ریکاردو ساپینتو در تاریخ استقلال ماندگار شد!

ریکاردو ساپینتو در تاریخ استقلال ماندگار شد!

30 ماه پس از جدایی آندره آ استراماسیونی از استقلال، این تیم دوباره به سراغ مربی خارجی رفت. این بازیکن ایتالیایی در دسامبر 1998 از استقلال جدا شد و در این مدت آبی‌ها توسط مردانی چون فرهاد مجیدی، مجید نامجمطلاق و محمود فکری هدایت می‌شد. عرصه مربیگری همه را به عنوان هافبک روی نیمکت او می نشاند.

اولین مربی خارجی

ساپینتو در واقع هشتمین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال است. اگرچه باشگاه استقلال در عمر 70 ساله خود تعداد زیادی مربی خارجی داشته است، اما سابقه سرمربیگری کاملا متفاوت است. زدراکو رایکوف که در اواخر دهه 40 به استقلال آمد و تا سال 55 هدایت این تیم را برعهده داشت، باتجربه ترین مربی خارجی تاریخ استقلال و یکی از تاثیرگذارترین مربیان تاریخ فوتبال ایران است. این مربی 175 بار به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و توانست این تیم را قهرمان جام باشگاه های آسیا و قهرمان لیگ پرسپولیس کند.

از موزاییک گرفته تا روس ها

بعد از ریکوف نوبت به ولادیمیر یاگی رسید. یک مربی سبک از اروپای شرقی، درست مثل ریکوف از مدرسه یوگسلاوی. جگی در سال 55 سرمربی استقلال شد و تا انقلاب این سمت را داشت. اوگنی اسکومورف، مربی روس نیز دو فصل در سال های 1972 و 1978 هدایت استقلال را برعهده داشت و در مجموع 58 بار برای این تیم به میدان رفت، اما دستاوردهای دفاعی چندانی نداشت و به طور کلی مربی بزرگی نبود. همچنین در سال 1973، یکی دیگر از مربیان روسی به نام لئونید بیلفسکی برای مدت کوتاهی هدایت آبی ها را برعهده گرفت و تنها در 8 بازی روی نیمکت این تیم نشست.

دوره آلمان

رولاند کخ در سال 1981 سرمربی استقلال شد. خبرساز معروفی که 28 بار در لیگ برتر نیمکت نشین شده اما به دلیل عملکرد ضعیف از کار اخراج شد. کخ با بازیکنان رابطه دوگانه داشت و با برخی از آنها به شدت نزدیک بود، اما با برخی دیگر اختلافات بسیار عمیقی داشت. بعد از رولاند کخ، استقلال حدود 15 سال سراغ مربی خارجی نرفت و در پاییز سال 96 وینفرد شفر مربی باتجربه آلمانی آمد تا خاطرات تلخ هموطنش را پاک کند. اگرچه شفر در بهار 1997 استقلال را به جام حذفی رساند و این تیم را به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند، اما در بهار 1998 پس از مجموع 69 بازی در رقابت های مختلف از کار برکنار شد.

استقلال/ اولین مربی پرتغالی ریکاردو ساپینتو روی نیمکت پس از سبقت گرفتن از رایکوف و استراماچونی

تناقض مرد ایتالیایی

استقلال در تابستان 1377 هفتمین مربی خارجی خود را به تهران آورد و این بار نوبت به آندره آ استراماسیونی، سرمربی سابق اینترمیلان ایتالیا رسید تا هدایت تیم پرطرفدار تهرانی را بر عهده بگیرد. استراماچونی در لیگ برتر موفق شد استقلال را به بالای جدول برساند اما جنجال زیادی به پا کرد و در پایان آذر همان سال برای همیشه ایران را ترک کرد.

مرد هشتم و جلوتر از قبلی ها

ریکاردو ساپینتو اکنون هشتمین مربی خارجی استقلال است و آمده است تا مجموعه ای کاملا موفق را در اختیار بگیرد. تیمی که بدون شکست قهرمان لیگ برتر شود و بدون شک هوادارانش به هیچ وجه شکست نخواهند خورد. اگر بازی های آسیایی و جام حذفی را در نظر بگیریم و فقط دیدارهای برگزار شده در لیگ های پرسپولیس، لیگ آزادگان و لیگ برتر را در نظر بگیریم، ریکوف با پیروزی در این رشته بهترین رکورد را در این زمینه در بین مربیان خارجی دارد. 61 درصد مسابقات رتبه دوم با 60 درصد. البته اسکومورهوف هم 58 درصد برد دارد اما فراموش نکنیم که اکثر بردهایی که استقلال در دوران حضورش کسب کرده مربوط به سال 1372 و زمان حضور آبی ها در لیگ دسته سوم است که منطقی نیست ما آن را با سایر خارجی ها مقایسه می کنیم. رولاند کخ با پیروزی در 46 درصد مسابقات لیگ برتر ضعیف ترین رکورد این رشته را در بین مربیان خارجی تاریخ استقلال دارد. حالا ساپینتو می خواهد رکورد استراماچونی و ریکوف را بشکند و به خوبی می داند که اگر استقلال فصل بعد جام را نبرد، هواداران از عملکرد او انتقاد خواهند کرد.

اولین اعتماد

ریکاردو ساپینتو همچنین چهارمین مربی خارجی استقلال در لیگ برتر است که پیش از این هدایت رولاند کخ، وینفرد شفر و آندره آ استراماسیونی را در این رقابت ها بر عهده داشت که از پاییز 1980 آغاز شد و البته هیچ کدام در استقلال موفق نشدند. به عنوان قهرمان لیگ حرفه ای. حالا آبی ها برای اولین بار به هموطنش کارلوس کی روش اعتماد کرده اند و دلشان می خواهد جواب این اعتماد را به بهترین شکل ممکن ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید