زباله هایی که چهره زیبای کرمانشاه را زشت کرد/ نیاز به رسیدگی مسئولان


ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843926

با نگاهی به ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهای کرمانشاه، بیش‌ترین چیزی که به چشم می‌خورد کمبود پروژه‌های بزرگ و از همه مهم‌تر انباشت نخاله‌های ساختمانی و بعضاً زباله‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، ورودی هر شهر ویترینی از آن شهر است. هر چه طراحی زیباتر و مناسب تر باشد، برداشت مثبت از شهر، فرهنگ و شرایط زندگی ساکنان مهمانان و رهگذران بیشتر می شود.

در دنیای امروز اساساً طراحی شهری یکی از مهم ترین بخش های شهرسازی است و شهر کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کرمانشاه به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور دارای ورودی و خروجی های متعددی از جمله میدان امام حسین (ع)، میدان امام خمینی (ره)، میدان آزادگان و میدان فردوسی است.

با گذر از ورودی و خروجی شهرهای کرمانشاه، بیش از همه، کمبود پروژه های کلان و مهمتر از همه انباشت نخاله های ساختمانی و بعضاً زباله است.

دانش یکی از شهرهایی است که در ورودی کرمانشاه قرار دارد و بیشتر مسافرانی که خاستگاهشان تهران، همدان، شهرهای شمالی و … است، وقتی به استان کرمانشاه می آیند با شهر دانش که مملو از نخاله های ساختمانی است مواجه می شوند. در همه در دو طرف خیابان می توان گفت که کوچکترین فضای خالی وجود ندارد.

وقتی در این شهر قدم بزنید، می بینید که در داخل کوچه ها تپه های بزرگی از زباله را می بینید.


37b66b0b ac9c 4ee6 bb93 9c785b6fcf16 خبر خاکستری


انباشت زباله ما را عذاب می دهد

در یکی از خانه ها را می زنم، خانمی 56 ساله در را باز می کند، از روز اول می دانستیم این شهر این گونه است، ما هیچ وقت اینجا خانه نساختیم، به هر قیمتی شده اینجا خانه ساختیم اما روزی نمی‌گذرد که نخاله‌های ساختمانی را اینجا خالی نکنیم. گاهی حتی خانه نبوده‌ایم وسایلی را که به ما مربوط نمی‌شود جلوی خانه جمع کنیم.

از او پرسیدم شهرداری جمع آوری نمی کند؟ وی در پاسخ گفت که با شهرداری تماس می گیریم. گاهی می آیند و زباله ها را جمع می کنند و گاهی نمی کنند. معلوم نیست چه کسانی هستند که زباله هایشان را حمل می کنند و اینجا خالی می کنند. ما با آنها راحت نیستیم. و از طرفی تخلیه زباله هم ما را عذاب می دهد.

این شهروند کرمانشاهی گفت: شرمنده مهمانانی هستیم که از شهرستان می آیند. این وضعیت در شهر است. ای کاش پولمان را گرفته بودیم و در جای دیگری خانه می خریدیم. غرق شد و بشدت مجروح شد.اکثرا زباله ها و تکه های شیشه در زباله ها وجود دارد.با گرم شدن هوا بوی زباله در کل شهر می پیچد.


تخلیه زباله در محل زندگی فرهنگ ضعیف مردم است

من و چند مرد دیگر از محله چندین بار با افرادی روبرو شده‌ایم که برای بیرون ریختن زباله‌ها به اینجا آمده‌اند و حتی ما را آزار می‌دهند یا تهدید می‌کنند.» وصل شد تا آنها را متوقف کند.

وی گفت: ده ها بار ماشین هایی که زباله ها را تخلیه کرده اند را یادداشت کرده ایم اما فایده ای ندارد، اکثر اوقات ساعت 14 یا 15 می آیند و زباله ها را خالی می کنند، هر روز صبح که در خانه را باز می کنیم می بینیم. کوهی جدید از زباله.”

این شهروند کرمانشاهی افزود: داخل کوچه ها، در خیابان های اصلی و فرعی همه پر از زباله هستند، انگار همه جای شهر در حال ساخت و ساز هستند و اینجا زباله ها را خالی می کنند. متأسفانه این فرهنگ ضعیف مردم است، اگر کسی و برای اینکه به فرهنگ خود برسد و معنای زندگی شهری را بفهمد، به خود اجازه نمی دهد که این کار را انجام دهد تا زباله های ساخت و ساز را خالی کند و در جای دیگری سازش کند و باعث آزار و اذیت مردم شود. مردم در شهر
از صاحب یک بنگاه املاک می پرسم وجود این زباله ها چه تأثیری بر شهر داشته است؟ در پاسخ گفت: اثرش این است که هر که بیاید خانه بخرد فرار می کند. وقتی این وضعیت را می بینید تصور کنید خانه تان در میان زباله ها احاطه شده است و می خواهید هر روز دعوا و درگیری داشته باشید. اینطوری نمی شود زندگی کرد. «خانه و محله باید محل آسایش باشد.

وی افزود: همین آشغال ها باعث کاهش قیمت ملک در اینجا شده است. ببینید چگونه کار می کند. این آشغال و آشغال است. هرکس وارد شهر کرمانشاه شود وحشت دارد. مسئولان باید به آن رسیدگی کنند. این بستگی به این دارد که یاد بگیریم این کارها را انجام ندهیم، اما برخی افراد متوجه این موضوع نیستند و من دوست دارم این افراد مجازات شوند تا مجبورشان کنم از اشتباه کردن دست بردارند.


6a82ee42 d609 4d3b 8a53 600546d7cd87 خبر خاکستری


حجم زباله های ریخته شده به حدی است که جمع آوری آن از توان شهرداری خارج است

برای ادامه سوال به سراغ محمد پورداد مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه رفتم.

وی گفت: به طور مستمر در حال جمع آوری نخاله های ساختمانی از شهر دانش هستیم اما متاسفانه میزان نخاله های ریخته شده به قدری زیاد است که بعضاً از ظرفیت شهرداری فراتر می رود. بیشتر آوارها در ساعات پایانی شب تخلیه می‌شود و ماموران گشت‌های شهرداری همزمان تا جایی که به چشم می‌آیند از تخلیه جلوگیری می‌کنند و همین امر باعث شده بارها مردم با نیروهای ما درگیر شوند.

پورداد افزود: برای حل مشکل شهر دانش نیز نیازمند همکاری بیشتر اهالی هستیم که به محض مشاهده تخلیه ساختمان با شهرداری تماس بگیرند اما این همکاری بسیار ضعیف است.

وی افزود: با همکاری مسئولان محلی برای دفع نخاله های ساختمانی، تصمیم گرفتیم بلافاصله پس از تایید نهایی، تمامی نخاله ها از کل شهر کرمانشاه جمع آوری و به این مکان منتقل شود. البته این موضوع تنها در اختیار شهرداری نیست و بسیاری از دستگاه ها و ادارات مانند مرکز بهداشت و منابع طبیعی نیز باید نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری گفت: تجهیزات و نیروهای گشت شهرداری کافی نیست. ما با هر چیزی که می توانیم تمیز می کنیم، اما متاسفانه میزان زباله و تخلیه بسیار زیاد است. تصویب و پاکسازی کامل شهر به خصوص ورودی زباله باید سریعتر انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید