زخم معدن «چلاو» آمل بر طبیعت/ رئیس قوه قضائیه به میدان می آید


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810422

مدتی پیش معدنی در حوالی چلاو آمل ظاهر شد، روندی که بارها در چندین معدن منطقه تکرار می شود، سناریوی تلخی که در آن معدن از دیوان عدالت اداری مجوز گرفته است و داستان دیگری که امیدواریم این دومینو را اینجا متوقف کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ حالش خوب نیست، صدای سرفه اش حکایت دردناکی است که سال ها بعد از آزمایش مجروح شد، قوی هستند، ایستاده اند، اما قدرتی برایشان نیست، تابستان که از جاده هراز می گذری، می توانی واضح تر ببینید که کوه ها چگونه آه می کشیدند و اگر به همین منوال ادامه پیدا کرد، باید تصاویری از کوه ها و جنگل ها را به فرزندانمان نشان دهیم.

خوب نیست، هر زبانی بیانش می کند، اما گوش شنونده، انگار گوش به سیاهان است که از کوه ها بالا می روند و به جان طبیعت می افتند و نه چشمی که این غم را می فهمد، سالهاست. جاده هراز به زیبایی جز غبار چیزی نمی بینیم.

ما وارثان خوبی نبودیم، خود را در طبیعتی می یابیم که جز زیبایی، آرامش و لطف چیزی به ما نمی دهد و تا زمانی که آنها را نابود نکنیم دست از تلاش برنخواهیم داشت.

عدالت اجتماعی امری است که بارها از سوی رهبری تاکید شده و خوشبختانه در زمان ریاست قوه قضاییه ابراهیم رئیسی شاهد تخریب ویلاهای زیادی بودیم و دست بسیاری از بزرگواران از تخریب طبیعت کوتاه شد، اما متاسفانه در گوشه تلخ آن است که بر اساس موقعیت خود منافع زیادی می خواهند و زیبایی طبیعت و سلامتی را که حق طبیعی هر فرد است خدشه دار می کند.


اخیرا معدنی در نزدیکی چلاو به بهره برداری رسیده است، روندی که بارها در چندین معدن این منطقه تکرار شده است، سناریوی تلخی که در آن معدن از دیوان عدالت اداری با ممنوعیت منابع طبیعی مجوز گرفته است و داستان دیگری که ما امیدوارم جلوی آن را بگیرد. اینجا مسلط شوید.

محمدرضا عباس زاده فرمانده اداره حفاظت منابع طبیعی امل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس قانون متقاضیان درخواست فعالیت معدنی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می کنند و در صورتی که در اراضی ملی باشد این درخواست انجام می شود. در وزارت منابع طبیعی ارسال شود.»

وی با بیان اینکه رای منابع طبیعی بر اساس شرایط محیطی منطقه است، گفت: زوایای مختلفی از نظر پوشش خاک، پوشش گیاهی و مشکلات در نظر گرفته می شود که هیچ مشکلی با منابع طبیعی ندارد و آسیبی به محیط زیست نمی زند. بر این اساس به مس تبدیل شود.


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی امل از مخالفت اداره منابع طبیعی با ایجاد معدن چلاو خبر داد و گفت: این معدن با توجه به اینکه منطقه جنگلی است و بیش از سه معدن ظرفیت ندارد، اعلام کرد. اقدامات مخالف او

وی ادامه داد: با اعتراض متقاضی، تجدیدنظرخواهی به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود، در مرحله بدوی تصمیمات آنها پذیرفته نمی شود و مجددا در تجدیدنظرخواهی رد می شود، اما کارشناس با رسیدگی مجدد و صدور حکم موافقت می کند. صادر خواهد شد.

عباس زاده گفت: برای ارائه مدارک و دلایلی که اصلا کارشناسی نیست، کارشناسان گرفته شدند، به عنوان مثال می گفت شرایط برای رشد وجود ندارد در حالی که در سال های گذشته در بالادست نهال می کاشتیم.

وی عدم دسترسی را یکی از مشکلات ساخت معدن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از یک طرف باید مسیر را مشخص می کردند، نمی توانستند با هلیکوپتر وارد معدن شوند، باید از هر طرف راهی پیدا می کردند. وارد بستر رودخانه شدیم. اینجا توسکا است و طبیعت را باید از بین برد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی امل به دستور دیوان عدالت اداری مبنی بر ایجاد معدن اشاره کرد و افزود: با از سرگیری روند، درخواست آنها محقق می شود و موظف به تحویل سپرده خواهیم بود. “

وی تاکید کرد: تصمیمات قضایی لازم الاجرا است، تنها راه این است که رئیس قوه قضائیه رای را به هم بزند یا رای به تجدیدنظر بدهد که امیدوارم این اتفاق بیفتد و وارد شود.

عباس زاده با اشاره به مشکلات معدن در منطقه چلاو خاطرنشان کرد: این منطقه جزء طرح جنگلی شرق هراز است که قسمت بالای آن در گذشته نهال کاری شده و بسیار فشرده خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر اینکه از رشد درختان و پوشش گیاهی جلوگیری می کند و آسیب جدی به آنها وارد می کند، زندگی مردم منطقه و آلودگی خاک جاده هراز را نیز مختل می کند.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه اکوسیستم منطقه از بین می رود، تاکید کرد: اکوسیستم به ظرفیت بیش از حد منطقه واکنشی نشان نمی دهد، به لحظه ای غیرقابل برگشت می رسیم و پوشش گیاهی با استخراج یقینا عوارض غیر قابل پیش بینی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ریزش سنگ در پل منگل از دو طرف یکی از عوامل فعالیت معدنی است، پوشش گیاهی منطقه از بین رفته و اکوسیستم منطقه آسیب دیده است.
عباس زاده با اشاره به ایرادات دیگر به لیسانس خاطرنشان کرد: لیسانس در محل انجام می شود اما جایی که بعداً پاس می شود 100 تا 200 متر است.

وی به تکرار فعالیت های معدنی مشابه اشاره کرد و افزود: معادن دیگری هم بودند که در دادگاه رای دادند. وقتی معدن تحویل می شود باید تعریف شود و به حالت عادی برگردد تا پوشش منطقه بازگردد که متاسفانه این صادرات


احمدرضا حق پور کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کشور ما در خط مقدم فرسایش خاک در جهان قرار دارد، گفت: وجود معادن در طبیعت زیستگاه بسیاری از جانوران را از بین می برد، پیدایش گرد و غبار و سیل یکی از آسیب های آن است. معادن .

وی وجود معادن فراوان در محور هراز را با عملکرد غیراصولی مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: این معادن تهدیدی برای محیط زیست منطقه محسوب می شود و هر از چند گاهی شاهد بسته شدن و باز شدن آنها هستیم.

این بوم شناس اولویت امروز را صرفا اقتصاد دانست و گفت: تضاد همیشگی محیط زیست با معادن به دلیل بی توجهی به محیط زیست است. متأسفانه فقط منافع مهم است و آسیب به محیط زیست مهم نیست.

وی تصریح کرد: نابودی گونه های گیاهی و جانوری، آلودگی رودخانه هراز، تخریب کوه ها، صدای انفجار و محاسبه خسارات در ازای توجیه اقتصادی به فراموشی سپرده می شود.

خاکپوربا اصل 50 قانون اساسی را مهم دانست و اقشار جامعه و نهادها را موظف به حفاظت از عرصه های طبیعی دانست و گفت: علیرغم استخراج میلیاردی معادن، هزینه تعمیر و بازسازی کم است. به خزانه واریز می شود، باز هم این مبلغ صرف امور دیگری می شود و خارج از چرخه طبیعت رها می شود و عملاً سطح برداشت شده به حالت اولیه باز نمی گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید