ما مستعمره روسیه نیستیم/ گیرنده تحریم نباید میانجی در مذاکرات ایران و غرب باشد

ما مستعمره روسیه نیستیم/ گیرنده تحریم نباید میانجی در مذاکرات ایران و غرب باشد

روز جدید : به دلیل مخالفت با آمریکا به آغوش مسکو نرفتیم / بازگشت به موازنه مثبت خط امام در سیاست خارجی / روسیه نباید ملاک ما برای منافع ملی در تاریخ برجام باشد.

رئیس فراکسیون رهروان در مجلس دهم می گوید سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید بر اساس یک موازنه بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) اصلاح شود، یعنی. نه در شرق و نه در غرب.

روسیه در سال 1400 چه نقشی در سیاست خارجی ایران داشت؟ پاسخ به این سوال تفاوت قابل توجهی با نیروهای سیاسی داخلی داشت. جریان‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از هم‌اکنون در اظهارنظر درباره روابط ایران با آمریکا و روسیه مرزهای مشخصی دارند، اما روابط دولت سید ابراهیم رئیسی و طرح حمایت از مجلس یازدهم در رابطه با چین و روسیه به حدی شدید شده است که حتی برخی از سیاستمداران نیروهای اصولگرایان نیز لب به انتقاد گشودند.

گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس و رئیس فراکسیون رهروان مجلس دهم در گفت وگو با اعتمادآنلاین در خصوص سیاست خارجی ایران در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، گفت: روسیه به اوکراین.

وی افزود: تماس نابهنگام و نابهنگام رئیس جمهور ایران با ولادیمیر پوتین و عدم موضع قوی در این زمینه از اقدامات نادرست ما بود. حداقل کاش از طالبان یاد گرفته بودیم که بی طرفی را اعلام کنیم.

رئیس سابق سازمان نقشه برداری کشور تاکید کرد: در تاریخ روسیه و اوکراین باید تجاوزگری را محکوم کنیم چرا که تجاوزات عربستان به یمن به همان اندازه محکوم شده است.

در تاریخ برجام قرار نبود تاجران واسطه بین ما و آمریکا باشند

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به نقش منفی روسیه در مذاکرات احیای برجام، گفت: از همان ابتدا در تاریخ برجام، قاچاقچیان تحریم نباید واسطه بین ما و آمریکا می بودند.

وی ادامه داد: روس ها در هیچ موضوعی صادق نبودند و اصولاً چرا باید روسیه را درگیر مسائلی مانند روابطمان با غرب کنیم؟

وی گفت: با وجود ادعاهای قبلی پوتین، روسیه در نهایت به اوکراین حمله کرد، به طوری که یک موضوع اخیر برای بیان ماجرا کافی بود. روسیه نباید ملاک ما برای منافع ملی باشد.

بهترین سیاست خارجی، نگاه اساسی به انقلابی است که نه شرقی است و نه غربی

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم با تأکید بر اینکه «بهترین سیاست خارجی، نگاه بنیادین انقلاب است که نه شرقی است و نه غربی» تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید در مبارزه با آمریکا به آغوش روسیه بیفتیم یا در مبارزه با روسیه به آغوش آمریکا بیفتیم.

جعفرزاده ایمن آبادی درباره ضمانت هایی که روسیه در برجام به دنبال آن است، گفت: این ضمانت ها تشریفاتی است و در هر داستانی باید منافع ملی در اولویت باشد.

وی تصریح کرد: باید بازرگانان تحریم شده را از میانجی حذف کنیم و به تراز مثبت خط امام در سیاست خارجی برگردیم.

این نماینده مجلس در پایان با انتقاد از رویکرد رادیو در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، گفت: آنچه در اخبار حمله نظامی روسیه به اوکراین دیدیم یکی از ضعیف ترین مواضع بین المللی بود که رادیو نشان داد. به نظر می رسد لازم است به آقایان یادآوری شود که ما مستعمره روسیه نیستیم.

دیدگاهتان را بنویسید