سردرگمی سرویس مدارس در اراک/ برخی رانندگان سه برابر قیمت مصوب مطالبه می کنند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مدارس کشور که از اسفند 97 به دلیل شیوع ویروس کرونا برای آموزش حضوری تعطیل شده بودند، سرانجام پس از تعطیلات نوروزی امسال به دلیل کنترل نسبی ویروس کرونا بازگشایی شدند و دانش آموزان پس از شروع کلاس های درس حضور پیدا کردند. یک وقفه دو ساله

پس از بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس ها، یکی از دغدغه های اصلی والدین از دفتر مدیریت خدمات، انتقال فرزندانشان به مدارس بود که در آن زمان برنامه ریزی خاصی برای آن وجود نداشت و خانواده ها و مدارسی که به یکباره با این چالش مواجه شدند، در نهایت ایاب و در دو ماه پایانی سال تحصیلی، حمل و نقل دانش آموزان را به صورت توافقی و با قیمت های متفاوت به رانندگان شخصی واگذار کردند.

در عین حال، چند ماه مانده به سال تحصیلی 1402-1401، بحث حضور و غیاب در کلیه مدارس کشور از ابتدای مهرماه به طور جدی توسط مسئولان آموزش و پرورش مطرح شد و حتی برخی از خانواده ها درخواست فرم درخواست خدمت را داشتند. دانش آموزان خود را در مدارس ثبت نام کردند. به مدارس نیز ارائه کردند و با وجود اینکه انتظار می رفت برنامه ریزی مناسبی برای این موضوع انجام شود، اما با شروع سال تحصیلی، چالش رفت و آمد دانش آموزان دوباره برای والدین دردسرساز شد.

این در حالی است که چند سالی است که تامین سرویس مدارس از طریق کارگروهی با حضور تعدادی از سازمان های مسئول سازمانی و اجرایی بر عهده شهرداری ها بوده و بر این اساس شرکت های حمل و نقل مصوب تحت نظارت هستند. شهرداری و با سرعت مصوب در کارگروه عضو 18 و شاوری شهر کار دانش آموزان را به جلو و عقب انجام می دهند.

در هفتم شهریورماه تعرفه سرویس مدارس شهر اراک در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید، سخنگوی شورای شهر اراک گفت: در این جلسه پیشنهاد کمیته ماده 18 متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش ارائه شد. و آموزش، نمایندگان اولیا و مربیان و نمایندگان سازمان تاکسیرانی در نظر گرفته شد، افزود: پیشنهاد این کمیته برای خودرو 250 هزار تومان، وانت 230 هزار تومان و وانت 200 هزار تومان و پس از بحث و گفتگو و پیشنهادات بود. موافق و مخالف این پیشنهاد در نهایت به تصویب رسید شورای اسلامی شهر رسید.

خسروانی تصریح کرد: این مبالغ برای شعاع تا 3 کیلومتری مدرسه است و به ازای هر کیلومتر افزایش 10 درصد به قیمت ها و 10 درصد دیگر به مبلغ اولیه بابت هزینه بیمه و حق الزحمه شرکت ها و مدارس اضافه می شود. اضافه شد تایید شد

در همین راستا نرخ های مصوب و لیست تعدادی از شرکت های حمل و نقل به مدارس شهرستان اراک ابلاغ شد تا مدیران مدارس با این شرکت ها قرارداد لازم را برای ارائه خدمات به دانش آموزان منعقد کنند.


9a0ead21 02ee 47c5 8dee c59c60b5558a خبر خاکستری

اما مشکل اصلی این بود که این شرکت ها جز در یکی دو مورد به دلایل مختلف از جمله قیمت پایین یا کمبود راننده از همکاری خودداری کردند و این مشکل مجدداً منجر به سردرگمی مدیران مدارس، والدین و دانش آموزان در ابتدای سال شد. مهر در همین راستا و برای پیگیری مشکل خانواده ها در خصوص سرویس مدارس با مسئولان مربوطه آموزش و پرورش و شهرداری اراک تماس گرفتیم.


15 مهرماه رئیس کارگروه ماده 18 آموزش و پرورش در گفتگو با دیار آفتاب گفت:


در حمایت از رانندگان قیمت های جدید با افزایش 80 درصدی اعلام شد/ عده ای به دنبال سوء استفاده هستند.

حسین مولوی رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک اراک و رئیس کارگروه ماده 18 آموزش و پرورش ششم مهرماه در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص وضعیت ورود و خروج دانش آموزان به مدارس اراک. ، گفت: 18 این شهرستان است که متشکل از نماینده آموزش و پرورش، نماینده اولیا و مربیان، مدیر حمل و نقل شهری و سایر ادارات مربوطه است و فقط این کارگروه در مورد خدمات و قیمت ها اظهار نظر می کند.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 10 جلسه کارگروه ماده 18 تشکیل شده و با ابلاغ نرخ های جدید برای رسیدگی به شرایط رانندگان، تقریبا 80 درصد به نرخ مصوب سال گذشته اضافه شد. کارگروه ماده 18 توجه زیادی به رانندگان داشت.

مولوی گفت: نمایندگان شرکت های حمل و نقل در جلسات مختلف شرکت کردند و حتی قیمت 200 هزار تومان را که پیشنهاد اولیه بود تایید کردند بنابراین قیمت های مصوب امسال برای سفر 250 هزار تومان، وانت 230 هزار تومان و 200 هزار تومان است. برای یک ون منطقی و حمایتی در نظر گرفته می شود که قابل مقایسه با استان های دیگر و گاهی بالاتر است.

رئیس کارگروه ماده 18 اذعان داشت: قیمت ذکر شده برای شعاع حداکثر 3 کیلومتر است و برای مسافت های بالای 3 کیلومتر 10 درصد به نرخ پایه اضافه می شود و به این ترتیب کارگروه آموزش و پرورش ماده 18 امسال بیشترین تصمیم خوب را گرفته اند و رانندگان مهربان نیز از این مبلغ بهره مند می شوند و راضی هستند اما برخی به دنبال سوء استفاده هستند.


با متخلفان و سودجویان توسط بازرسان شهرداری برخورد می شود

وی با تاکید بر اینکه تغییری در قیمت مصوب ایجاد نخواهد شد، گفت: در دو ماه پایانی سال تحصیلی گذشته خانواده ها به دلیل حضور در مدرسه به یکباره با مشکل خدمات مواجه شدند که مجبور به پرداخت نرخ های بالاتر و غیرمصوب آن دو ماه شدند. و حالا شاید برخی رانندگان اینگونه فکر می کنند که این قیمت ها نرخ های پایه است و مبنای تعیین نرخ های سرویس امسال قیمت پایه ای است که سال گذشته حتی در شرایط پروتکل و سوار شدن سه نفر بسته شده است.

مولوی با تاکید بر لزوم برخورد با متخلفان از کرایه های مصوب افزود: این امر مستلزم تلاش ناظران شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری برای برخورد با متخلفان است چرا که هیچکس به نفع خود از کرایه های مصوب چشم پوشی نخواهد کرد.

رئیس کارگروه ذیل هنر. 18 تصریح کرد: احراز صلاحیت رانندگان و کنترل تعداد دانش آموزانی که باید برای جابه جایی آنها داشته باشند بر عهده شرکت های حمل و نقل است که بر اساس قرارداد موظف به رعایت موارد مربوطه هستند و در این بخش مدیران مدارس نیز کنترل می کنند. صلاحیت رانندگان و سوالات مربوط به آنها در صورت تخلف به راننده تاکسی که مرجع تماس در حوزه حمل و نقل شهری است گزارش می دهند.


۲۱ مهر معاون سازمان حمل و نقل شهرداری اراک در گفتگو با دیار آفتاب:


مدیران مدارس افزایش نرخ خدمات قراردادی را تشویق می کنند

رضا علینکی پور معاون فنی و اجرایی سازمان حمل و نقل شهرداری اراک و عضو کارگروه ماده 18 دفتر مدرسه 12 مهرماه در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص آخرین وضعیت ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانش آموزان در اراک و شکایات مبنی بر عدم رعایت نرخ مصوب، اظهار داشت: در پایان سال تحصیلی گذشته و پس از بازگشایی ناگهانی مدارس در اردیبهشت ماه، مدیران مدارس استفاده نکردند. شرکت ها برای ارائه خدمات و رانندگان به صورت قراردادی مشغول به کار بودند که این مشکل مشکلاتی را برای سال تحصیلی جدید ایجاد کرد.

وی افزود: طبق دستورالعمل نرخ سرویس مدارس در اردیبهشت ماه باید در کارگروه ماده 18 تصویب و برای تصویب به شورای شهر آورده شود. هزینه های نگهداری خودرو برای رانندگان افزایش یافته است که منجر به پیشنهاد و تصویب نرخ جدیدی شده است.

علیقی پور تصریح کرد: شرکت های حمل و نقل با تعرفه مصوب مشکلی ندارند و موظف به ارائه خدمات هستند اما تعدادی از مدارس با شرکت ها همکاری نکرده و مستقیما با رانندگان قرارداد نبسته اند که باعث افزایش قیمت شده است. تعرفه ها و شرکت ها نتوانستند ارائه کنند راننده مشکل دارد.

وی اذعان داشت: یکی از مشکلات این است که بسیاری از مدارس رانندگان فاقد صلاحیت را استخدام می کنند به این معنی که راننده مجوز فعالیت از سازمان حمل و نقل شهرداری را ندارد.

عضو کارگروه ذیل هنر. 18 ادامه داد: بر اساس آیین نامه شرکت ها و رانندگان مدیران مدارس هستند و سازمان حمل و نقل شهرداری صلاحیت رانندگان و شرکت ها را بررسی می کند.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل شهرداری اراک خاطرنشان کرد: قیمت سرویس مدارس بر اساس ظرفیت مجاز وسیله نقلیه مصوب می شود و رانندگان و شرکت های حمل و نقل موظفند تعداد مسافران را در نظر بگیرند و موضوع نظارت نیز موضوعی است. انجمن اولیا و مربیان و ترافیک و سازمان حمل و نقل نیز در حال بررسی این مشکل هستند و گشت های بازرسی را از ابتدای مهر آغاز می کنند.


f80cb57b 2a92 4435 b7eb 75cf17899906 خبر خاکستری


سامانه سپند یک راهکار مدیریت حمل و نقل دانش آموزی است

علینقی پور یکی از مشکلات را عدم درخواست خدمت والدین هنگام ثبت نام در مدرسه دانست و افزود: وزارت کشور چند سالی است که سامانه نظارت بر ناوگان مدارس را با نام «سپند» راه اندازی کرده و در حال اجراست. در برخی شهرها، زیرا اگر والدین درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند، مدیریت سرویس مدارس بهتر انجام می شود.

وی تصریح کرد: دستگاه های مربوطه به این سامانه متصل هستند و شهرداری شرکت های حمل و نقل فعال و واجد شرایط را به این سامانه معرفی کرده است، همچنین شرکت ها موظفند از زمان توزیع یارانه سوخت به رانندگان سرویس مدارس، رانندگان خود را در این سامانه ثبت نام کنند. فقط از طریق ثبت نام در این سامانه انجام خواهد شد.

عضو کارگروه ماده 18 دفتر مدارس اراک خاطرنشان کرد: اگرچه زمان استفاده از سامانه سپند در سال تحصیلی جاری گذشته است، اما والدین و مدیران مدارس نیز باید ضمن آشنایی با سامانه در سامانه ثبت نام کنند. مبنای خوبی برای استفاده از آن در سال بعد است


فرماندار اراک:


آموزش و پرورش و شهرداری به تعهدات خود عمل نکردند

فرماندار اراک همچنین با بیان مشکلات اولیا و مدارس در بحث حمل و نقل دانش آموزان بیان کرد: وظیفه ساماندهی سرویس مدارس بر عهده آموزش و پرورش است و نظارت بر عملکرد و قیمت ها با قیمت گذاری هایی که در شورای شهر اراک انجام می شود. حمل و نقل عمومی شهرداری اراک است اما متاسفانه این وظیفه توسط هیچ یک از این دستگاه ها به درستی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه شرکت های حمل و نقل زیر نظر هانامل و سازمان حمل و نقل شهرداری تمایلی به همکاری ندارند، تصریح کرد: به این دلیل است که تعرفه 250 هزار تومانی پس از دو بازنگری تصویب شد و این قیمت بالاتر از قیمت مصوب ملی است.


بازار آشفته خدمات مدرسه


والدین در حال حاضر با نرخ های متفاوتی از رانندگان خودروهای شخصی برای انتقال فرزندان خود به مدارس مواجه هستند در حالی که صلاحیت راننده در اختیار والدین نیست و این مشکل در شرایط فعلی یکی از دغدغه های خانواده ها برای مدیریت حمل و نقل فرزندانشان به مدرسه است.

گزارش های دریافتی دیار آفتاب حاکی از آن است که کرایه ها تا سه برابر نرخ مصوب کرایه خودروهای سواری و بعضاً بدون رعایت حداکثر مسافر است و با وجود اینکه اکنون در هفته سوم مهرماه قرار داریم، هیچ اقدام موثری برای نظارت بر مدارس انجام نمی شود. خدمات. والدین و مدیران مدارس باید این قیمت های مسخره را بپذیرند، در حالی که این قیمت ها برای خانواده های کم درآمد، عدد بسیار قابل توجهی است، به خصوص اگر دانش آموز دو نفر باشد و یک چهارم هزینه یک خانواده است. با حداقل درآمد 6 میلیون تومان در ماه.

اما به نظر می رسد برای رفع نگرانی خانواده ها از خدمات مدارس باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا حداقل والدین فرزندان خود را به رانندگانی که دارای صلاحیت های شخصی و فنی لازم برای ارائه خدمات هستند، بسپارند. هزینه های معمول و سود رانندگان و درآمد خانواده ها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید