زیرساخت ماشین آلات صنعتی نیاز به نوسازی دارد


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886804

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت باید با در نظر گرفتن ملاحظات کشور و وضعیت ارز، شرکت های داخلی را تقویت و در عین حال ماشین آلات لازم را وارد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رحمت الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، نوسازی و تقویت زیرساخت های موجود در حوزه ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی را موضوعی مهم و ضروری خواند و در این راستا تصریح کرد: در زمینه توسعه صنایع و معادن قطعا ماشین آلات صنعتی نقش مهم و ضروری را در کشور ایفا می کند. با استفاده از ماشین آلات پیشرفته در معدن و صنعت، سرعت، دقت، کیفیت و کارایی کار افزایش می یابد و از طرفی هزینه تولید و هزینه نیروی کار کاهش می یابد.

وی افزود: در بودجه سال 1401 مجوز واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی به دولت داده شد اما اگر دولت تاکنون این کار را انجام نداده ممکن است به دلیل مشکلات بودجه و منبع درآمد آن باشد چرا که مجلس با واردات ماشین آلات معدنی و صنعتی بر خلاف آن در کشور مشکلی ندارد، اما مجلس نیز از این اقدام دولت حمایت ویژه خواهد کرد، زیرا منجر به تقویت تولید داخلی و افزایش ارز می شود. و از سوی دیگر موجب توسعه و نوسازی زیرساخت های معدنی و صنعتی کشور خواهد شد.

نماینده مردم نطنز در شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در واردات این گونه ماشین آلات گفت: با توجه به اینکه دولت در زمینه واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی با محدودیت های مالی مواجه است، می توان از ظرفیت تجار خارجی و واردکنندگان قانونی برای رفع نیازها. کشور را با چنین ماشین هایی تقویت کنیم، البته دولت باید بر کار بخش خصوصی نظارت کند تا در این صورت رانت و فساد ظاهر نشود.

پوربادی ادامه داد: متأسفانه شرکت های خارجی به بهانه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، نمایندگی های خود را از کشور خارج کرده و تمامی تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند. در حال حاضر مشکلی با بازگشت این گونه شرکت ها نداریم، اما باید توجه داشته باشیم که چنین تجربیاتی تکرار نمی شود و به بهانه های مختلف نمی توانند به راحتی از کشور خارج شوند.

وی تاکید کرد: البته تعدادی ماشین آلات معدنی و صنعتی مشابه نمونه های داخلی در ایران وجود دارد و نیازی به واردات آن نیست، اما برخی دیگر هستند که در داخل و به منظور افزایش نرخ رشد معادن کشور بومی سازی نشده اند. و بخش صنعتی، او بهتر است. وارداتی از کشورهایی که به آنها اعتماد داریم و با آنها کار می کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که ارتباط واردات ماشین آلات صنعتی با ارز در کشور چیست، گفت: اگر ماشین آلات معدنی و صنعتی برای تامین نیاز داخلی وارد شود، خیر کمکی به ورود ارز به کشور نمی کند. کشور، اما اگر دید وسیع تری داشته باشیم و جدای از عرضه باید به صادرات هم نگاه کنیم، می توان گفت که منجر به ارزآوری می شود.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید با توجه به ملاحظات کشور و وضعیت ارزی، بنگاه های داخلی را تقویت کند و در عین حال ماشین آلات لازم را وارد کند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید