رونق اقتصادی عشایر بدون تلاش همه دستگاه های خدمات رسان امکان پذیر نیست


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890590

رئیس اداره امور بهسازی و تولید عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد؛

کرمی گفت: رونق اقتصادی عشایر میسر نمی شود مگر اینکه همه دستگاه های خدمات رسان دست به دست هم بدهند و وارد مناطق عشایری شوند و به وظایف خود در این مناطق عمل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کرمی رئیس اداره بهسازی و تولید عشایر چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: فرآورده های عشایری یک سری لبنیات است که شامل شیر، کره محلی، کره، پنیر و … می شود.


وی خاطرنشان کرد: برخی از عشایر علاوه بر دامداری به زنبورداری نیز می پردازند اما افراد فعال در این زمینه بسیار اندک هستند.


کرمی با تاکید بر اینکه آموزش صحیح می تواند مشاغل عشایری را از حالت تک بعدی خارج کند، افزود: در این راستا با سازمان فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای داریم و با همکاری جهاد کشاورزی و اداره ترویج این سازمان اقداماتی انجام شده است. در حوزه آموزشی گرفته شده است.


رئیس بهسازی و تولید عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: به عشایر توصیه می شود در این دوره ها شرکت کنند زیرا این آموزش ها باعث ایجاد اشتغال و همسو با حرفه آموزی می شود. در مناطق عشایری آموزش به صورت محدود و بیشتر به صورت حضوری انجام می شود، از سوی دیگر تمامی اعضای خانواده عشایری شاغل هستند و امکان پیگیری آموزش از طریق رسانه را ندارند.


کرمی ادامه داد: یکی از آسیب هایی که در بحث اقتصادی عشایر مطرح می شود و همیشه وجود داشته و به ویژه در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است، توقع بالای عشایر از لبنیات است.

وی یکی از مهم ترین دلایل این مشکل را عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق عشایری عنوان کرد و تاکید کرد: این مشکل باعث می شود انتظارات جامعه در خصوص بسته بندی و فرآوری بهداشتی لبنیات برآورده نشود. محصولات تولید شده توسط عشایر کاملا ارگانیک بوده و از طبیعت برای تولید آن استفاده می شود، اما تبلیغات در این زمینه و جذب سرمایه گذار بسیار حائز اهمیت است.


رئیس اداره بهسازی و تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طرح بررسی در امور عشایری انجام شد و در این زمینه اقدام شد اما متاسفانه در مرحله صدور نشان محصول ارگانیک به دلیل بروکراسی های اداری کار متوقف شد. بخش و مرحله انتقال طی دو سال انجام شد، ارگانیک را رد کردیم و امتیازات پایلوت مشخص شد و موارد به پرورش دهندگان اعلام شد، اما متاسفانه فعلا ساکت است، اگر از این مرحله عبور کنیم گام بزرگی خواهد بود. در این حوزه گرفته شود و ذینفع اصلی در این مسیر خود عشایر خواهند بود.


کرمی ادامه داد: مدت زمان انجام این کار بستگی به فراهم بودن شرایط دارد، زیرا زمانی که یک محصول ارگانیک می خواهد وارد بازار شود، واحد تولیدی باید فرآیندی را طی کند و به عنوان مثال چندین نسل را پشت سر بگذارد تا کاملا از داروها و موادی که وجود دارد پاک شود. مصرف می شود و به همین دلیل حداقل سه یا چهار سال طول می کشد تا چنین کاری محقق شود.


وی با اشاره به آیین نامه ساماندهی عشایر که به تصویب هیات وزیران رسید، ادامه داد: این آیین نامه تمامی دستگاه های اجرایی را موظف می کند همانطور که به جامعه شهری و روستایی خدمات رسانی می کنند به جامعه عشایری نیز خدمات رسانی کنند.


رئیس اداره امور بهسازی و تولید عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رونق اقتصادی عشایر میسر نمی شود مگر اینکه همه دستگاه های خدمات رسان دست به دست هم داده و وارد مناطق عشایری شده و به رسالت خود در این مناطق عمل کنند.


وی افزایش تنوع تولیدات عشایری را یکی از راهکارها در این مسیر دانست و گفت: افزایش عملکرد و بازدهی تولیداتی که در مناطق عشایری وجود دارد می تواند تغییرات زیادی در این حوزه داشته باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید