روشی جدید برای تسکین درد در آرتروز

روشی جدید برای تسکین درد در آرتروز

روز جدید محققان می گویند زانوها و قوزک های فرسوده را می توان به زودی با تزریق چربی به شکم بیمار درمان کرد.

محققان بیمارستان دانشگاه ویدور دانمارک، در مطالعه ای بر روی 120 بیمار، بررسی کردند که آیا بخشی از سلول استخراج شده از چربی شکم می تواند درد و سفتی در آرتروز را کاهش دهد یا خیر.

اگرچه این گزینه بعید به نظر می رسد، چربی بدن سرشار از سلول های بنیادی است که قادر به تبدیل به بافت های مختلف هستند.

محققان بر این باورند که آنها به سلول هایی تبدیل می شوند که غضروف را تشکیل می دهند و مفاصل آسیب دیده را ترمیم می کنند.

استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف، ماده سخت و کشسانی که به مفاصل ما کمک می کند تا با فشارهای حرکتی مقابله کنند، به مرور زمان از بین می روند. علائمی مانند درد و سفتی می تواند فعالیت های روزانه را دشوار کند و منجر به بیماری های دیگری از جمله افسردگی و مشکلات خواب شود.

دانشمندان در حال بررسی راه هایی برای ترمیم آسیب ناشی از این علائم با تزریق سلول های بنیادی به نام سلول های مزانشیمی هستند. بافت چربی یا چربی بدن زیر پوست منبع غنی این مواد است.

این روش شامل از بین بردن چربی شکم با لیپوساکشن است. این چربی از تمام ناخالصی ها مانند خون پاک می شود. سلول های باقی مانده، از جمله سلول های بنیادی، سپس به مفصل آرتریت تزریق می شوند. کل روش فقط 60 دقیقه طول می کشد.

گفته می شود که سلول های بنیادی سپس به سلول هایی به نام کندروبلاست تبدیل می شوند و سلول های غضروفی را تشکیل می دهند. کندروبلاست ها و کندروسیت ها اجزای اصلی بافت غضروفی هستند.

علاوه بر آرتروز زانو، مطالعات نشان داده است که تزریق چربی شکمی علائم آرتروز مچ پا را بهبود می بخشد و محققان می گویند می توان از آن در سایر مفاصل مانند شانه و مچ دست استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید