سازمان های نظارتی و اطلاعاتی ملزم به همکاری با مجمع تشخیص در مورد سیاست های مشترک بودند

ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922062

نهادهای نظارتی مراجع سه گانه و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در چارچوب وظایف ذاتی خود موظف به همکاری و تهیه گزارش های نظارتی در خصوص اجرا و میزان تحقق سیاست های مشترک شدند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر این اساس شورا در شامگاه چهارشنبه 23 دی 1401 به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور روسای قوه مقننه و قضائیه، دبیر و سایر اعضای شورا تشکیل جلسه داد و بررسی و تصویب شد. مواد آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست های مشترک.

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز با اشاره به سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: سالروز شهادت این سردار رشید اسلام را گرامی می داریم و از خداوند متعال می خواهیم که روح این شهید را محشور کند. پیامبران، صلح و اولیاء.

رئیس مجمع تشخیص استعدادهای درخشان حاج قاسم سلیمانی با اشاره به زندگی و زحمات سردار جانفدا گفت: ایشان عمر خود را در راه خدمت به اسلام و اعتلای ولایت و عزت ملت ایران و شهادت سردار سلیمانی سپری کردند. اتفاق بزرگی برای او و امت بود و اسلامی بود. خداوند برای جهاد در راه خود نتایج بزرگی را وعده داده است و در سوره صف می فرماید: «خداوند کسانی را که در راه صفا می جنگند چنان که پایه های محکمی هستند دوست دارد.» دشمنان مصداق این آیه بودند.

آیت الله آملی لاریجانی با پرداختن به مفهوم «عشق الهی» گفت: مسئله عشق الهی موضوع بسیار مهمی است که مانند محبت بین مردم محدود نیست و اگر کسی مورد محبت خداوند قرار گیرد، دریای بیکرانی وجود دارد. وجودی که به او عشق می بخشد.”

وی با اشاره به روایت کرب نوافل گفت: ببینید خداوند متعال (به خاطر حدیث قدسی) می فرماید: «اگر دوستش داشته باشم، اگر او را دوست داشته باشم، شنونده او را نمی شنوم و نمی شنوم. ببین هر که او را می بیند.» و این شهید بزرگوار با زندگی و جهاد و شهادت خود مصداق این مقام بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فعالیت ها و نتایج تلاش های شهید بزرگوار سلیمانی در منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: تاثیر مهم ایشان در منطقه تقویت عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی بود. او با تلاش و تفکر خود مقاومت را در منطقه احیا، حفظ و تقویت کرد و شیوه مقاومت خودجوش را در سرزمین های اسلامی توسط جوانان این کشورها ایجاد کرد و جریان مقاومت را در عراق، سوریه، لبنان و یمن گسترش داد.

وی با اشاره به مبارزه شهید سلیمانی با اهداف بیگانگان و دشمنان اسلام، افزود: با گسترش مقاومت در منطقه، آمریکایی ها و یارانشان شکست خوردند و به دام افتادند و نتیجه این شد که دشمنی او را به سمت خود بردند. دل کند و او را به شهادت رساند، به این فکر که می توانند راه او را سد کنند، غافل از اینکه روح بلندش راه را برای جوانان توانمند و مستعد هموار کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی با تجلیل از روحیه انقلابی و مقاوم جوانان مسلمان گفت: جوانان زیادی در سرزمین های اسلامی راه شهید سلیمانی را پیموده و نام او را سرافراز کردند، اسلام شکست خواهد خورد و انشاءالله دست سرنوشت ساز خواهد شد. درود بر خاکسترش در روز ولادت و روز شهادتش و در روز مبعوث شدنش.

در ادامه جلسه محمدبکر ذوالقادر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اتکال به عنایت خداوند متعال و در پرتو رهنمودهای رهبری آرزو کرد. فقیه و با تلاش و از خودگذشتگی می توانیم همچنان پرچم این شهید بزرگوار را به اهتزاز در آوریم. بیایید با افتخار از پرچم سرخ آن محافظت کنیم.

در این جلسه ماده پنجم آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام ابلاغ و پس از بحث و بررسی اعضای مجمع به تصویب رسید: «تصمیمات شورای اسلامی، مصوبات ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و شوراهای عالی اجرایی از جمله شورای اقتصاد و شورای عالی اداری و تصویب نامه ها و آئین نامه های مصوب دولت. و سایر مراجع ذیصلاح به هیچ وجه نباید با سیاست های کلی نظام مغایرت داشته باشند. کشف این امر به عهده هیأت عالی نظارت و با رعایت مفاد این آیین نامه خواهد بود. مراجع ذی ربط موظفند موارد فوق را جهت بررسی عدم مغایرت با سیاست های کلی به شورای عالی ارسال کنند و شورای عالی نظارت برای این امر تدابیری را تدوین کرده و می تواند از ظرفیت مراجع نظارتی استفاده کند. این امر موجب غلبه بر اختیارات و اختیارات نظارتی نخواهد شد.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی و تبادل نظر، تبصره ماده 5 آیین نامه نظارت مجلس را تصویب و مقرر شد: «مصوبات شورای اسلامی ناظر بر اجرای مشترکات سیاست ها باید از نظر انطباق با سیاست تایید شوند. به عنوان یک کل در نظر گرفته شود.”

در ادامه جلسه، ماده 11 این آیین نامه در خصوص مدیران ارشد اجرای سیاست های کلی به تصویب اعضای مجمع رسید و به تصویب رسید: «مسئولان ارشد اجرای سیاست های کلی هستند. موظف به ارائه گزارشی از نحوه اجرای سیاست های کلی و میزان اجرای آنها بر اساس جدول زمانی تعیین شده و شاخص های مربوطه و شاخص ها و مدل های نظارتی تهیه و به هیأت عالی نظارت ارسال می شود. این گزارش ها برای بررسی و اظهار نظر به کمیته های تخصصی مجمع ارجاع می شود.»

پس از بحث و بررسی اعضای مجمع از نظر ماده 12 آیین نامه نظارتی مجمع، «نهادهای نظارتی مراجع سه گانه شامل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، برنامه و بودجه. سازمان و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بنا به درخواست هیأت. ناظران در چارچوب وظایف ذاتی خود ملزم به همکاری و تهیه گزارش های نظارتی به منظور اجرا و دستیابی به سطح سیاست های مشترک هستند. مشروعیت بخشیده است.

ضمناً پس از تبادل نظر موافقان و مخالفان در سالن اجتماعات، مواد 9 و 10 آیین نامه نظارت مصوب هیأت عالی نظارت به رأی گذاشته نشد و بررسی سایر مواد این آیین نامه به جلسات بعدی موکول شد. .

دیدگاهتان را بنویسید