سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان گام بلندی برای جهش نمایشی استان برمی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ بسیج که همواره در عرصه های مختلف پیشگام رشد ملت بوده است، این بار در عرصه هنر گام برداشت و برنامه ای منسجم و قانع کننده برای رشد استان و کشور طراحی کرد. «چرخه بزرگ شناسایی استعدادهای تئاتر در استان اصفهان» نام برنامه ای است که به همین منظور توسط سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان تهیه شده است.

برای آشنایی بیشتر با این چرخه هنری گفت وگویی را با حجت الله سلطانی، دبیر چرخه استعدادیابی آماده کرده ایم:


در مورد کل چرخه برای ما بگویید، در آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

– این چرخه یک فرآیند آموزشی- رقابتی است که پیش از این به صورت پایلوت با عنوان یاوران حسینی در حوزه شبیه سازی توسط بسیج هنرمندان روستایی محقق شد. روند شناسایی استعدادهای تئاتری که برنامه ریزی کرده ایم بر پنج محور است.

محور اول، محور مهارت آموزی است و شامل آموزش های مهارتی است که هنرجو برای خلق یک اثر هنری باید آن ها را کسب کند.

محور دوم، محور اندیشه است که در این محور به صورت فکری و اندیشمندانه مسائلی از هنر حقیقت تبیین می شود که مورد توجه رهبر انقلاب نیز هست، زیرا هنرمند ما باید بتواند راه درست را بیابد. دشمن خوب و در فضای زهرآگین رسانه باشد.

محور سوم، محور رسانه است و مربوط به زمانی است که هنرمند به حدی از توانایی می رسد و باید از طریق ظرفیت رسانه معرفی شود که در این زمینه نیز خواهان همکاری رسانه ها در سطح استان هستیم.

محور چهارم، محور نقش آفرینی است و مربوط به زمانی است که دانش آموز ما به سطح خاصی از رشته خود می رسد و در این مرحله باید بستری برای او فراهم شود که بتواند هنر خود را ارائه کند و در یک اثر هنری نقش آفرینی کند. موضوعات مختلفی دارد. برای این منظور در نظر داریم اجرای زنده خیابانی یا رژه هنری شهید آوینی.

محور پنجم، محور سازمانی مربوط به تامین آینده، مسائل معیشتی و بیمه هنرمندان و فضایی است که به هنرمندان خدمات ارائه می کند. در همین راستا بسیج هنرمندان برای تمامی هنرمندانی که در این چرخه شرکت کرده اند و ارزیابی اولیه ترم های مختلف را دریافت کرده اند گواهی صادر می کند و این موضوعات را ردیابی می کند.


دانش آموز در این چرخه چه مراحلی را طی می کند؟

– هر دانش آموز پس از ثبت نام در این چرخه استعدادیابی در مرحله اول استعدادیابی و با توجه به سطح مهارت ها و توانایی های خود در گروه های مختلف که سطوح مهارتی متفاوتی دارند طبقه بندی می شود. سپس این دانشجویان در سمینارهای حضوری نیم روزه و یک روزه که با راهنمایی اساتید این حوزه برگزار می شود، شرکت می کنند. پس از این مرحله، دانش آموزان تحت آموزش های تکمیلی در فضای مجازی زیر نظر مربیان از پیش آموزش دیده خواهند بود.

در این سیکل پنج ترم طراحی شده که هر ترم آن دارای چهار مرحله است. هنرجویان در هر ترم در هر مرحله یک اثر تک یا دوتایی را با راهنمایی استاد راهنما آماده می کنند و پس از پایان هر مرحله آن را در حضور هیئت داوران اجرا می کنند و امتیاز کسب می کنند. توسط معلمان به دانش آموزان آموزش داده می شود زیرا این یک فرآیند آموزشی است نه یک مسابقه و رقابت فقط برای برابری و ایجاد انگیزه است.

در پایان هر نیمسال چهار امتیاز مربوط به چهار مرحله ای که دانشجو گذرانده است در کارنامه وی ثبت می شود که میانگین این چهار امتیاز نمره ترم دانشجو می باشد. در مراسم اختتامیه هر ترم به دارندگان مدرک معتبر هنری و بالاترین کلاس ها جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.

در پایان هر ترم در صورتی که دانشجو علاقه مند به ادامه شرکت در این فرآیند آموزشی باشد، در ترم بعد ثبت نام کرده و به کسب مهارت های بیشتر ادامه می دهد.


برای این دوره چند ترم برنامه ریزی کرده اید؟

– این سیکل برای پنج ترم برنامه ریزی شده است که هر ترم آن پنج ماه به طول می انجامد. ترم اول چرخه جست و جوی تئاتر اصفهان از تیرماه آغاز شد و حال و هوای جدیدی در عرصه هنر ایجاد خواهد کرد.


چرا ابتدا تئاتر را برای این روند انتخاب کردید؟

– دو دلیل باعث شد که تئاتر اولین انتخاب ما برای قرار گرفتن در این روند استعدادیابی و پرورش باشد.

اولین دلیل اهمیت تئاتر در استان اصفهان و کشور است. رهبر انقلاب تئاتری به منبر معروف است و می دانیم که تئاتر می تواند در عرصه جهاد بسیار مفید و موثر باشد. در استان اصفهان نیز هنرمندان صاحب نامی در عرصه تئاتر داشتیم، اما اکنون فضای حاکم در تئاتر استان و البته کشور، فضای مطلوب و فضای مورد نظر انقلاب و در سطح جمهوری اسلامی نیست. .

دلیل دیگر برگزاری جشنواره سراسری تئاتر بسیج در سال 1401 است و می خواهیم این چرخه پشتوانه ای برای این رویداد فرهنگی و هنری باشد.


آیا تصمیمی برای گسترش این روند در سایر رشته ها دارید؟

– بله، در حال حاضر در حال پرورش چرخه استعدادهای سینمایی هستیم و قصد داریم در آینده این دوره را برای عکاسی و فن بیان برگزار کنیم. امیدواریم چرخه استعدادهای سینمایی را در نیمه دوم سال آغاز کنیم.


علاقه مندان به تئاتر چگونه می توانند ثبت نام کنند و وارد این چرخه شوند؟

علاقه مندان به این رشته هنری می توانند تا پایان تیرماه با ارسال پیامک به شماره 66003136 و یا مراجعه به دفتر بسیج هنرمندان مجتمع فرهنگی هنری فارسچیان در ساعات کاری و یا ارسال پیام به آدرس چرخه استعدادیابی تئاتر ثبت نام کنند. ایتا یا روبیکا با شماره 09164433800 برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کنید. همکاران ما از سازمان بسیج هنرمندان در اسرع وقت با آنها تماس گرفته و ثبت نام را تکمیل خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید