سردار جلالی با «ترس اجتماعی» وارد میدان شد!

سردار جلالی با «ترس اجتماعی» وارد میدان شد!

مسمومیت گسترده دانش آموزان در سراسر کشور دیروز یکشنبه ادامه داشت. در تولید خبرگزاری ها و سایت های خبری، هر بار بر تعداد شهرها و مدارس شرکت کننده افزوده می شد و همین امر ابعاد گسترده تری به دغدغه عموم و اولیای دانش آموزان می داد. بنابراین از صبح دیروز تا بعدازظهر 700 دانش آموز خوزستانی در شهرهای اهواز، رامهرمز و سربندر مسموم شدند.

تعدادی از دانش آموزان دختر دبیرستان دخترانه شهید معصومیه گیلانگرب در استان کرمانشاه نیز در همان روز دچار مسمومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

همچنین روز گذشته خراسان آنلاین از وقوع مسمومیت در مدارس نیشابور خبر داد و به نقل از فرماندار نوشت: 50 دانش آموز دبیرستان دخترانه بکرات دچار علائم مسمومیت شدند که از این تعداد 10 نفر به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شدند و خود را از دست دادند. درمان ادامه دارد

روز یکشنبه سیل مسمومیت های دانش آموزان به مشهد رسید. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تایید مسمومیت دانش آموزان در مشهد گفت: والدین دانش آموزان مدرسه دخترانه صداقت مشهد از مسمومیت دانش آموزان این مدرسه خبر دادند.

از سوی دیگر معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مسمومیت دانش آموزان دختر یکی از مدارس اهواز خبر داد.

دکتر حبیب خیبر در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسمومیت دختران دبیرستانی هم اکنون در یکی از مدارس پردیس دانشگاه اهواز گزارش می شود.

وی افزود: 9 دانش آموز به بیمارستان ها منتقل شده اند که از این تعداد چهار بیمار به بیمارستان گلستان و پنج بیمار به بیمارستان امام (ره) اهواز منتقل شده اند و حال عمومی آنها خوب است.

روز گذشته مسمومیت در دو مدرسه ابتدایی و متوسطه در شهرهای زنجان و ابهر نیز در خبرها بود.

حسن اسمهانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: صبح روز یکشنبه مسمومیت تعدادی دانش آموز در دبیرستان دخترانه ولی عصر (عج) ابهر و مدیران این شهرستان گزارش شد. دبستان غنچه واقع در کوی فرهنگ زنجان از مسمومیت خبر داد.

اگرچه طرح مسمومیت مدارس دخترانه و دخترانه کشور را هدف قرار داده است، اما به ندرت خبری از مسمومیت دانش آموزان به گوش می رسد زیرا روز گذشته 11 دانش آموز آکادمی اصغری ارومیه مسموم شدند.

این دانش آموزان به بیمارستان های امام خمینی (ره) و شهید طالقانی ارومیه ارجاع داده شدند و بقیه به آسایش والدین خود به خانه بازگشتند.

در روزهای اخیر گاها سلسله مسمومیت ها به خوابگاه های دانشجویی نیز سرایت کرده است. در جدیدترین نمونه از این دست، دانشجویان دختر ساکن در خوابگاهی در شهر ارومیه اعلام کردند که صبح روز یکشنبه بر اثر حوادث نامعلومی در خوابگاه مسموم شدند.

کازی طباطبایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای که در سری دوم دچار مسمومیت شد، گاز تلخی احساس کرد و حالت تهوع و سرگیجه داشت.

مدارس خصوصی و عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش

بدیهی است که مسمومیت گسترده دانش آموزان این روزها موجب تشویش و بلاتکلیفی والدین و دانش آموزان شده است. با گسترش اضطراب، شنیده ها و مشاهدات میدانی دیروز از مدارس متروکه با دانش آموزان کم خبر می داد. وزیر آموزش و پرورش از نگرانی خانواده ها و والدین از قلدری دانش آموزان عذرخواهی کرد.

یوسف نوری گفت: ما نگرانی والدین را درک می کنیم. نظارت جدی داریم و کمیته اضطرار در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان ها تشکیل شده است.

این روزها مسمومیت گسترده دانش آموزان باعث نگرانی و بلاتکلیفی والدین و دانش آموزان شده است. با گسترش اضطراب، شنیده ها و مشاهدات میدانی دیروز از مدارس متروکه با دانش آموزان کم خبر می داد. وزیر آموزش و پرورش همچنین بابت نگرانی خانواده ها و والدین از مسمومیت دانش آموزان عذرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه منتظر اعلام نتایج از سوی نهادهای مربوطه هستیم، خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل های صادره، مدیریت مدارس باید اولیاء و دانش آموزان را برای عبور از این مرحله نیز توجیه کنند.

اما برخی از مدیران مدارس نمی توانند از یک سو والدین و دانش آموزان را توجیه کنند و از سوی دیگر مسئولیت مسمومیت های احتمالی را بر عهده بگیرند. بنابراین تصمیم گیری در مورد حضور یا عدم حضور دانش آموزان را به عهده خانواده ها گذاشتند.

نقش نفاق و دشمنان در مسمومیت

اگرچه مسمومیت دانش‌آموزان نمونه‌ای از «تهدید غیرنظامی علیه شهروندان» و مربوط به تشکیلات دفاعی بیکار است. در روزهای حساس گذشته هیچ نشانی از این سازمان و رهبر آن نبود. سردار دیروز پس از مدت ها سکوت بالاخره پا به میدان گذاشت و نوشت: مدارس کشور درگیر پدیده ای به نام «هراس اجتماعی» است.

غلامرضا جلالی ادامه داد: وحشت اجتماعی به معنای واقعی نبودن مسمومیت ها نیست، بلکه نکته اینجاست که ایجاد ترس عمومی می تواند تعداد نمونه ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی همچنین با بیان اینکه دستگیری و مقابله با عاملان حوادث اخیر در دستور کار همه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور است، مسمومیت ها را ناشی از جریان نفاق و دشمنان دانست.

درخواست پیگیری اقدام از سوی سازمان های مسئول

نماینده خلخال در جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در یادداشتی گفت: مسمومیت سریالی دانش آموزان به خلخال رسیده و مردم ناراحت و عصبانی هستند. به گزارش ایسنا، سید غنی نظری افزود: وظیفه من این است که بگویم نهادها پیگیر موضوع هستند و از نهادهای مسئول مطالبه کنم.از صبح مردم با من تماس گرفتند و از من خواستند که پیگیری کنم. در مورد موضوع

آیا نظام از پس چنین توطئه ای برنمی آید؟

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در یادداشتی در پاسخ به اظهارات حلال نماینده گفت: این نکته را با دلسوزی به تعدادی از همکارانم عرض کردم تا به مسمومیت دانش آموزان عزیز توجه کنند. آقای کلیباف همچنین چهار کمیته را تشکیل داد که جلسات خود را برگزار کردند و پیگیری ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، رئیس جمهور به وزرای کشور و اطلاعات دستور داد تا پیگیری کنند و وزیر کشور نیز بیانیه حکیمانه ای صادر کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران با مردم منصف و در مقابل دشمن مقتدر است.

عضو کمیسیون امور داخلی و مشورتی: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چون توانسته‌اند گروه‌های تروریستی و خرابکاران را شناسایی و دستگیر کنند، مسمومیت مشکلی ندارد که نتوان عوامل آن را شناسایی و دستگیر کرد و سیاهی باقی می‌ماند. برای افرادی که به سیستم می پیوندند تهمت می زنند

دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی توانایی شناسایی عوامل را دارند

عضو کمیسیون امور داخله و شوراها در کنار کریمی قدوسی معتقد است که جمهوری اسلامی قطعا عوامل این التهاب را شناسایی، تعریف و به مردم ارائه خواهد کرد و توانایی این کار در دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ما وجود دارد. .

محمدحسن آصفری در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: همانطور که توانستند سایر گروه های تروریستی و خرابکار را شناسایی و دستگیر کنند، این مشکل هم مشکلی نیست که قابل شناسایی و دستگیری نباشد و آن وقت برای آن دسته از افراد لکه سیاه ایجاد می شود. به نظام تهمت می زنند.

آصیفری در پاسخ به این سوال گفت: اتفاقا سوال مردم هم همین است که چطور وقتی دستگاه اطلاعاتی ما به سرعت تروریست ها و خرابکاران را شناسایی کرد یا مثلا در اعتراضات اخیر افراد به سرعت شناسایی، دستگیر و محاکمه شدند، چرا در این چنین است؟» گفت: «آیا اتفاقی نمی‌افتد؟» گفت: دلیلش این است که در ابتدا هیچ‌کس فکر نمی‌کرد عمدی در این مورد انجام شده است، اما پس از گسترش شهرها متوجه شدند که چنین است. یک مشکل عمدی و هدفمند توسط جریان انجام می شود من شخصا معتقدم یکی از دلایل این وضعیت که هنوز شناسایی و رفع نشده است همین مشکل است.

این نماینده مجلس سهولت دستگیری افراد در تجمعات و اعتراضات را مرهون دوربین های شهر دانست که به شناسایی سرعت می بخشد. اما در این زمینه هنوز ابعاد داستان و ماده سمی آن مشخص نیست.

سکوت “گیج کننده” مقامات امنیتی و اطلاعاتی

سخنگوی دولت خاتمی در مقابل نمایندگان و رئیس سازمان پدافند غیرعامل، سکوت نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در ماجرای مسمومیت دانش آموزان دختر را «ابهام آمیز» خواند.

عبدالله رمضان زاده در توئیتی نوشت: سکوت مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی در قبال حوادثی که بیش از سه ماه به طول انجامیده و نزدیک به هزار نفر را روانه بیمارستان کرده است، حیرت انگیز است.

مسمومیت ها کار سازندگان شعار زن، زندگی و آزادی است

ظاهراً رمضان زاده این توئیت را پیش از اظهارات معاون امنیتی وزیر کشور انجام داده است زیرا سیدمجید میراحمدی به مسمومیت اخیر دانش آموزان دختر واکنش نشان داده و گفته است: طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زنان برای زندگی و زندگی. آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه هستند. هدف اصلی آنها ناامنی روانی به ویژه دانش آموزان دختر است تا مدارس را ببندند و سپس رژیم را مقصر بدانند تا بتوانند شعله خاموش شورش را دوباره برافروزند.

میراحمدی نیز با تایید اظهارات سردار جلالی بدون اشاره به نتیجه و زمان مشخص شدن عوامل و به گفته وی طراحان، گفت: البته باید توجه داشت که تعداد قابل توجهی از دانشجویان عزیز ما نیز به دلیل اضطراب هستند. و استرس می تواند عوارضی داشته باشد و باعث می شود مشکل بسیار بزرگتر از اندازه واقعی آن به نظر برسد.

در هر صورت با وجود گذشت یکصد روز از معضل نگران کننده مسمومیت ها و گسترش آن در روزهای اخیر، نه تنها اطلاع رسانی روشنی از علت وقوع این حوادث صورت نگرفته است، بلکه برنامه ریزان و عوامل این حادثه اسفناک نیز اعلام نشده اند. شناسایی یا معرفی شده است و این مشکل «هراس اجتماعی» را دامن می زند. قطعا نه از دیدگاهی که سردار جلالی به آن اشاره کرد!

دیدگاهتان را بنویسید