زیبایی تنگه رازیانه


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817559

رازیانه تنگ دره ای عمیق و باریک است که در میان اراضی سرسبز استان ایلام قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، رازیانه تنگ یکی از مناطق گردشگری و یکی از پدیده های مهم زمین شناسی ایلام است که در سال 1388 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

در جاده ایلام به درشهر بعد از روستای چنارباشی، تنگ رازیانه دو متر طول دارد. مساحت تعیین شده برای کار حدود 30 هکتار به صورت طولی و مارپیچ به طول 3 کیلومتر و حداکثر عرض 5 متر در دامنه کبیرکوه می باشد.

در داخل این دره عمیق و باریک که در برخی نقاط عرض آن به یک متر می رسد، آبی کم عمق و عرضی جاری است که در مقابل دیوارهای بلند 15 تا 30 متری با اشکال و بریدگی های طبیعی آرام و روان است. تعامل اجزای طبیعت را به زیبایی نشان می دهد. آب داخل تنگه از سراب گرو سرچشمه می گیرد و در تابستان بسیار کم است و آب آن در زمستان و بهار پیوسته و بدون وقفه است. اینجا آب و خاک در کنار هم نقشی بی بدیل خلق کرده اند که انسان را به حیرت وا می دارد.

در رازیانه تنگ می توانید آثاری از دوران مختلف را ببینید که بر جذابیت آن می افزاید.

این رشته برای محققان زمین شناسی و هیدرولوژی و زمین شناسی آب های زیرزمینی (هیدروژئولوژی) بسیار جالب و مفید است. از سوی دیگر، تنگه شوید می تواند زیستگاه مناسبی برای پرندگان و خزندگان مهاجر و بومی منطقه باشد، چرا که موقعیت طبیعی و شرایط خاص اقلیمی و ریزاقلیمی آن، تمامی شرایط لازم را برای زیستگاه طبیعی و ذخیره حیات وحش فراهم می کند. (ریزاقلیم کوچکترین واحد اقلیمی از نظر بافت، رنگ، شیب و نوع خاک است)

رازیانه تنگ در صورت درمان مناسب و شرایط این منطقه فرصت های ویژه ای برای بوم گردی و گردشگری دارد.


شوید را محکم رول کنید

مراد من نیا کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ماده روی دیواره های باریک رازیانه آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. ارتفاع دیوارها و همچنین عبور آب از تنگه عبور از داخل را دشوار می کند. بهتر است روی آن راه بروید و شوید را از بالا تماشا کنید. اما اگر قدرت بدنی و لباس و کفش مناسب (تجهیزات کوهنوردی) دارید، به دنیای درونی تنگه رازیانه بروید و بر روی رودخانه ای باریک و کم عمق قدم بگذارید و از فضای بسیار دیدنی و جذاب آن لذت ببرید. هرچه بیشتر بروید، تاریک‌تر می‌شود و ممکن است کمی بترسید، اما همه اینها بخشی از این سفر جذاب و لذت‌بخش است که همیشه به یاد خواهید داشت.


دلیل تشکیل نزدیک شوید

منت ادامه داد: با دیدن منظره باورنکردنی کوپر تنگ برای مردم این سوال پیش می آید که چگونه این منطقه چنین شکلی به خود گرفته است؟

وی افزود: علت این پدیده زمین شناسی در ابتدا زلزله و پاره شدن لایه ضخیم آهک (مرتبط با دوره اولیگومیوسن) بوده که باعث ایجاد درز و ترک می شود. سپس عوامل دیگری مانند فرسایش، اختلاف ارتفاع و شیب تند قسمت پایین و فوقانی، وضعیت توپوگرافی خاص و عواملی مانند بارندگی و پوشش گیاهی متنوع، همه در کنار هم منجر به تشکیل رازیانه شد.

این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اجرای فعالیت‌های آب‌های زیرزمینی و هیدرولوژیکی و ژئوهیدرولوژیکی موجب تعمیق درزها و شکاف‌ها شده و در طول سالیان متمادی اثری بی‌نظیر و بی‌نظیر در این منطقه از سرزمین ما ایجاد کرده است. رسوبات فوقانی تنگه ثابت می شود که رسوبات مربوط به دوره سوم و چهارم زمین شناسی (مونوزوئیک-آنتروپوزوییک) می باشد.


b6a5e88d 577b 4b0d bd79 aef58a63195e خبر خاکستری


%D8%AA%D9%86%DA%AF %D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%870 خبر خاکستری


نام باریک شوید

مینت نیا گفت: شوید گیاهی معطر و دارای خواص درمانی فراوان است. شوید دارای گل ها و خوشه های زرد رنگی است که در ایران وحشی و کشت می شود.

وی افزود: به همین دلیل این تنگه را شوید نام گذاری کردند و شوید زیادی در اطراف آن دیده شده است.


گونه های جانوری و گیاهی رازیانه

این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: جریان آب در داخل تنگه و باریک بودن داخل آن باعث نمی شود جانوران در داخل تنگه زندگی کنند.

این تنگه دارای دو اکوسیستم است:

الف) اکوسیستم داخلی پوشیده از گیاهان نیمه آبزی

2) اکوسیستم بیرونی به دلیل مجاورت با رشته کوه مملو از گونه های گیاهی است.


files destinations raziyaneh 2606 mm5%5B148c8a8365b3f1157283f3485c9ba39c%5D خبر خاکستری


تفاوت نزدیک با تنگه

وی یادآور شد: تنگ و تنگه با یکدیگر متفاوت هستند که گاهی به اشتباه استفاده می شود. تنگ دره هایی باریک و عمیق با دیواره های شیب دار و شیب دار مانند تنگ وشی است. اما تنگه نواری است بین دو دریا که آبهای دو دریا مانند تنگه هرمز را به هم متصل می کند.


امکانات موجود در منطقه

گمرک گفت: متأسفانه هیچ گونه امکانات رفاهی در این منطقه وجود ندارد و باید هر آنچه را که نیاز دارید از شهر تهیه کنید.


بهترین فصل برای سفر

منت نیا همچنین یادآور شد: این تنگه به ​​دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی در تمام فصول سال قابل بازدید است.

بهار: بهار به دلیل آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز منطقه بهترین زمان برای بازدید از رازیانه است. در فصل بهار می توان از چادرهای عشایری منطقه نیز دیدن کرد.

تابستان: در این فصل هوا گرم و آب تنگه کمی گل آلود است.

پاییز: پاییز هوا خنک می شود و باران های فصلی شروع می شود. با توجه به کوتاه شدن روز، بازدید از تنگه باید در اوایل روز انجام شود.

زمستان: در زمستان این منطقه پوشیده از برف است و بازدید از آن دشوار است و باید با تجهیزات و ماشین مناسب به این منطقه رفت.


کجا بماند؟

بیشتر گردشگران در طرح سفر ایلام از تنگ رازیانه دیدن می کنند و اقامت خود را در ایلام می گذرانند.

برخی از گردشگران و صخره نوردان در این دره چادر برپا می کنند و شب را در این منطقه می گذرانند.

نزدیکترین هتل به تنگ رازیانه هتل پلدختر است که می توانید در آن اقامت کنید.


دسترسی به شوید تانگ

تنگ رازیانه در 57 کیلومتری شرق ایلام و در شهرستان بدره در دامنه کبیرکوه (بین کبیرکوه و سیوان کوه) در سه کیلومتری شرق روستای چنارباشی قرار دارد.

برای رسیدن به این اثر طبیعی و ملی باید به شهر ایلام و سپس شهر درشهر رفت. پس از طی حدود 45 کیلومتر و گذر از روستای چنارباشی به تنگ رازیانه می رسید.

سه راه برای رسیدن به این منطقه وجود دارد:

ماشین شخصی: از شهر خود به ایلام و سپس دره شهر بروید و با دیدن تابلوی تنگ رازیانه و سپس کافه تنگ رازیانه ماشین را متوقف کنید.

اتوبوس: ایلام – پل دکتر. از پلدختر به سمت تنگ رازیانه با ماشین محلی حرکت کنید. تنگه فنل در مسیر پل دختر به دره شهر قرار دارد.

هواپیما: تهران – ایلام. مسیر ایلام را با ماشین های محلی یا تاکسی طی کنید.

آثار طبیعی و ملی مانند «شوید تنگ» که در طبقه دوم سازمان بین المللی IUCN قرار دارد باید دارای شرایط خوب و مراقبت و حفاظت ویژه باشد. اما نبود پاسگاه های زیست محیطی در منطقه و نبود نیروهای حفاظتی و استفاده نادرست از مراتع منطقه و عدم توجه به شرایط محیطی و استفاده بی رویه از ظرفیت آن توسط مردم منطقه و از همه مهمتر گذرگاه جاده اصلی. ایلام به دره شهر از طریق این منطقه، یکی از معضلات اصلی «مس شوید» است که بی توجهی به آن منجر به از بین رفتن این اثر طبیعی ارزشمند ملی می شود.


74806198 1f0a 43e6 9fff a6061afbce84 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید