سرماخوردگی خود را با این گیاه کنترل کنید

سرماخوردگی خود را با این گیاه کنترل کنید

آویشن گیاهی است که دارای ترکیبات فعال ضد عفونی کننده، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی است. آویشن همچنین حاوی آنتی اکسیدان های موثر از جمله فلاونوئیدها است و به عنوان منبعی غنی از ویتامین C شناخته شده است. آویشن خشک نیز یک ادویه مفید و سرشار از کلسیم، منگنز و ویتامین K است. آویشن به ویژه شکل خشک آن سرشار از آهن است. که در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد و ویتامین K نیز در انعقاد خون و ساخت سلول های استخوانی موثر است.

آویشن یک ضد التهاب قوی است

مهمترین اثر آویشن برای رفع سرماخوردگی، سرفه و آسم خاصیت خلط آور آن است. خواص آرام بخش این گیاه همچنین به تسکین سرفه و بهبود تب و سایر علائم سرماخوردگی کمک می کند. البته خواص آویشن به این موارد محدود نمی شود. آویشن دارای اثرات ضد عفونی کننده، مدر، ضد اسپاسم، ضد التهاب و التیام زخم است. مصرف آویشن همچنین به بهبود برخی از مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه کمک می کند. حتی آویشن حاوی نوعی فلاونوئید است که شروع بیماری های مغزی مانند آلزایمر را کند می کند.

چای آویشن

برای بهبود علائم سرماخوردگی نوشیدن دمنوش آویشن توصیه می شود که اگر با عسل و لیمو ترکیب شود موثرتر خواهد بود. برای تهیه این چای باید 4 یا 5 شاخه آویشن را در کمی آب جوش دم کنید. بعد از 10 دقیقه صاف کنید و با کمی عسل و آبلیمو مخلوط کنید. این چای را باید هر روز صبح و عصر به مدت 3 روز نوشید. حتی می‌توانید چند شاخه آویشن تازه یا خشک را به جای مصرف دهان در آب جوش بریزید و با انداختن یک حوله روی سرتان بخارات آن را استنشاق کنید.

از آویشن استفاده نکنید

مصرف آویشن صراحتاً ممنوع نیست، اما در افرادی که به گیاهانی مانند رزماری، مریم گلی، نعناع و اسطوخودوس حساسیت دارند، می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. همچنین در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد، چای آویشن توصیه نمی شود. البته مصرف طولانی مدت آویشن برای زنان باردار، شیرده و افراد مبتلا به فشار خون مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید