبنان و عراق تشدید کنند، زیرا همه معاهدات منطقه به فلسطین بستگی دارد و بسیاری از کشورهای جهان به دلیل مسئله فلسطین با کشور ما کاری ندارند. نوار غزه بر خلاف برخی رسانه ها معتقد به مبانی اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام حتی قبل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و جنگ آنها با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت و معامله قرن هرگز محقق نخواهد شد.

یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب، تقویت کرانه باختری است، همانطور که از سوریه دفاع کرده ایم و روز قدس یکی از ابتکارات نظام اسلامی است که در آن مردم جهان از قدس و فلسطین حمایت می کنند. .

انتهای پیام/ص



دیدگاهتان را بنویسید