سامانه عملیاتی پدافند زیستی کشور اعلام شد

ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790259

سامانه عملیات پدافند بیولوژیک کشور که در پنجاه و ششمین جلسه شورای عالی پدافند غیرعامل تصویب شد، به امضای ژنرال بیل مکانیکی رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سامانه عملیاتی پدافند زیستی کشور که در پنجاه و ششمین جلسه شورای عالی پدافند غیرعامل تصویب شد، با امضای سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

تهدیدات بیولوژیکی همیشه وجود داشته است و سابقه استفاده از سلاح های بیولوژیکی به عنوان سلاح به زمان بشر و درگیری های بشری برمی گردد، اما با پیشرفت علوم زیستی و با گسترش درمان بیماری ها، استفاده از این علوم برای تولید عوامل بیولوژیکی کشنده به عنوان یک سلاح افزایش می یابد.

در حقیقت هر گونه استفاده از عوامل بیولوژیکی که موجب تضعیف و از بین رفتن سرمایه انسانی یا آسیب اقتصادی از طریق تخریب محصولات کشاورزی و گیاهی شود. سد طیور، آب آشامیدنی، صنایع غذایی و محیط زیست در کشور و ثبات و امنیت جامعه را تهدیدی بیولوژیک می دانند.

با توجه به تجربه ولیعهد و امکان تداوم تهدیدات بیولوژیکی در جهان، ضرورت احیای ساختار پدافند بیولوژیکی کشور به منظور افزایش ظرفیت کشور در امنیت زیستی و سازماندهی ساختارهای عملیاتی یکپارچه و مدیریت ایمنی زیستی منسجم با فرماندهی یگان های دستگاه لشکری ​​و کشوری تقابل با چنین تهدیدهایی ضرورت این غیر قابل انکار است.

به همین منظور در دستور کار پدافند غیرعامل کشور، طراحی الگوی مشترک پدافند زیستی کشور قرار گرفت که به دنبال ایجاد و استفاده از تمامی توانمندی های موجود، ایجاد توانمندی های جدید و تلفیق آن ها در مواجهه با تهدیدات زیستی است. سازمان.

سیستم عامل محافظ زیستی بر اساس اسناد، ساختار و تشکیلات دستگاه های دولتی و نظامی، تجربیات و اقدامات انجام شده در برابر حوادث و رویدادهای بیولوژیکی به منظور پیشگیری و تقابل با تهدیدات بیولوژیکی دشمن در مناطق شش گانه زیستی (مردم، دام، گیاهان، غذا و دارو، آب، محیط زیست و منابع طبیعی) آماده و اجرا می شود.

هدف این سند توسعه سیستمی برای تصمیم گیری، فرماندهی، مدیریت عملیاتی و مقام اجرایی پدافند زیستی در سطح عملیاتی است و با ایجاد حداکثر هماهنگی و هم افزایی در استفاده از منابع ملی، استانی و شهری، برنامه ها، وظایف و روابط اجرایی را تعیین می کند.

هدف این سند حفاظت از مردم، سرمایه انسانی و سرمایه بیولوژیکی در برابر تهدیدات بیولوژیکی، ارتقای آمادگی و تاب آوری جامعه و زیرساخت ها در برابر تهدیدات بیولوژیکی دشمن و پیامدهای آن، بسیج منابع ملی و استفاده بهینه از امکانات است. تجهیزات و نیروی کار ارتقا دهید قدرت تقابل و اقدام به موقع در خصوص پیامدهای تهدیدات و مخاطرات زیستی و تعریف و تبیین وظایف وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و سازمان های ذیربط و نقش بازیگران (ملی، نظامی، غیردولتی، بخش خصوصی) و تبیین نحوه ارتباط و تعامل آنها در عملیات پدافند زیستی

این اساسنامه شامل کلیه دستگاههای قوه مجریه مشمول ماده ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان‌های نظامی و سایر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی دولتی، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، نقش و تعهدات آنها را در مواجهه با تهدیدات زیستی تعریف و تبیین می‌کند.

بر اساس مفاد این سند دستورالعمل ها، سیاست گذاری و دستورالعمل های کلی برای اقدام است تقابل با تهدیدات و خطرات و پیامدهای بیولوژیکی سرچشمه گرفته از در سطح ملی این مسئولیت بر عهده رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز مسئول است مشاهده و وظیفه نظارت، هدایت، برنامه ریزی، ارتقای آمادگی، آموزش، کنترل و نظارت، آموزش و اطمینان از آمادگی عملیاتی پدافند زیستی کشور را بر عهده دارد. دستورالعمل برای مورد باید در چارچوب سامانه عملیاتی پدافند بیولوژیک کشور توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

استاندار فرمانده قرارگاه پدافند زیستی استان بوده و مدیریت، رهبری و هدایت، کنترل، پشتیبانی، هدایت ایمن سازی و مدیریت مخاطرات زیستی در استان را بر عهده دارد. فرماندار همچنین فرمانده قرارگاه پدافند زیستی شهرستان بوده و مسئولیت مدیریت، هدایت و هدایت، کنترل، پشتیبانی، هدایت ایمن سازی و مدیریت مخاطرات زیستی شهرستان را بر عهده دارد.

سیستم عامل حفاظت بیولوژیکی کشور شامل پنجاه و ششمین جلسه کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور که 29 مهرماه برگزار شد، با 18 عضو، 88 بند و چهار تبصره تشکیل شده است. 1400 انجام، تصویب و به استناد تبصره ماده 9 اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب مقام رسمی. معظّم رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح (مدظله العالی) با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای اجرا ابلاغ شد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید