روسیه ضعیف تر و مستعمره چین خواهد شد

روسیه ضعیف تر و مستعمره چین خواهد شد

ویلیام برنز، رئیس سیا می گوید که شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، چالشی برای دولت روسیه بوده و تأثیر مخربی بر برنامه های ولادیمیر پوتین برای جنگ او در اوکراین داشته است.

برنز که در بنیاد دیپچل بریتانیا سخنرانی کرد، با اشاره به وقایعی که در هفته گذشته پیرامون شورش گروه واگنر رخ داد، گفت: شایان ذکر است که پریگوژین قبل از اقدامات خود علیه دولت روسیه، قوی تر شد. و اظهارات کوبنده درباره منطق غلط کرملین برای حمله به اوکراین تاثیر این سخنان و این اقدامات باقی خواهد ماند و به وضوح اثرات مخرب جنگ پوتین را حتی بر جامعه و رژیم خودش به جای گاتاشه نشان خواهد داد.

پریگوژین که به دولت روسیه نزدیک بود، با مزدوران خود به نام گروه واگنر نقش مهمی در حملات روسیه به اوکراین ایفا کرد، اما ادامه اختلافات او با رهبران نظامی باعث شد که پریگوژین تصمیم بگیرد که نیروهای خود را به مرزهای روسیه بفرستد. و به شدت به پوتین و کرملین روی آورد.

اما با مداخله و وساطت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین و نیروهایش از ادامه کار جلوگیری کردند و در نهایت او و سربازانش به بلاروس منتقل شدند.

آقای برنز که خود از سال 2005 تا 2008 سفیر آمریکا در روسیه بود، درک کامل و جامعی از اوضاع سیاسی در آن کشور دارد و تاکید کرد که این حمله روسیه را بیشتر تضعیف خواهد کرد.

این دیپلمات سابق آمریکایی که در سال 2021 به عنوان مدیر سیا منصوب شد، شورش پریگوژین را به عنوان “چالش مسلحانه برای دولت روسیه” معرفی کرد.

وی همچنین تاکید کرد که شورش یک موضوع داخلی روسیه است و آمریکا نقشی در آن ندارد و نخواهد داشت.

پس از قیام نافرجام واگنر، سرگئی لاوروف روز جمعه گفت که روسیه قدرتمندتر از این قیام بیرون خواهد آمد. وی همچنین افزود که غرب نباید نگران ثبات در بزرگترین کشور دارای سلاح هسته ای باشد.

برنز با اشاره به اظهارات لاوروف تاکید کرد: حمله روسیه به اوکراین و شروع این جنگ به وضوح منجر به ضعف نظامی روسیه و آسیب به اقتصاد این کشور شده است، در حالی که ناتو در این مدت قوی‌تر و بزرگ‌تر شده است. وی همچنین تاکید کرد که این روسیه است که در این زمینه شکست خورده است.

وی همچنین پیش بینی کرد که با اشتباهات پوتین، روسیه در آینده ضعیف تر شده و به شریک و مستعمره کوچک چین تبدیل خواهد شد.

برنز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نارضایتی گسترده در این کشور از حمله روسیه به اوکراین گفت: این نارضایتی ها فرصت نادری را برای ما ایجاد می کند تا جاسوسان سیا را از روسیه به خدمت بگیریم زیرا عموم مردم این کشور از مشکلاتی که این موضوع در این کشور وجود دارد آگاه هستند. جنگ باعث نارضایتی آنها شده است و ما این فرصت را از دست نخواهیم داد.”

روسیه قبلا واشنگتن را به تشویق روس ها به جاسوسی برای ایالات متحده متهم کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید