سرانجام در مسیر تولد دوباره یک روز جدید

سرانجام در مسیر تولد دوباره یک روز جدید

روز جدید : شاید هیچ یک از کشورهای حاضر در برجام حتی فکرش را هم نمی کردند که پس از صدور قطعنامه ضدایرانی علیه کشورمان همچنان جا برای احیای برجام و از سرگیری مذاکرات باقی بماند. اما همه چیز در مسیر اشتباه پیش رفت که در اسرع وقت اتفاق افتاد و پس از سفرهای دیپلماتیک به تهران و ورود جوزپ بورل، انریکه مورا و راب مالی به بروکسل، جایی برای از سرگیری مذاکرات داده شد. اگر به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و کنفرانس مطبوعاتی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه نگاه کنیم، به وضوح می توان دریافت که ایران آمادگی کامل خود را برای ازسرگیری مذاکرات و بورل اعلام کرده است. طرف های دیگر به ویژه آمریکایی ها خواستار از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام شدند. این موضوع را می توان با توئیت اخیر انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات برجام، تایید کرد که با اشاره به دیدار با راب مالی، از ادامه مذاکرات و احیای برجام توسط آمریکایی ها اطمینان حاصل می کند. اما در چند روز گذشته صحبت از مکان بعدی مذاکرات شده و وین دیگر مقصد مذاکره کنندگان نخواهد بود، اما همانطور که شواهد نشان می دهد باید منتظر ورود مذاکره کنندگان به دوحه باشیم. قطر. یک منبع آگاه از وزارت خارجه قطر به میدل ایست نیوز گفت که دور جدید مذاکرات هسته ای برای احیای توافق هسته ای در قطر برگزار می شود. این در حالی است که روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان برگزاری این مذاکرات گفت: این مذاکرات انجام خواهد شد.

خروج بارهام از بن بست؟

طی دو ماه گذشته، فضای سرد بر دیپلماسی سایه انداخته و تقریباً همه تحلیل ها به یک نتیجه واحد منجر شده است که مذاکرات در وین و احیای مجدد برجام به بن بست رسیده است. اقدام غیرمنطقی و غیرسازنده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهیه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نیز موید این جمع بندی بود. اما پس از واکنش تند ایران به قطعنامه شورای حکام و ابراز نگرانی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها از توافق هسته ای ایران در مورد شکست و حذف برجام، تحرکات جدیدی در این حوزه از جمله سفر سرگئی به وجود آمد. لاوروف به وزیر امور خارجه روسیه و بلافاصله پس از آن سفر جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی به تهران، اشاره کرد. نکته حائز اهمیت این است که این سفرها با سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران، معانی متفاوتی خواهد داشت، به ویژه اینکه وی پیش از عزیمت به تهران، یک سفر رسمی به عربستان سعودی داشته است. مصطفی الکاظمی نقش میانجی را در مذاکرات اخیر ایران و عربستان ایفا کرده است و احتمالاً تحولات جدیدی در حوزه ایران و عربستان رخ خواهد داد. در واقع، به گفته برخی ناظران، سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران، می تواند نشانه پیشرفت در گفت و گوی ایران و عربستان و نشانه جریان خون جدید در رگ های دیپلماسی باشد. در همین حال، پیش از سفر بورل به ایران، خبر دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو ممنوعیت روادید برای آن دسته از شهروندان ایرانی که در سپاه پاسداران خدمت می کردند، از سوی ناظران به عنوان سیگنال مثبتی برای تشدید مذاکرات برای احیای برجام تلقی شد. آنچه از اظهارات نمایندگان ایران و اروپا پس از سفر بورل به تهران به وضوح مشاهده می شود این است که مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری طرف ثالث در نظر گرفته شده است. این می تواند به معنای احیای برجام یا حتی آغاز روند جدیدی باشد که هدف آن همان احیای برجام باشد و آن چیزی جز لغو تحریم ها علیه ایران نیست. در همین رابطه، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت: مذاکرات ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین انجام نمی شود، زیرا مذاکرات به شکل آمریکا + 1 نیست. جوزف بورل همچنین گفت: مذاکرات احتمالاً در نزدیکی خلیج فارس و به طور خاص در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود، جایی که او توجه خود را به قطر معطوف کرد که از قضا اخیراً نقشی کلیدی در تبادل پیام بین تهران و واشنگتن ایفا کرده است. وجود داشت. این امر به اهمیت نقش معادلات منطقه ای و شاید نقش محوری آنها در ادامه مذاکرات منجر می شود.

سفر روبرت مالی و علی باقری به قطر

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: از آنجایی که قرار است مذاکرات ایران و آمریکا در هفته جاری به طور غیرمستقیم با تسهیل اتحادیه اروپا در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شود، رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: انتظار می رود از رابرت نقل قول شود. مالی »نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه 27 ژوئن برای دیدار با وزیر امور خارجه قطر وارد دوحه می شود. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد که علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی، «در روزهای 28 و 29 ژوئن (7 و 8 ژوئیه) برای مذاکره در دوحه خواهد بود. در همین حال یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به تسنیم گفت که معاون وزیر امور خارجه امروز به دوحه سفر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید