زنان در دوران پهلوی جایگاه و ارزشی نداشتند/ پیشرفت زنان در همه ابعاد بعد از انقلاب

ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804641

این کارشناس امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بار دیگر به او مقام زن داده است، گفت: در دوران پهلوی زن هیچ جایگاه و ارزشی نداشت و مانند عروسک خیمه شب بازی بود، اما از آن زمان بغداد انقلاب را پیش برد. در همه ابعاد.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، نیمی از جمعیت ما را زنان تشکیل می دهند. در 40 سال گذشته برخلاف دوران رژیم ستمشاهی که زنان ایرانی مانند زنان غربی به دنبال تجسم شهرت و برانگیختگی جنسی بوده اند، تلاش شده است تا از فرصت ها و استعدادهای فراوان زنان برای کمال جامعه استفاده شود.
در فرهنگ پهلوی و در سالهای حکومت شاهنشاهی در ایران، زنان با دو گزینه نمایندگی داشتند. یا زن باید از حق رای، حق تحصیل، حق برخورداری از موقعیت اجتماعی در خانه های بسته محروم می شد، اما با ظهور انقلاب اسلامی، جایگاه و ارزش یک زن را به دست آورد.
یکی از بزرگترین وجه تمایز جمهوری اسلامی این است که در سایه این نظام مقدس، زنان دانا، فرهیخته، فرهیخته و ممتاز در جامعه ما رشد فکری و عملی کرده اند.

9b765ec8 cea1 4e8f 985e 8073fbecd275 خبر خاکستری

استفاده ابزاری از زن
از این رو معصومه ظهیری; کارشناس زن و خانواده و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به وضعیت زنان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب گفت: خداوند همه انسان ها را یکسان آفریده و آنها را گرامی می دارد اما در طول تاریخ بشر بر اساس به مکاتب و سلایق انسان و حکومت حاکمان توسط هر دو جنس سرکوب می شود.
وی ادامه داد: گاهی به عنوان آپارتاید نژادی; برتری نژادی نسبت به سایر نژادها، که گاهی آپارتاید نامیده می شود، تبعیض جنسی. آنها یک جنس را بالاتر از جنس دیگر و دیگری را در پایین قرار می دادند.

در عصر کشتی گیران، زنان مانند عروسک بودند / زن در دوران کشتی گیران جایگاه و ارزشی نداشت.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در فرهنگ پهلوی و در سال های حکومت شاهنشاهی در ایران، زن با دو راه آشنا شد. فرنگی مآبی و با همین نگاه به استفاده ابزاری و تغییر ارزش های زنان و پرهیز و نهی و نگاه های ارتجاعی به زنان همراه شود. یا باید زن را از حق رای، حق تحصیل، حق موقعیت اجتماعی در خانه محروم می‌کرد، یا باید از او برای تبلیغ فروش آدامس به عنوان عروسک استفاده می‌کرد. فیلمبرداری شد و با چشم غیر مسلح ارائه شد.
وی افزود: زنان در طول تاریخ فراز و نشیب های مختلفی را تجربه کرده اند. گروهی از زنان که در خلوت، سنت و دوران بازنشستگی دچار محرومیت شدند و برخی هم که این ارزش ها را از دست دادند، به همین دلیل مجبور شدند سر تا پا بروند.

81a865d6 4ebf 44e4 9413 5284c129bb71 خبر خاکستری

انقلاب اسلامی او را به مقام زن بازگرداند
ظهیری گفت: در این میان انقلاب اسلامی آمد و الگوی سومی را معرفی کرد و شاخص جدیدی به نام زن انقلابی که با ارزش های انقلاب رشد کرده و حقوق مجهول او بازنگری شد و این برابری یعنی داشتن حقوق و جایگاه اجتماعی. و احترام.” .
وی گفت: این سومین مدلی بود که یک زن بر اساس استعداد، توانایی، توانایی، شخصیت و در رقابت مثبت با جنس مخالف وارد عرصه های فردی، خانوادگی و اجتماعی می شود.

نگاه ویژه امام خمینی به جایگاه و ارزش زن
کارشناس زن و خانواده وی با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره ارزش و جایگاه زن گفت: امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و احیاگر شخصیت زن، نگاهی خاص و ویژه داشتند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب عده ای رای دادن به زنان یا قرار دادن زنان در معرض انتخابات و یا نماینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان بودن را حرام کردند اما امام خمینی (ره) می فرمایند مرد از دامن زن برمی خیزد. و در انقلاب اسلامی نقش زنان به این صورت قابل توجه است که در دوره هایی زنان پیشتاز و رهبر بوده اند، مانند 17 شهریور یا جریان زنان چهار مرد قم که من می دانم خمینی مستقیماً به آنها اشاره می کند.

9c36c71d cc45 4aa0 928c 93b6b97b58d9 خبر خاکستری

پیشرفت زنان در همه ابعاد بعد از انقلاب
ظهیری افزود: همه نرخ های رشد در نمودار زنان پس از انقلاب خوب است مانند حضور زنان در دانشگاه ها، آموزش عالی، تحصیل در مناطق فقیرنشین، حضور زنان در مشاغل مختلف مانند پزشکی و تخصصی، حضور زنان زنان در رشته های مختلف ورزشی، حمایت از زنان در ورزش، رشد اقتصادی و دارایی زنان، سلامت و…
وی گفت: پس باید گفت که از انقلاب تاکنون در بحث ورزش بانوان و امکان ورزش همگانی و امکان ورزش حرفه ای قدم های خوبی برداشته شده است. همچنین در بحث هنر در بحث آموزش عالی نیز شرایط خوبی فراهم شده است به طوری که درصد زنان در رشته تحصیلات عالی و تحصیلات تکمیلی از مردان بیشتر شد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از نظر امکان تحصیل رایگان برای همه بانوان و امکان تحصیل مجدد برای بازماندگان، در بحث سوادآموزی رشد زیادی داشته ایم. اگر آنها را به عنوان دستاوردها قرار دهیم، دستاوردهای بسیار خوبی هستند.
وی افزود: برنامه زمانبندی فعالیت های بانوان در هر جهت و بعد نسبت به قبل و بعد از انقلاب افزایش چشمگیری داشته و در برخی موضوعات 100 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید