روند ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی طی چند روز آینده آغاز می شود


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879528

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: طی چند روز آینده با حضور وزیر نفت، عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه ای نفت شهید سلیمانی بندرعباس به پایان می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل سالاری صبح امروز (۹ تیر) در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین جلسه راه اندازی پالایشگاه نفت شهید سلیمانی خبر داد و گفت: بر اساس جلسه روز گذشته، عناصر و بندهای قانونی در ساخت این پالایشگاه به وسعت هکتار تصویب شد. زمین های نزدیک به پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس در بندرعباس به پالایشگاه نفت شهید سلیمانی اختصاص دارد.

سالاری با اشاره به شناسایی سهامداران این پالایشگاه گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پتروشیمی خلیج فارس، گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه گذاری هدف و صندوق توسعه ملی سهامداران پالایشگاه شهید سلیمانی هستند.

وی با بیان اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش از این پالایشگاه 20 درصد خواهد بود، ادامه داد: به زودی با حضور وزیر نفت، ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه ای نفت شهید سلیمانی بندرعباس انجام می شود. تکمیل شود.”

سالاری افزود: با توجه به تکلیف مقرر در قانون 1401 مبنی بر بحث حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد پالایشگاه نفت، مقرر شد وزارت نفت با استفاده از توان نیروی انسانی، پالایشگاه 300 بشکه ای احداث کند. بخش خصوصی.”

وی ادامه داد: در این راستا مطالعات امکان سنجی برای راه اندازی اقدامات اجرایی راه اندازی شده است. ظرفیت این پالایشگاه نیز با توجه به میزان نفت خام اختصاص یافته به این پروژه مشخص شد.

سالاری گفت: ترکیب و تنوع محصولات در این پالایشگاه به لطف حداکثر تولید محصولات پتروشیمی و تولید محصولاتی مانند بنزن و زایلن، پروپیلن، بوتان، پلی پروپیلن و غیره مشاهده می شود.

به گفته معاون پالایش و پخش، مجوز شورای اقتصاد به موازات این اقدامات انجام شد. مشارکت شرکا نیز باید برقرار می شد. در این راستا سهامداران مشخص شدند، به عنوان مثال صندوق توسعه ملی نیز برای ورود به پروژه با سهم 20 درصدی ابراز تمایل کرد.

سالاری گفت: پس از جلسات، توافقاتی بین آنها صورت گرفت و نسبت به انتخاب اعضای هیات مدیره و ثبت شرکت اقدام شد.

وی با اشاره به موقعیت این پروژه گفت: با الحاق به منطقه ویژه اقتصادی با توجه به زیرساخت ها و امکاناتی که از قبل فراهم شده بود، محل اجرای این پروژه در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشخص شد.

سالاری تاکید کرد: پالایشگاه نفت شهید سلیمانی یکی از پروژه های مهمی است که با شبکه خطوطی که برای تامین سوخت لازم در نظر گرفته ایم، زنجیره ارزش را توسعه و بخشی از فرآورده های نفتی را در مرکز کشور منتقل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه این پالایشگاه نفت اولین پروژه ما در زمینه تلفیق پالایش و پتروشیمی است، گفت: در این پالایشگاه نفت تلاش می کنیم ارزش افزوده ایجاد کنیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم. این هم چشم انداز دولت است و هم در سند تحول پیش بینی شده است.

به گفته سالاری، چالش هایی که در گذشته به طور جداگانه در دو بخش پالایشی و پتروشیمی وجود داشته است، در این فرآیند یکپارچه برای تامین خوراک تقریباً کل زنجیره در یک مجتمع به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت این طرح گفت: از نظر تولید و انتقال، دانش فنی، اشتغال زایی و استفاده از توانمندی های شرکت های داخلی و ظرفیت دانش بنیان بسیار موثر است. همچنین فرصتی برای ادامه حضور در بازارهای جهانی فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به پروژه های پالایشی تعریف شده در منطقه هرمزگان، گفت: با توجه به ظرفیت پالایشگاه های موجود و تعریف پروژه های جدید، ظرفیت پالایشی هرمزگان به صورت استراتژیک به بیش از یک میلیون بشکه می رسد که این رقم به بیش از یک میلیون بشکه می رسد. نیاز به ذخیره سازی محصول به منظور افزایش موازی یافتن و ایجاد زیرساخت های جدید در زمینه ظرفیت های دریایی، صادرات و بنادر است.

سالاری در پایان با اشاره به تصویب اساسنامه این شرکت گفت: پیش از این با توجه به گستردگی این طرح پالایشی و عدم محدودیت تولیدات در بندرعباس، با توجه به توسعه ظرفیت پالایشی در این منطقه و نیاز به توسعه تأسیسات ذخیره‌سازی نفت، موافقت‌نامه تأمین مالی برای احداث انبار نفت «شهید مهدوی اوایل امسال امضا شد تا شاهد افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی 600 میلیون لیتری در این منطقه باشیم.

گفتنی است پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای جلوگیری از واردات بنزین به کشور و ایجاد تنوع در سبد تولیدی است که علاوه بر تولید سوخت، تولید پتروشیمی نیز دارد. محصولات

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید