سازوکار محاسبه غیر یارانه ای تعرفه برق برای مشترکان بالارده چگونه کار می کند؟

سازوکار محاسبه غیر یارانه ای تعرفه برق برای مشترکان بالارده چگونه کار می کند؟

روز جدید : آیین نامه محاسبه تعرفه برق مکانیزمی برای عدم افزایش تعرفه برق برای مردم و در عین حال پرداخت غیریارانه ای مازاد بر مصرف به مشترکان پرمصرف اتخاذ کرده است، اما این مدل چیست و چگونه خواهد بود. اون کار میکنه؟

گزارش تفریغ بودجه سال 1399 نشان می دهد که دولت در سال جاری یک میلیون و 600 هزار میلیارد یارانه پنهان فولادی به اقتصاد پرداخت کرده است که 90 درصد آن به یارانه انرژی و به عبارتی از این مبلغ یک میلیون و 400 هزار میلیارد تن مربوط به بخش های مختلف انرژی بوده است. از گاز طبیعی گرفته تا فرآورده های نفتی و آب و برق. این در حالی است که سهم یارانه های پنهان گاز طبیعی 980 تریلیون تن است و این انرژی تجدید ناپذیر بیشترین سهم را در سبد یارانه های پنهان و هنگفتی که دولت به اقتصاد پرداخت می کند، دارد.

این در حالی است که آمارها نشان می دهد که 35 درصد گاز طبیعی ارزان قیمت به انرژی کشور اختصاص می یابد تا برای تولید برق مصرف شود و گاز طبیعی ارزان قیمت وارد نیروگاه ها می شود تا برای تولید استفاده شود. تامین برق پایه به ازای هر کیلووات ساعت 300 تن است و برق تولیدی با قیمت یارانه ای یعنی به طور متوسط ​​96 تن در خانه تامین می شود.

هر متر مکعب گاز در کشور 3 کیلووات ساعت برق تولید می کند که با کاربردهای مختلف اعم از صنعتی، تجاری و خانگی وارد شبکه می شود، در حالی که قیمت صادراتی هر متر مکعب گاز در منطقه حدود 26 سنت است. حدود 7500 تن است، به عبارت دیگر تامین برق علاوه بر اینکه برای انرژی کشور به صرفه نیست، دیگر سودی ندارد که به دلیل سوزاندن بی‌سود منابع عظیم گازی کشور در انرژی، اقتصاد ملی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

اما از سوی دیگر محاسبه قیمت برق به صورت یارانه ای باعث شده است که بسیاری از مشترکان بدون توجه به ارزش واقعی این انرژی ارزشمند، آن را هدر دهند و سیاستمداران و رهبران باید برای جلوگیری از توزیع ناعادلانه یارانه های پرداختی چاره ای بیندیشند. اتلاف انرژی و منابع کشور

استفاده از مدل تعرفه گام به گام (IBT)

سیستم تعرفه افزایشی روشی است که در آن می توان از قیمت ها برای عموم مردم اجتناب کرد که مصرف انرژی در محدوده «مدل» است و فقط مشترکان رده بالا مشمول افزایش قیمت می شوند، بنابراین این دسته از مصرف کنندگان باید در رفتار مصرف خود تجدید نظر کنند. . به این ترتیب می توان یارانه مشترکان پرمصرف را حذف کرد و در عین حال از افزایش قیمت انرژی مصرفی در محدوده مصرف معقول و صحیح جلوگیری کرد.

این روش در بسیاری از کشورهای جهان اعمال شده است و بسیاری از کشورها با اتخاذ این سیاست توانسته اند صنعت برق خود را از ورشکستگی نجات دهند و از انرژی های تجدیدناپذیر خود بهترین استفاده را ببرند. به عنوان مثال، شرکت‌های انرژی آفریقای جنوبی در سال 2009 متحمل زیان‌های هنگفتی شدند و تنظیم‌کننده انرژی این کشور تصمیم به افزایش قیمت برق گرفت که نسبت به سایر مشترکان افزایش یافته و منجر به بهبود صنعت برق کشور شد.

ابلاغ آیین نامه محاسبه تعرفه برق توسط دولت سیزدهم

در حال حاضر حدود 35 درصد برق تولیدی صرف مصرف خانگی می شود و مصرف بی رویه و بی رویه تعداد کمی از مشترکان صنعت برق کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. در ایران بیش از 75 درصد از مشترکان برق مصرفی در حد نرمال و استاندارد دارند، اما مصرف بیش از حد تعداد کمی از مشترکان باعث شده میانگین مصرف به صورت غیر متعارف و رو به رشدی افزایش یابد، بنابراین 2 درصد پرمصرف ها مشترکین تنها 10 درصد از مشترکان مدل برق مصرف می کنند به همین دلیل مجلس در قانون بودجه 1400 دولت را موظف به تغییر رفتار مشترکان پرمصرف کرد که در دولت سیزدهم تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

در این آیین نامه که بر اساس مدل (IBT) تدوین شده است، یعنی. سامانه تعرفه پلکانی، مشترکانی که بر اساس مدل برق مصرف می کنند مشمول افزایش تعرفه نمی شوند، اما مشترکان پرمصرف باید بیش از مدل خود با تعرفه های غیر یارانه ای هزینه کنند. و این افزایش تعرفه ها با افزایش مصرف به تدریج افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، برق تمامی مشترکان تا سقف مدل با قیمت یارانه ای محاسبه می شود، اما تعرفه مصرف بالای مدل به تدریج افزایش می یابد، به طوری که اگر مصرف برق مشترکان رده بالا به 1.5 برابر مدل برسد، مصرف می شود. بالاتر از مدل آنها برای هر کیلووات ساعت 1.5 برابر هزینه منبع تغذیه اصلی است که در حال حاضر 300 تن است. حال اگر مصرف به دو برابر استاندارد برسد، تعرفه مازاد مصرف تا 2.5 برابر قیمت برق اصلی و در صورت افزایش دو برابری، قیمت برق اصلی تا 3.5 برابر افزایش می یابد.

اتخاذ این سیاست و پرداخت غیریارانه ای مصرف بیش از حد برق باعث می شود مشترکانی که بیش از حد استاندارد مصرف می کنند رفتار خود را تغییر دهند و هزینه های بالای مصرف آنها توسط کیسه عمومی پرداخت نشود، علاوه بر آن مشترکان دارای مصرف منطقی و متعارف می باشند. ارتباط برای برنامه ریزی مصرف درون مدل به منظور انجام اقدامات احتیاطی لازم در این زمینه.

سامانه تعرفه‌های مرحله‌ای و افزایش تعرفه برق مشترکان بالارده این امید را ایجاد کرده است که اهداف دولت برای توزیع عادلانه یارانه‌ها محقق شود، صنعت برق کشور زیان‌آور شود و امکان سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های پاک‌تر فراهم شود. مانند برق تجدید پذیر.

دیدگاهتان را بنویسید