سارقان وحشی و با تجربه زیر ذره بین دستگاه قضایی هستند


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904141

سرقت یکی از رایج ترین جرایم در اکثر جوامع بشری است و بخش بزرگی از پرونده های قضایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، سرقت یکی از رایج ترین جرایم علیه اموال مردم است که متاسفانه سهم زیادی از پرونده های قضایی را به خود اختصاص داده است.

سارق با ارتکاب سرقت در عمل سعی در بهبود وضعیت مادی خود با نفوذ به مال دیگری دارد که این امر علاوه بر ایجاد احساس تهدید مالی و جانی در جامعه، موجب هرج و مرج در روابط اجتماعی و بی ثباتی در پایه های آن می شود. سفارش. به مالکیت عمومی تبدیل می شود.

رئیس اداره امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گلمرضا باغ شیرین با بیان اینکه سرقت یکی از جرایم رایج در این استان است، گفت: روند سرقت در این منطقه به نوعی افزایش یافته است. داده ها نشان می دهد که در پنج ماهه امسال با رشد تقریبا 20 درصدی جامعه هدف در این حوزه مواجه بوده ایم.

وی بیان کرد: در گذشته جامعه هدف را سارقان حرفه ای و سابقه دار تشکیل می دادند که دست به سرقت زده بودند و در حال حاضر متأسفانه 56 درصد از سارقان مراکز آموزشی و پرورشی را سارقان بار اول تشکیل می دهند که دارای سابقه ارتکاب سرقت در گذشته جرمی مرتکب نشده بود، به طوری که در سال 1401 حدود 56 درصد سارقان از این نوع بودند که منجر به افزایش 14 درصدی موارد سرقت شد.

به گزارش باگ شیرین; این میزان افزایش نشان می دهد که روند کشف و دستگیری مجرمان و محکومان سرقت به خوبی انجام می شود، اما متأسفانه از یک سو به این معناست که بخش خصوصی یا شرکت های خدماتی همچنان الزامات پیشگیرانه سرقت را رعایت می کنند. و جدی گرفته نمی شوند و نتیجه آن روند رو به افزایش پرونده های سرقت است.

وی ادامه داد: بر اساس جلسه ای که در تهران برگزار شد، مقرر شد کمیته پیشگیری و هماهنگی وقوع سرقت در استان ها و شهرستان ها تحت عنوان «ستاد پیشگیری و مقابله با سرقت» تشکیل شود که بیش از 87 شرح وظایف برای 23 نفر دارد. متولیان امر در این حوزه دیده شده اند و اگر این اتفاق بیفتد، ورود پرونده به دادگاه های سرقت، محکومیت در مراکز آموزشی و پرورشی و تعداد متهمان در مراکز سرقت پلیس کاهش می یابد.

معتادان مواد؛ یکی از دلایل اصلی سرقت در سیستان و بلوچستان

رئیس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان علاوه بر ماده فوق اظهار داشت: راهکارهای متعددی در این طرح از جنبه های رشد و فعالیت های جامعه محور با پیوست های آموزشی و فرهنگی به راهکارها و موقعیت های پلیسی دیده می شود. -پیشگیری های معطوف به پیشرفت های عینی و قضایی یا نوعی تاکید بر استراتژی آماده سازی سارقان حرفه ای و باتجربه. همچنین مقوله ایجاد فرصت های شغلی در طرح تشکیل کمیته هماهنگی و پیشگیری از سرقت نیز دیده می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از عوامل اصلی سرقت در سیستان و بلوچستان را معتادان متجاهر عنوان کرد و گفت: در صورتی که این طرح با جمع آوری همراه شود متأسفانه طیف وسیعی از سرقت های خرد و اموال عمومی در این دسته قرار می گیرد. حفظ و درمان معتادان متجاهر، می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از سرقت‌های خرد و اموال عمومی را کاهش می‌دهد.

این مسئول تصریح کرد: در حوزه سرقت های خشن و خشن بانک اطلاعاتی از سارقان حرفه ای و سابقه دار به نحوی تهیه شده است که اقدامات برای نظارت و دستگیری این افراد عامل بسیار موثری در این زمینه تلقی می شود. بنابراین روند جمع آوری سلاح و مهمات و مقابله با صاحبان آن در پیشگیری از سرقت های خشن موثر و مثمر ثمر است.

باغ شیرین افزود: کمیته هماهنگی پیشگیری از سرقت سیستان و بلوچستان به ریاست رئیس کل دادگستری جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم را با محوریت نظارت بر دلالان، حذف مغازه های ضایعات حاشیه زاهدان، تهیه بانک اطلاعاتی سارقان برگزار کرد. تعامل مستقیم اطلاعات و پلیس زندان برای نظارت و کنترل کلیه مجرمان سابقه دار، افزایش گشت های تلفیقی شرکت های توزیع نیروی برق. آب و فاضلاب. شهرداری. شرکت ارتباطات و گاز در راستای گشت های شبانه برای پیشگیری موقعیتی، آموزش عمومی و راهبردهای کاهش سرقت برجسته شد.

به گفته وی؛ ممنوعیت مرخصی سارقان حرفه ای و سابقه دار، رابطه آموزنده و بازدارنده با سارقان خشن و مسلح، برخورد با مجرمان حرفه ای و سابقه دار خارج از نظم، ایجاد شعب ویژه رسیدگی به موارد سرقت، اعمال ضریب ایمنی برای طراحی مسکونی تجاری و صنعتی شناسایی اتباع خارجی و تکمیل بانک اطلاعاتی آنها، تهیه بانک ژنتیک باند سارقان، شناسایی سارقان و توسعه مراکز پایش از دیگر عوامل موثر در دستور کار است.

رئیس امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: روشنایی معابر و برخورد جدی با عوامل و خریداران اموال مسروقه نیز در این زمینه موثر است. اگر بازار خرید اموال مسروقه را حذف کنیم، انگیزه سرقت اموال را عملاً از بین خواهیم برد و فعال سازی مستمر مدیریت پسماند خانگی در تحقق این امر مؤثر خواهد بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید