سازمان فنی و حرفه ای در عصر جدید در حال تحول است

وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری 2 میلیون نفر جمعیت، سازمان اجتماعی بیش از یک میلیون و 750 هزار نفر و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای میلیون ها مخاطب دارد و 96 هزار تعاونی فعال در تعاونی دارد. بخش، که همه آنها مخاطبان ما هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره سهم ویژه این وزارتخانه در ایجاد اشتغال گفت: در این وزارتخانه دو وظیفه داریم یکی هماهنگ کننده سازمان ها و نهادها است، زیرا اشتغال و تولید هر دو طرف یک هستند. سکه و این وزارتخانه دبیر شورای عالی اشتغال است، «و این ما را مسئول می کند، همچنین مسئولیت دوم ما تنظیم رابطه کارگر و کارفرما است.

وی با اشاره به اکوسیستم ملی اشتغال افزود: این اکوسیستم الگویی از تعامل و همکاری بین موسسات مختلف اشتغال است و نتیجه این اکوسیستم این است که در گام اول 26 تفاهم نامه برای تعیین تکلیف دستگاه های مختلف تعریف شد. یک میلیون نفر. «850000 شغل برنامه ریزی شده ما محقق خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه وظیفه وزارت کار نظارت بر چرخش اکوسیستم های اشتغال است، گفت: برای اطلاع از آمار بیکاری در کشور ابتدا باید به تعاریف مختلف شغل توجه کرد.

وی ادامه داد: برخی افراد کم کار هستند و جمعیتی بین 2 میلیون نفر دارند. این آمار اشتباه نیست، اما بحث اشتغال و بیکاری در کشور عمیق تر است و ما اولویت های دیگری داریم، مثلاً کسانی که از کار ناامید هستند. متاسفانه آمار دقیقی از اشتغال و بیکاری در کشور نداریم.

وی با اشاره به سیستم اشتغال ایران افزود: برآورد ما این است که حدود 2 میلیون نفر از کاریابی ناامید در کشور داریم که جزو بیکاران هستند و اگر اقتصاد کشور بهبود پیدا کند، سر کار خواهند رفت.

عبدالملکی ادامه داد: علاوه بر این 2 میلیون نفر نیمه وقت هستند و ساعات کاری کمتری دارند که می توان گفت بهتر است اما هدف ما اشتغال شایسته است. جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور حدود 800 گروه هستند و وضعیت های متفاوتی دارند و برای آنها اشتغال در اکوسیستم ملی برنامه ریزی می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل اشاره کرد و گفت: این تعداد شغل هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی است و دولت در این زمینه مدیریت و بخش است. موانع را برطرف می کند. «بخش خصوصی کار مهمی را انجام می دهد.

وی همچنین با اشاره به دلایل شکست برخی از طرح های اشتغال در گذشته، افزود: برخی از چرخه های اشتغال زایی در گذشته رعایت نمی شد، اما در اکوسیستم اشتغال به تمامی چرخه ها از جمله بازاریابی توجه شده است. مهارت ها. آموزش در کار در نظر گرفته می شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه به آموزش و مهارت نیروی کار اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد داوطلبان هنرستان های فنی و حرفه ای ما فارغ التحصیل دانشگاه هستند زیرا دانشگاه به آنها مهارت نداده است و بیشتر آن ها دریافت آموزش مهارت‌ها دشوار است.

عبدالملکی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای در دوره جدید در حال تحول است، افزود: واحدهای آموزشی به نام جاور داریم که در کنار واحدهای صنعتی و با کمک واحدهای صنعتی راه اندازی می شود و در همین مدت کمتر از 3 ماه از زمان ما می گذرد. کار ما را آغاز کرد، بیشتر ایجاد شده توسط 200 واحد جدید.

وی در ادامه تسهیل صدور پروانه آموزشگاه های فنی و حرفه ای را در دستور کار قرار داد و گفت: در حال حاضر مجوز آموزشکده های فنی و حرفه ای ظرف سه روز کاری صادر می شود و این روند هشت ماه به طول می انجامد.

عبدالملکی گفت: تاکنون 54 برابر مجوزهای صادر شده در 6 ماه گذشته یعنی. حدود 1080 مجوز جدید. در این فرآیند، ضمانت مجوز سه روزه به این صورت است که در صورت عدم صدور مجوز در مدت سه روز، مجوز پس از سه روز به صورت خودکار صادر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این چرخه سخت گیری های قبلی را به سخت گیری های پس از بازنگری تبدیل کرده ایم، یعنی ابتدا مجوز به صورت سیستمی صادر می شود و سپس همکاران ما برای آزمون و بررسی داوطلبان را پیگیری می کنند.

وی افزود: البته تسهیل در صدور مجوز مدارس کار مافیا را کنار گذاشت چرا که برخی از مدارس مجوزهای خود را 2 میلیارد تن تبلیغ کردند و فروختند که با سیستم جدید این موضوع حذف شد.

عبدالملکی همچنین به مناسب سازی رشته های دانشگاهی اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی از مصوباتی که داشتیم بحث همکاری وزارت علوم و وزارت کار برای نوعی آمایش سرزمین در رشته های تخصصی بود. موسسات آموزشی باید ظرف مدت 6 ماه برنامه خود را برای اصلاح نظام مهارت آموزی با توجه به نیازهای سرزمینی تهیه و به دبیرخانه استخدام اعلام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی دیگر از برنامه حمایت از کارگران افزود: دو شورای بسیار مهم در وزارت کار داریم که یکی شورای عالی کار و دیگری هیات امنای این وزارتخانه است. کارگری سازمان تامین اجتماعی و صندوق های مربوط.

وی ادامه داد: گام مثبت ما در جهت سه جانبه گرایی این بود که در شورای عالی کار دو نفر باید با انتخاب وزیر کار و تایید هیئت وزیران که همیشه وزیر بوده اند، انتخاب شوند. در این دولت یکی وزیر صنعت، معدن و تجارت است دوم، وزیری انتخاب نمی شود و فردی خارج از دولت انتخاب می شود که وکیل باشد.

وی همچنین به جلسه ماهانه شورای عالی کار اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مجتمع های دولتی قانون کار رعایت نمی شد و به همین دلیل به همه اعلام کردیم که قانون را رعایت کنند و برنامه جامعی برای بازرسی ها و بازرسی های دولت داریم. “ما شروع می کنیم.

عبدالملکی در ادامه به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه این سازمان دچار کسری شده است، گفت: کل درآمد تامین اجتماعی از محل حق بیمه 18 هزار میلیارد تن و هزینه های آن 24 هزار میلیارد تن بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بخشی از کسری بیمه از سود واحدهای تجاری تامین می شود و بخشی دیگر کمک های دولتی است اما برنامه اصلی ما افزایش سودآوری واحدهای بیمه ای و افزایش حمایت است. نسبت، یعنی است. افراد بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند. «تامین اجتماعی و بیمه.

وی در خصوص راهکارهای افزایش بیمه افزود: در این زمینه کارهای زیادی انجام داده ایم از جمله اینکه میزبانان می توانند بیمه کنند، بنگاه داخلی را تقویت کنند و با افزایش بازرسی ها تعداد بیمه گذاران میلیونی افزایش می یابد. مشاغل به طور خودکار تعداد بیمه گذاران را افزایش خواهند داد.

وی در تشریح اشتغال یک میلیون تومانی گفت: او به کار پرورش کرم ابریشم، تعمیر تلفن همراه و برخی از صنایع دستی مانند دباغی با درآمد کم شروع می شود و البته می دانیم که درآمد کمتری دارند اما به دنبال توسعه خانگی هستیم. کسب و کار تا مردم بتوانند با حداقل سرمایه کار کنند.

عبدالملکی همچنین به پوشش درمان ناباروری در بیمه ها اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که انجام داده ایم پوشش درمان ناباروری در بیمه است. حدود 3 تا 4 میلیون زوج نابارور در کشور داریم که به دلیل گرانی ناباروری دچار مشکل شدند و الان بیمه به آنها کمک می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در توضیح توئیتی که قبلا درباره قیمت دلار منتشر شده بود، گفت: این توییت در زمان انتخابات بود و موضوع گران شدن ارز و کاهش قیمت دلار را در آستانه انتخابات عنوان کردم. و به مردم هشدار داد که مراقب باشند: «کاهش مصنوعی قیمت دلار در آن روزها.

وی در خصوص سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور افزود: بخش تعاون از ادغام این وزارتخانه متضرر شد و باید آن را احیا کنیم چرا که اگر به تعاونی اهمیت بیشتری می دادیم از نظر ادغام بالاتر بودیم. مردم. رفاه. “

عبدالملکی در ادامه به موضوع سعادت انسان اشاره کرد و با بیان اینکه ابتدا باید سعادت مردم را بشناسیم، گفت: ما در این حوزه نظام اجتماعی ایران را داریم که ناقص است. ما بیش از 40 پایگاه داده داریم که وضعیت دارایی افراد را تعیین می کند که به ما امکان می دهد افراد کم درآمد و فقرا را شناسایی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با بیان اینکه با تکمیل نظام اجتماعی برای رفاه بیشتر مردم برنامه ریزی خواهیم کرد، افزود: در حال تهیه گزارشی هستیم که فقر مالی، فقر درآمدی، فقر غذایی و فقر آموزشی را شناسایی می کند. “ما این کار را انجام دادیم و تا اواسط سال 1401 تکمیل می شود، اما باید در نظر داشت که این باید هر روز به روز شود.

دیدگاهتان را بنویسید