رکورد بیکاری در زمستان 1401; 2 میلیون و 500 هزار بیکار در پایان سال

رکورد بیکاری در زمستان 1401;  2 میلیون و 500 هزار بیکار در پایان سال

نرخ بیکاری در زمستان 1401 به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید. با وجود وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال، در پایان سال 2011 هنوز 2.526 میلیون بیکار در کشور وجود داشت. این یعنی ثبت نرخ بیکاری 9.7 درصد در پایان سال 1401.

سه ماهه آخر سال گذشته رکورد جدیدی از نرخ بیکاری را گزارش کرد. بررسی های آماری در این شاخص نشان می دهد که وخامت وضعیت اشتغال در کشور به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است، اما همچنان وضعیت بهتری نسبت به سه سال قبل دارد.

رکورد بیکاری در زمستان 1401

در تابستان و پاییز 1401 نرخ بیکاری روندی نزولی داشت و در کانال 8 درصد قرار داشت، اما این محدوده تا زمستان دوام نیاورد و شاخص مهم اشتغال کشور را به مرز 10 درصد رساند.

به طور کلی نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر کل جمعیت فعال کشور به دست می آید. آمارهای مرکز آمار نشان می دهد جمعیت فعال 15 ساله و بالاتر در سال گذشته 25 میلیون و 962 هزار نفر بوده که از این تعداد 2 میلیون و 526 هزار نفر بیکار بوده اند. نسبت این دو رقم نشان دهنده نرخ بیکاری 9.7 درصدی در زمستان 1401 است که در این میان یکی از مهم ترین وعده های دولت سیزدهم ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور بود.

آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در این مقطع نسبت به سال های گذشته بالاترین رقم است. پیش از این در زمستان 1398 نرخ بیکاری معادل همین میزان گزارش شده بود.

همزمان با افزایش بیکاری در کشور، میزان مشارکت در اقتصاد نیز کاهش یافت. در این راستا آمارها از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور حکایت دارد.

رکورد بیکاری در زمستان 1401; 2 میلیون و 500 هزار بیکار در پایان سال

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور

به طور کلی به افرادی که در کشور جویای کار هستند، جمعیت فعال گفته می شود. نسبت این جمعیت به کل جمعیت 15 ساله و بالاتر به عنوان نرخ مشارکت اقتصادی تعریف می شود که در زمستان سال قبل روند نزولی داشته است.

در این راستا، داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال قبل معادل 40.5 درصد بوده که کمترین میزان در سال گذشته است.

با توجه به روندهای آماری می توان گفت در فصول اخیر مشارکت اقتصادی مردم در اقتصاد روند نزولی داشته است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، افزایش نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور نشانه هایی از بحران در وضعیت اشتغال در کشور است. با این حال، نرخ بیکاری همچنان پایین تر از سطوح بالای ثبت شده در سال های قبل از 2019 است.

دیدگاهتان را بنویسید