زنان البرزی نسبت به سال قبل ۷۸ درصد رشد اهدای خون ثبت کردند


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879546

زهره اسدی گفت: خوشبختانه مشارکت بانوان در اهدای خون چشمگیر بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 78 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهره اسدی کارشناس بهداشت یکی از مراکز اهدای خون استان گفت: اهدای خون در البرز 30 درصد افزایش یافته است. «این آمار نسبت به سال های گذشته بسیار درخشان است و مشارکت بانوان در این دوره از اهدای خون چشمگیر است.

وی ادامه داد: در این مدت 614 زن اهدای خون کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال 78 درصد افزایش داشته است.

اسدی افزود: هر زن سالم در رده سنی 18 تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می تواند اهدای خون را انجام دهد، زنان قبل از یائسگی می توانند حداکثر سه بار در سال و هر بار 450 میلی لیتر خون اهدا کنند.

این کارشناس گفت: امروز یکی از مهمترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهداکنندگان کاهش مشارکت زنان در این امر خداپسندانه است.

وی گفت: در کشور ما یکی از مهم ترین عوامل کاهش مشارکت زنان در اهدای خون، ترس از کم خونی و ترس از آلوده شدن سوزن های اهدایی است، در صورتی که همه خانم ها کم خونی دارند و به راحتی می توانند اهدا کنند.

اسد تاکید کرد: مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می دهد که به دلیل تمایل کمتر زنان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به زندگی سالم، اهدای خون توسط زنان یکی از سالم ترین منابع خون است.

این کارشناس افزود: برای اطمینان از سلامت داوطلبان فاصله زمانی مجاز بین زمان اهدای خون حداقل 8 هفته است. با توجه به تفاوت های جسمانی زن و مرد، تعداد اهدای خون مجاز برای مردان 4 بار در سال و 3 بار در سال است. زمان برای زنان نوبت رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمار مشارکت زنان در اهدای خون نشان می دهد که در جامعه روشنگری صورت گرفته و زنان البرزی نگاه مثبتی به اهدای خون دارند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید